Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Op het nippertje: Orion widefield

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Op het nippertje: Orion widefield

Op de n na laatste dag van 2019 kregen we toch nog een heldere nacht waar ik uiteraard meteen gebruik van heb gemaakt. De omstandigheden waren aan het begin van de nacht best goed hoewel er wel vrij veel wind stond, dat is toch een beetje de zwakke plek van de Lus. Later op de nacht kwam er wat hoge bewolking en werd het z vochtig dat de dauwlinten niet meer hielpen. Dat bleek echter toch niet zo erg want nog geen tien minuten later was het hartstikke mistig en was het sowieso einde feest. Uiteindelijk is dit het resultaat geworden:

Technische gegevens:
    Telescoop: TMB 92SS met TS 0.79x reducer
    Camera: Nikon D810a
    Montering: Avalon Linear
    Volgkijker: Skywatcher Evoguide met Lodestar X2
    Belichting: 40x 120s @ ISO 400
    Bewerking: gestacked in DSS, nabewerking in photoshop CS6

Advies en opbouwende kritiek zijn uiteraard welkom. Wat ik zelf al heb gemerkt: ik moest hl voorzichtig stretchen omdat er door de hoge bewolking een lastige gradint is ontstaan en er al snel kleurenbanden verschenen. De collimatie van de TMB was niet perfect of er hangt ergens iets door want de sterren rechtsboven zijn wat vervormd. Alles bij elkaar ben ik echter wel tevreden met het resultaat.

Jarno

Verrassend leuke compositie Jarno. Met wat meer data worden de stofstructuren waarschijnlijk ook zichtbaar en krijgt de foto wat meer invulling.
    Canon 6d astrodon mod, ef 500mm f4, ef 200mm f2.8, ef 135mm f2, ef 50mm f1.8, Heq5 pro

Commentaar

Fraai beeldveld - de typische winter objecten waar het om gaat komen toch al mooi kleurrijk naar voren. Natuurlijk wil iedereen graag meer heldere nachten en nog donkerder hemels, maar de beschreven omstandigheden lijken typisch Nederlands (ofschoon ik begrepen heb dat de Lus donkerder dan gemiddeld is).
      Wat mogelijk de bestaande data misschien wel ten goede zou komen is een beter passend/up-to-date flatfield - dit verklaart mogelijk ook de nodige voorzichtigheid bij het stretchen.

Commentaar

De opname is wel aardig maar met zo'n camera die je hebt en zeker met 40 x 2 minuten had er veel meer op moeten staan. Het is een constatering mijnerzijds en hopelijk stoor je er niet aan maar de NIKKON D 810 a staat bekend als een van de beste DSLR camera's voor dit soort opnamen en ik ben er ook een naar op zoek en Maurice Toet maakte mij attent dat bij Camera Land er een te koop stond wel tweedehands maar daar ben ik voorzichtig mee want als je zo'n camera koopt en er is iets aan de hand dan geven ze niet thuis ze zeggen dan het ligt aan jou zelf dus daar pas ik voor en ik heb liever een nieuwe. Maar ik denk dat je de instellingen van DSS kritisch moet gaan bekijken want ik kan al zo zien dat er zaken verkeerd zijn ingegeven, dus kijk eens op het forum bij DSS STACKING of op internet daar vind je de juiste instellingen en Patrick Duis heeft er ook een artikel over geschreven op het Forum.want dit is jammer dat de zaak zo pover over komt naar mijn mening. Er zit een hoop werk in bij het opnemen van dit soort zwakke nevels. Succes verder en kom je er niet uit schrijf me gerust aan, geen probleem. Voor de rest succes verder.

Commentaar

Mooi gedaan en de bewerking is mooi en glad gedaan.
          Misschien dat je nog een beetje zou kunnen trekken aan de curven.
          Ik heb de indruk dat er nog wat speling is.
          Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Mooie opname en er is inderdaad nog veel verbetering mogelijk zoals hierboven reeds geschreven. Ik heb je afbeelding eens in Camera Raw geopend en zag dat er nog veel in zit.
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- - AZEQ5

Commentaar

Adri Gr Nuelend het mooie hieraan vind ik het contrast tussen de kleuren. De Trifid nevel is ook een van mijn favorieten

Extrafocaal Ik maak bij elke sessie een setje flats maar flats helpen niet tegen een gradint die daadwerkelijk in de lucht aanwezig is. Zoals gezegd kwam er hoge bewolking en in combinatie met het licht van Pernis krijg je dat helaas. Ik vermoed ook dat er ook eerder al wat dauw op het objectief heeft gezeten.

Rigel 4 : Bedankt maar de instellingen in DSS kloppen.Normaal gesproken kan ik met de D810a inderdaad veel agressiever stretchen, zelfs met de D3s die ik eerst gebruikte kon dat. Zie bijvoorbeeld dit:

In dit geval zijn de lights gewoon niet goed genoeg door de sluierbewolking en mogelijk dauwafzetting. Ik heb arcsinh stretch gebruikt, met screen mask invert de nevel nog wat verder opgehaald en tot slot met unsharp masking het contrast nog wat verhoogd maar meer zit er gewoon niet in zonder lelijke artefacten te introduceren.

Commentaar

Er is geen geheim in AP, data, meer data en nog eens meer data.
                Wel denk ik dat de flats niet alles corrigeren. Ik zie nog vlekken hier en daar.
                Kijk anders naar dit programma
                https://www.andreasroerig.de/regim/regim.xhtml
                Deze laat toe om je gradint te bewerken en is gratis.
                Het werkt net als bij Pix en het laat ook toe om je kleuren te corrigeren met de G2 methode.
                Dit programma is een verborgen parel.
                Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Jammer dat bij jou het Weer niet mee werkte, dat had ik gelezen en met sluier bewolking kun je niets doen en dat is vervelend. Ik zou schrijven de volgende keer beter maar met 40 opnamen van 2 minuten moet bij helder Weer genoeg heb je met deze data voldoende beeld. Ik werk ook meestal met ISO 400 vanwege de ruis. Bovendien is de openingsverhouding ook doorslaggevend. Met F 5 moet je 3,3 x langer belichten dan bij F 2,8 heeft Maurice Toet mij eens verteld. De volgende keer beter zou ik schrijven want je hebt een klasse kijker die zich kan meten met de FSQ 106 mm F 5 en de Epsilon 180 ED F 2,8. Succes er mee.

Commentaar

Aan de sterren te zien is de afstand reducer/camera nog een tikkeltje te klein. De optiek lijkt verder prima in orde maar het optische centrum ligt behoorlijk uit het midden van de opname, er lijkt sprake van speling en/of doorhangen van de focuser. Het loont zeker de moeite om dit nog op te lossen denk ik, dan worden je plaatjes helemaal top.
                    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Werken...
                    X