Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het bekende Paardje in de winter.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het bekende Paardje in de winter.

B 33 of de Paardenkop nevel is bij mij favoriet en ditmaal heb ik de Epsilon 180 ED gebruikt en 50 minuten belicht met uitstekende omstandigheden en met de nodige dark, bias en flat field frames is het wel aardig geworden maar het had nog wat langer belicht kunnen worden en ik ga proberen om in mijn archief deze opname te combimeren met een H Alfa opname daar zal hij zeker nog meer laten zien. Maar ik ben er tevreden over en de ster beeldjes zijn mooi rond dus de afstelling van de kijker was goed. Bedankt voor het kijken en voorlopig is het weer gebeurd met opnemen in kleur want de Maan gaat flink storen de komende tijd. En Ruud als je kijkt nu staat het Paardje rechtop. Click image for larger version  Name:	B 33 NGC 2024 IC 434 Epsilon 180 ED F 2,8  Canon EOS 6 D CLS 4  ZWO guidingscope 60 mm autoguider SBIG ST i  100 exposures 30 seconds ISO 1000 G 11 Mount 30-12-2019..jpg Views:	0 Size:	3.79 MB ID:	1436978

Ik vergat er bij te schrijven dat de opname met een Canon EOS 6 D is gemaakt met een CLS filter type 4 en de camera was aangepast in een DAW versie. Er is belicht op F 2,8 met 100 opnamen van 30 seconden op ISO 1000.

Commentaar

Ik had een artikel geplaatst over strepen in de opname van dit object maar ik kan op het scherm hier niets van zien. Ik heb hierover verschillende lezingen gelezen maar hoe kom je aan het programma DITHERING? Je schijnt de strepen er mee weg te krijgen en je kunt het toevoegen aan PS als een PLUG INN heb ik begrepen. Dank voor het commentaar en ik ben benieuwd hoe dit op te lossen is.

Commentaar

Dithering gebeurt tijdens het maken van de opnames. De guide camera wordt tussen de opnames van de hoofdcamera door gebruikt om het object een paar pixels in een willekeurige richting te bewegen waarna er weer vrolijk verder gefotografeerd wordt. Dit wordt dan om de zoveel opnames (je mag zelf bepalen hoeveel) gedaan. Dit zorgt ervoor dat systematische ruis in de camera (die zich in Canon camera’s uit als banden) maar ook hot en cold pixels niet bij elke opname op dezelfde plek zitten zodat de stacking software deze beter kan verwijderen uit de stack. Er is geen apart programma voor maar dit doe je met de software waarmee je de opnames maakt.
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI6200 met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Vaak bepaald de guide software de dithering dus, bijvoorbeeld PHD. In PHD maar ook SGP (Sequence Generator Pro) welke PHD aanstuurt, kan je de mate van dithering aangeven. In pakketten zoals PixInsight zitten ook scripts waarmee deze banding grotendeels of helemaal verwijderd kan worden.

Ik denk overigens dat de (Canon) banding niet verwijderd kan worden met dithering of callibratieframes maar weet dit niet zeker.
          Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Commentaar

Heren bedankt! Wat raar die techniek van die banden! Het ligt aan het opnemen schrijven jullie maar ik heb dit nog nooit gehad alleen bij de laatste 2 opnamen van 30 december 2019. Maar je zou verwachten dat het effect van die banden te verwijderen is met voldoende bias frames. Maar ik denk eerder dat er wat loos is met de camera. Ik ga DDW aanschrijven en kijken wat die er van zegt.
            In ieder geval bedankt maar zoiets mag niet voor komen. Ook verdenk ik dat de belichting van 30 seconden te kort is voor een goede beeldvorming. Als ik scherp stel met mijn SBIG camera en een proef opname maak zie ik ook soms banden als de focus mode aanstaat. De camera maakt dan constant opnamen zodat je scherp kunt stellen. Maar de volgende keer zet ik de Canon D 60 a in en kijken wat hij doet. Ik heb die camera maar 2 x gebruikt sinds de aankoop in het jaar 2014.

Commentaar

Werken...
            X