Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nog een paar opnamen van 30 december 2019.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nog een paar opnamen van 30 december 2019.

Ik had nog een paar opnamen gemaakt en vanwege een operatie in het ziekenhuis ben ik niet aan de bewerking toe gekomen en zie hier wat opnamen.
    De eerste is van de Rosette nevel gemaakt met de FSQ 106 mm en een H Alfa filter van BAADER 3,5 NM en in totaal een half uur belicht. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled1736  Rosette NGC 2244 H Alpha Image 16-01-2020.jpg views: 384 grootte: 4,87 MB id: 1438682

De tweede opname is van B 33 en met dezelfde opstelling gemaakt en ook een half uur belicht. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled901 B 33 H alpha Image 16-01-2029.jpg views: 342 grootte: 3,96 MB id: 1438684

Commentaar

De derde opname is van M 35 en NGC 2158 in kleur met de STT 8300 M en ASTRODON RGB filters met de FSQ 106 mm F 5 en in totaal 45 minuten belicht. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled 1353 M 35 NGC 2158 FSQ 106 mm F 5 STT 8300 M RGB AStrodon series G 11 17-01-2020.jpg views: 336 grootte: 3,46 MB id: 1438686

Commentaar

De laatste opname is van de Rosette nevel ook in RGB met dezelfde opstelling en merk filters en in totaal 3 kwartier belicht. Bedankt voor het kijken en voorlopig ben ik niet in staat om wat te doen want een maag operatie gaat je niet in de koude kleren zitten maar ik ben druk doende om een nieuwe camera uit te zoeken en dat valt niet mee ik heb wel interesse in de QHY 183 met filterwiel of de ZWO ASI 183 ook met filterwiel maar beiden hebben zo hun voordelen en nadelen de keuze is moeilijk. Wie kan mij een goed advies geven? Bedankt voor de info en tot ziens want het zal geruime tijd gaan duren voordat ik weer kan opnemen. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled 1354 Rosette Nebula FSQ 106 mm F 5 STT 8300 M RGB Astrodon series G 11 17-01-2020.jpg views: 342 grootte: 2,05 MB id: 1438688

Commentaar

Alle vier mooi Hans en beterschap.
          Mvg Peter

Commentaar

Zeker mooi en volgens mij bewijzen de ultra-narrowbandfilters hun meerwaarde. Het verhaal dat je langer zou moeten belichten met een 3.5nm vs een 8nm smalbandfilter is een hardnekkig fabeltje, en wordt vaak ingegeven doordat de subs ongestretched nogal donker zijn (wat juist een voordeel is). Aan je eerdere vergelijkende foto's kon ik zien dat je foto's contrastrijker en ruisarmer zijn met 3.5 versus 8nm. Ook ik haal met een 3nm chroma filter (goed die heeft 96% transmissie) veel betere resultaten dan met een 8nm baader - dat verschil is enorm. Narrowband-info wordt op 1 golflengte uitgezonden, en hoe meer rommel omheen je wegfiltert (dwz hoe smaller je signaal), hoe hoger je signal noise. Was getekend, de lui van het forum.
            Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Prachtige platen! Erg mooi gedaan

mvg
              TS 150/750 + Skywatcher EQ5

Commentaar

Daniel Beetsma Ach je weet het ondertussen wel; "die lui van het forum" snappen er toch niets van.... Continue advies vragen, maar luisteren....
                Robtics 110 mm F7 doublet ED apo, Losmandy G11(zonder gemini), K-son 80mm triplet apo, William Optics Star 71, Canon 6d.

Commentaar

Mooie foto’s Hans en beterschap.
                  50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Daniel. met die lui van het Forum bedoel ik jou niet mee, integendeel, jij bent altijd een goede steun voor me geweest en dat is ook Theo en A Bax en W Vreeven maar er zijn er een paar lui er tussen die altijd kritiek op mijn opnamen hebben en daar baal ik van. Je leert elke keer weer wat bij. Heren bedankt voor jullie commentaar en succes maar weer. Ik heb een camera intussen uit gezocht en dat wordt de ZWO ASI 183 MM PRO. Ik ben nog bezig met TS over verschillende onderdelen want ik wil deze set up op de Epsilon 180 ED hebben want dan heb ik het grootste beeldveld. Wordt vervolgd maar het zal nog wel even duren voor dat de camera er is..

Commentaar

Deze 183 mm heb ik ook in bezit en ben benieuwd wat je eruit sleurt.
                      Mvg Peter

Commentaar

Mooi gedaan. Uw bewerkingen gaan er zeker op vooruit.
                        Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

ASTROBUG: dat Uw moet je vergeten, ik heet gewoon Hans. Peter; welke software gebruik jij en is deze gebruiksvriendelijk? SGP? Ik heb hem als demo gehad maar ik had er nogal veel moeite mee waarschijnlijk ook dat het een demo is en gewoon niet goed werkt. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt. Met F 2,8 moet er in een korte tijd heel wat zichtbaar zijn zeg maar 10 minuten.

Commentaar

Aha okay ;-)

Nou dat wordt me een perfecte combo, met die relatief lagere focal length en de kleine 183 pixels!
                            Ik zou misschien toch die ultra-narrowband nog eventjes een kans geven want de kans dat die minder signaal oppakken (en je dus langer zou moeten belichten?) dan de breedbandiger filters - dat is zeer onwaarschijnlijk! Tenzij de maximum transmissie van die filters lager is, iets waar Astrodon op zijn website wel op zinspeelt maar wat ik altijd als onzin heb afgedaan (beetje de concurrent een steek geven). Ik heb het in elk geval in je foto's niet gezien. Smalbandiger betekent langer kunnen belichten, volgens mij heeft het echt alleen maar voordelen. Maar oordeel zelf, wat jij prettig in het gebruik vindt, moet je benutten.

Heb nu inmiddels ook zelf een tijdje een KAF8300 en deze heeft lichte microlensing wat zich uit in kleine plus-vormpjes bij de helderder sterren, een soort mini-spikes. Ik denk dat dit is wat ik bedoelde toen ik het wel eens over vierkantige sterretjes in je foto's had. Ik denk dat je daar met die 183mm misschien wel vanaf bent. Succes ermee in elk geval.
                            Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Hallo Hans, ik kan alleen spreken over mijn ervaring. Ik ben begonnen met backyard eos. Zeer gebruiksvriendelijk maar wat beperkt in mogelijkheden. De overstap naar apt was een normale evolutie. Deze is wel zeer kompleet maar het is wel een inspanning om deze te kunnen gebruiken. Wat ik mis in apt is multi star focusing. Dit is iets dat kan in sgp. Het is zeker wennen de overstap naar sgp. Als je de stap zou willen doen raad ik je aan om iemand te vinden die je thuis kan helpen. Het configureren van sgp kan soms wat tegenvallen zonder hulp.
                              Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Werken...
                              X