Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimering of Backfocus probleem?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimering of Backfocus probleem?

Dit zijn foto's van een ASI071 via een OAG, via Focus reducer door een Celescton C11
    Zoals je ziet zijn er eitjes, maaar, niet over de hele foto's.
    Ik heb eerder met de C11 zonder FR foto's gemaakt en toen was het helemaal perfect, ook de collimering was toen perfect.
    Waarschijnlijk komt het door onjuiste backfocus maar dan zouden toch alle hoeken eieren hebben>?
    Graag je reactie, Hugo
    Later heb ik de FR geplaatst. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: BlinkScreen_10.jpg views: 220 grootte: 338,9 KB id: 1437756Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: BlinkScreen_30.jpg views: 161 grootte: 2,23 MB id: 1437757

Bij sterke uitvergroting vertonen de foto’s een bijzonder rasterpatroon op mijn scherm. Alsof er gefotografeerd is door een nylonkous. Heeft niet met de eitjes te maken, maar valt wel op.
    Meade 8" SCT, Robtics 80/560 apo, 70/420 apo, SkyWatcher Mak 127/1500, Polarex 60/900, Royal Tokyo 76/1200, Fujinon 10x70 FMT-SX, Tento 20x60

Commentaar

Het zijn foto's met 2x2 binning...

Commentaar

Mijn backfocus zat er 1.5 mm te dicht op de FR, ik heb nog een 3 mm, dan is hij 1.5 mm te ver...
        Morgen even testen.

Commentaar

Zoals je zelf al opmerkte is het nodig dat de afwijking van de sterbeeldjes in alle hoeken hetzelfde moeten zijn voordat je kunt concluderen of de backfocus al dan wel of niet juist is.
          En beschouwing maakt duidelijk dat dit hier niet het geval is en dan volgt automatisch dat eerst de collimatie verbetert moet worden voordat je verder kunt werken aan de backfocus.
          je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Het lijkt alsof de "eitjes" allemaal in dezelfde richting wijzen; misschien een kwestie van "tilt" ?

Commentaar

Het was Collimation die er behoorlijk naast zat.
              Ik gebruik deze tool:
              http://www.goldastro.com/goldfocus/details_plus.php
              Het was eenvoudig weer te herstellen.
              Nu heb ik weer mooie stippen.
              Bedankt voor het meedenken.
              Hugo

Commentaar

Werken...
              X