Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste astrofoto (M42)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste astrofoto (M42)

Na begin oktober vorig jaar goed op weg geholpen te zijn door forumlid Marco en een evostar 80ED op een heq5 aangeschaft.
    Eerst een tijdje visueel klungelen en tegelijk hier en daar wat meer onderdelen bij elkaar rapen, waaronder een ASI120mm mini voor het guiden en een gemodificeerde canon 600d voor het schieten.
    Paar keer bij half bewolkt weer op de maan geoefend maar eindelijk was ik gisteravond en thuis en was het weer mooi genoeg.

Helaas kreeg ik mijn guidecam niet werkend (probleem met focussen, ik denk de oplossing gevonden te hebben) dus het werd ouderwets oplijnen op polaris en unguided schieten.

De keuze qua software is NINA geworden. Als totale beginner heb ik maar wat gekozen, daar dieper ingedoken en tot nu toe doet het wat ik wil. Ook voor het eerst een bahtinov masker gebruikt, wat een uitvinding is dat.

Na gestuntel met alles instellen, scherpstellen en uitlijnen de telescoop naar M42 laten draaien. Plan was om 30 keer 30 seconden (ik durfde unguided voor de eerste keer niet verder te gaan), aan plaatjes te schieten. Helaas was ik vergeten de batterij van de camera op te laden en door al het gestuntel voor het schieten was de batterij na 38 foto's op. Dus uiteindelijk 17 minuten aan beeld.

Tijdens het opruimen van de spullen de batterij nog wel iets opgeladen om 20 dark flats te schieten, de lights e.d. heb ik nog niet.

Photoshop moet ik absoluut nog leren, heb nu even een snelle tutorial gevolgd met het volgende resultaat:

M42 070220

Uiteraard mankeert er nog veel aan, maar dat valt te verbeteren met meer ervaring en kennis..

(valt me op dat de foto die ik nu op het forum zie redelijk compressed is en artifacten laat zien die op de originele foto niet zichtbaar zijn).

Mooi begin aan een nieuwe verslaving
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Origineel geplaatst door Eikie Bekijk bericht
      Uiteraard mankeert er nog veel aan, maar dat valt te verbeteren met meer ervaring en kennis..

(valt me op dat de foto die ik nu op het forum zie redelijk compressed is en artifacten laat zien die op de originele foto niet zichtbaar zijn).
      Niet slecht voor een eerste poging met slechts 17 minuten belichting hoor
      De camera modificatie doet z'n werk goed, veel H-alpha opgevangen.

Hoe heb je de foto toegevoegd aan de post? Deze jpg is slechts 31 KB, vandaar de compressie artifacten.

TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
      Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht

Hoe heb je de foto toegevoegd aan de post? Deze jpg is slechts 31 KB, vandaar de compressie artifacten.
        Via mijn mobiel en dan "bijlagen uploaden".

Mocht de kwaliteit toenemen, dan ga ik eens kijken naar betere upload plekken, maar voor een eerste keer vond ik het nu wel prima.

Commentaar

Origineel geplaatst door Eikie Bekijk bericht
          Via mijn mobiel
          Ik denk dat het hier mis loopt.

Het forum heeft zelf prima ondersteuning voor afbeeldingen, ik geloof 500 MB per gebruiker. Je moet niet extern hosten.
          TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
          Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht

Ik denk dat het hier mis loopt.

Het forum heeft zelf prima ondersteuning voor afbeeldingen, ik geloof 500 MB per gebruiker. Je moet niet extern hosten.
            Deze foto staat niet extern, tenminste dat heb ik niet gedaan.

Gewoon via de knop uploaden gedaan.
            Voeg bestanden toe

Commentaar

Werken...
            X