Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M45

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M45

De enige nacht dat het helder was tijdens de afgelopen feestdagen (30 op 31 december) heb ik M45 weer eens geschoten.Dit is het resultaat van 20x 10 minuten luminance met de SBIG 8300M en de 80 mm F5 SW APO op een EQ8. Ik heb ook nog 12x 5 minuten RGB-frames op de plank liggen van dezelfde nacht, maar dat is te weinig voor een goede kleurenplaat. Daarom maar besloten om het bij een prima zwartwit foto te laten.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M45.jpg views: 304 grootte: 2,13 MB id: 1437719
    Sterrenwacht Videre Videnda | Oisterwijk

Een mooi besluit .
    Mvg Peter

Commentaar

Mooi scherp en diep resultaat Jeroen, was het moeilijk om de heldere sterren onder controle te houden?
      TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
      Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Zeer mooi gedaan.
        Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Niet teveel toeters en bellen, gewoon zwart-wit en puur sfeervol. Prachtig!!
          -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Ook in zwartwit heel sfeervol, de Pleiaden.
            Is dat een sensor-dingetje, de pixelation die je over bijne het hele beeldveld ziet behalve bij de heldere sterren, of is het een gevolg van herschalen van de resolutie?

Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
              Mooi scherp en diep resultaat Jeroen, was het moeilijk om de heldere sterren onder controle te houden?
              Das eigenlijk nooit een probleem met de Skywatcher Esprit. Hoewel sommige bewerkingen in PixInsight de stergrootte van met name de heldere sterren ook behoorlijk onderdrukt

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                Ook in zwartwit heel sfeervol, de Pleiaden.
                Is dat een sensor-dingetje, de pixelation die je over bijne het hele beeldveld ziet behalve bij de heldere sterren, of is het een gevolg van herschalen van de resolutie?
                Dat ligt dan aan het herschalen. Heb ik nooit gezien / last van gehad.

Vanavond toch nog extra RGB-frames kunnen maken en nog een paar luminance. Kleurenresultaat volgt binnenkort!

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeroen Moonen Bekijk bericht

Das eigenlijk nooit een probleem met de Skywatcher Esprit. Hoewel sommige bewerkingen in PixInsight de stergrootte van met name de heldere sterren ook behoorlijk onderdrukt
                  Ik heb ook geen problemen met mijn Esprit 80 en onderdruk de sterren niet.
                  50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeroen Moonen Bekijk bericht
                    Dat ligt dan aan het herschalen. Heb ik nooit gezien / last van gehad.
                    Bij herschalen kan je kiezen uit een aantal methoden daarvoor, sommige daarvan introduceren pixelation, anderen juist niet.
                    Vandaar dat ik herschalen al vermoedde. ;-)

Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Heb je bij het opnemen de functie TRACK AND ACCUMULATE gebruikt om de opname te maken? Ik zie dat je een ST 8300 M camera hebt gebruikt voor het opnemen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rigel 4 Bekijk bericht
                        Heb je bij het opnemen de functie TRACK AND ACCUMULATE gebruikt om de opname te maken? Ik zie dat je een ST 8300 M camera hebt gebruikt voor het opnemen.
                        Geen idee wat dat is. Ik werk met Sequence Generator Pro en die heeft vwb de SBIG maar 2 functies: koeling en binning.

Commentaar

Sluit de camera aan op je PC en werk met het programma van de camera zelf CCDOPS en je ziet de functie TRACK AND ACCUMULATE, hier kun je het aantal opnamen ingeven en hoeveel dark frames je wilt hebben en de belichtingstijd ingeven en als je montering volgt kun je zo beginnen als je de invoerdata ingevoerd hebt en het programma voert alles automatisch uit en werkt veel makkelijker dan SGP probeer het eens want je camera heeft nog veel meer mogelijkheden en jammer dat je hier geen gebruik van maakt ik werk al 12 jaar alleen met SBIG camera's en de software van de fabrikant is meer dan voldoende maar jij bepaalt de keuze welke software jij kiest.

Commentaar

Werken...
                          X