Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Orionnevel in Ha vanuit Chili

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Orionnevel in Ha vanuit Chili

Onlangs ben ik naar Chili verhuisd en gisteravond heb ik voor het eerst een object aan de hemel weten te fotograferen, namelijk de Orionnevel. Ik had deze eigenlijk nog nooit met mijn 80 mm Esprit en ASI1600MM gefotografeerd dus dat werd wel eens tijd. Verder is het natuurlijk een heldere nevel en ik heb vanuit La Serena gefotografeerd waar toch wel veel lichtvervuiling is. En aangezien de Maan hoog aan de hemel staat heb ik het Ha filter gebruikt.

Mijn bedoeling was om een HDR compositie te maken en heb daarom subs van 30 x 20 sec en 30 x 120 sec geschoten. Bij het schieten van de flats ging er wat mis. Ik heb mijn nieuwe MacBook hiervoor gebruikt en deze schakelde tot voor kort het scherm automatisch uit dus 20 van de 27 flats kwamen er te donker uit. Daardoor is niet de hele vignettering uit de foto verdwenen en heb ik DBE op beide subs los gelaten. Daarna een HDR compositie gemaakt en die ziet er ongecropt zo uit als beneden.

Blijkbaar is zelfs 20 sec in Ha te lang voor het centrale deel dus ga ik er nog van 5 sec bij schieten. Daarnaast heb ik de rotatie van de camera verkeerd ingesteld. Deze wil ik liever 90 graden gedraaid hebben en dat zal ik later nog doen.

Het is vooral een test om te zien of mijn apparatuur de verhuizing heeft overleefd. Ik denk dat het antwoord "ja" is, toch?

Groetjes, Wouter

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M42_HDR_HT.jpg views: 355 grootte: 3,79 MB id: 1437196
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Hallo Wouter,

Ja het ziet er goed uit. De apparatuur en operator werken nog! Ik neem aan dat je na 3 maanden redelijk beetje gesetteld ben in de nieuwe omgeving. Jammer van de lichtvervuiling daar. Wanneer ga je ons verrassen met voor ons onbekende objecten ver in de zuidelijke hemel?

Han

Commentaar

Hallo Han,

Drie maandan? Nee joh, ik woon hier pas 5 dagen! Ik ben op 2 januari gearriveerd en gisteren begonnen met mijn nieuwe baan. Dus nog even geduld ajb, dan komen die zuidelijke objecten vanzelf!

Groetjes, Wouter
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Heb je na het samenvoegen de HDRMT wel gedaan?
        Dan krijg ik dit uit je jpg'je

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M42WouterHDRMTV2.jpg views: 286 grootte: 584,3 KB id: 1437206

Arie
        Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Aaahhhh nee, dat had ik niet gedaan. Dank. Ik ga er zo even naar kijken!

Commentaar

OK hier een poging met de default waardes van HDRMT in PixInsight:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M42_HDR_HT_hmt6.jpg views: 241 grootte: 4,00 MB id: 1437217

Commentaar

Nou, kijk !
              Zo heeft HDR fotografie tenminste zin.
              Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Ja stukken beter zo! Ik had dat stuk van de tutorial nog nooit gedaan hahahaha. Dank voor de tip!

Commentaar

Ik vind 'm mooi, een verademing na al die gekleurde Orionnevels!
                  Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Erg mooie opname!
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Valt me nu ook op dat er geen halo's te zien zijn rond de heldere ster Iota Orionis. Bij mijn ZWO gen.1 is dat toch een ander verhaal
                      Welke H-alpha filter heb je voor deze opname gebruikt?
                      TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                      Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Mooi gedaan. Ik verwacht nog vele mooie plaatjes uit Chili. Hoe is de hemel in je tuin tov hier in de benelux
                        Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
                          Valt me nu ook op dat er geen halo's te zien zijn rond de heldere ster Iota Orionis. Bij mijn ZWO gen.1 is dat toch een ander verhaal
                          Welke H-alpha filter heb je voor deze opname gebruikt?
                          Dit is met de ZWO Ha gen 2.

Commentaar

Origineel geplaatst door Astrobug Bekijk bericht
                            Mooi gedaan. Ik verwacht nog vele mooie plaatjes uit Chili. Hoe is de hemel in je tuin tov hier in de benelux
                            Net zo licht alleen een stuk zuidelijker. Als alles goed gaat ga ik binnenkort de berg weer op naar LSST en kan ik er ‘s nachts blijven

Commentaar

Werken...
                            X