Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een klassieker...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een klassieker...

Deze is genomen met een canon 7D + 70-300mm lens op 220mm + CLS-filter.
    60 subs van 70s op iso800.
    Gemonteerd op een AZ-EQ5, unguided.
    (pooluitlijning met een poolmaster: handig ding, maar altijd een heel gedoe met pc instellingen om de software vlot te laten draaien...)

Framing en focusing voor het eerst met behulp van APT: wat een luxe!
    Framing via plate solving en autofocusing met de focus aid die rechtstreeks de canon lens aanstuurt.
    Imaging met BackyardEOS.

Samen met darks en bias (geen flats) verwerkt in APP en PS.
    Het lukte me niet in APP de vignetting weg te werken. Dan maar weggeknipt in PS.

Wie zin heeft mag met dezelfde data aan de slag gaan: https://drive.google.com/open?id=1wn...B3U3Kn9yqLpert
    Ik ben altijd benieuwd naar andere bewerkingen...

Mijn teller van astrofoto's staat nog op minder dan 10, dus alle tips zijn welkom!
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M31_2019_12_01_bis.jpg views: 476 grootte: 46,0 KB id: 1435138

Voeg bestanden toe

Niets mis mee om een klassiek object te fotograferen, M31 staat er netjes op met een mooie framing. De tracking en de scherpstelling zien er goed uit.

Ik heb even naar de data gekeken maar ga er niet veel tijd in steken. Wat mij beteft mag dit CLS filter gerust op een zwarte lijst gezet worden van te mijden filters, zeker voor ongemodde DSLR's. Het is een vrij agressief filter dat het lastig maakt om nog een neutrale kleurbalans te vinden. Het roodkanaal komt er steevast met een erg slechte S/N verhouding vanaf. Met een ander filter als bv de IDAS of Hutech LPF types zal je veel makkelijker neutralere kleuren behalen. (tip)

Verder worden bij het stretchen al snel verticale lijnen zichtbaar in de achtergrond, met dithering tijdens de opnames (tip) zou je daar vast verbetering in kunnen brengen. Wat me verder opviel waren een drietal rijen pixels (horizontaal) over de hele breedte die niet helemaal mee doen met de rest en een scherpe lijn veroorzaken in de achtergrond. Hier vallen ze gelukkig buiten het deel dat je toont. Zelf heb ik een 60D die onderaan in het beeld zo'n achterblijvend lijntje heeft in het blauwkanaal. Omdat kalibratie/correctie ervan nooit helemaal goed uitpakt is croppen vaak makkelijker en houd ik daar rekening mee bij de compositie. (tip)

De gradiŽnt tenslotte valt vrij makkelijk te bestrijden. Ten eerste zou je altijd flats moeten opnemen. (tip)
    Wat er dan nog aan gradiŽnt resteert is vaak goed te verhelpen in PS met bv GradientXterminator, een losse plugin.
    In APP zit waarschijnlijk een zelfde functie al ingebouwd, check de manual voor details!
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Neo geeft goede tips, ik zag die banding ook in je vorige stack van M65/M66. Het rode kanaal bevat duidelijk veel meer ruis dan groen/blauw, en was moeilijk weg te werken.

Ik heb de data even bewerkt in PixInsight.
      - Manuele stack zonder calibratieframes
      - Crop
      - Gradient correctie met ABE
      - Banding verwijderd met CanonBandingReduction script
      - 50% resize
      - Resterende gradient verminderd met DBE
      - Kleurkalibratie
      - Stretch
      - Color noise reduction
      - Groene schijn verwijderd met SCNR
      - Kleurverzadiging van achtergrond, sterren en stelsel aangepast met een masker.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M13_Nachtwacht_PI.jpg views: 0 grootte: 521,3 KB id: 1435156
      TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
      Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Een hele nette foto voor de gebruikte apparatuur en unguided! Dit ziet er veel belovend uit voor de toekomst, een kleine investering in guiding en camera upgrade en je resultaten zullen met sprongen vooruit gaan. Probeer eens een 2e hands 6d of zo op de kop te tikken. En natuurlijk de tips gegeven niet in de wind slaan .
        Robtics 110 mm F7 doublet ED apo, Losmandy G11(zonder gemini), K-son 80mm triplet apo, William Optics Star 71, Canon 6d.

Commentaar

@Neo: bedankt voor de tips!
          Dus het ruisvolle rode kanaal waarover cyber spreekt is een gevolg van het CLS filter? Dit lijkt dus een miskoop.
          Ik dacht dat dithering onlosmakelijk verbonden was met guiding, maar dat is het dus niet: via backyardeos kan je dithering toepassen, ook als er geen guiding is. Volgens wat ik lees mag dit voor een DSLR vrij agressief gebeuren, zeker gezien de korte brandpuntafstand. Klopt deze redenering?
          Van flats moet ik nog werk maken...

@cyber: bedankt voor het vergelijkingsmateriaal. Ik ga ermee aan de slag om met APP iets gelijkaardigs uit te komen. Je bewerking vind ik een stuk beter als mijn resultaat...

@BramMeijer: bedankt voor je feedback. Heb je een tip mbt guiding apparatuur? Een andere camera zou leuk zijn, mijn voorkeur gaat we uit naar een cropsensor aangezien de camera ook andere doelstellingen heeft + mijn lenzen zijn niet geschikt voor fullframe.

Commentaar

Yep, het CLS filter lijkt me geen beste keuze. Je ziet vrijwel niemand er langdurig mee fotograferen, het lijkt vooral in starterstopics te circuleren.
            Wat de dithering instellingen aangaat kan ik je verder geen tips geven, dit jaar ben ik zelf niet aan deepsky fotografie toe gekomen en er zullen vast mensen zijn met actuele kennis op dat gebied.
            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
            (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

a enkele tutorials op de site van APP en deze hierbij een 2de bewerking met APP en photoshop.
              Ik heb de snelle bewerking van cyber gebruikt als vergelijking.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Final3.jpg views: 220 grootte: 3,48 MB id: 1435501

Commentaar

Hele verbetering, de gradient is weg en kleuren zien er veel natuurlijker uit.
                Volgens mij is er niet veel meer uit deze stack te halen
                TS 203 mm f/4 ONTC | TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Nog een tweede klassieker uit dezelfde nacht...
                  Met dezelfde setup en werkwijze, deze keer lens op 300mm.
                  (ik zie nu dat ik me vergist heb: de montering is AZEQ6 ipv 5.
                  HDR van 10s en 120s. Elk slechts 10 subs + darks +bias (geen flats).
                  Bewerkt in APP, samengevoegd in PS + een fantasietje erbij (kadertje).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: HDR_10_120_publish.jpg views: 203 grootte: 1,15 MB id: 1435518

Commentaar

Volgende tips pas ik vanaf nu toe (nogmaals dank Neo ):
                    - Dithering wordt toegepast (unguided) via APT.
                    - Flats worden nu ook gebruikt.

Daarnaast heb ik PI aangeschaft... :-).
                    Als basis van bewerkingen gebruik ik het receptje van cyber.

BramMeijer: Andere investeringen (ander filter, guiding en andere camera) zullen even moeten wachten... ;-).

Wat betreft het CLS filter: dit kan ik alleen bevestigen. Zie het histogram (van onderstaande foto) na ColorCalibration en stretch in PI:
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Histo.jpg views: 0 grootte: 11,8 KB id: 1446475

Een resultaatje mbv deze tips volgt in een nieuw draadje: https://www.astroforum.nl/forum/astr...-26-maart-2020.

Een nieuwe bewerking met PI, met dezelfde data, en een veel softere stretching: ik ben er nog niet uit welke mijn voorkeur heeft.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: PI_crop_DBE-CC_ST_NR.jpg views: 0 grootte: 521,5 KB id: 1446476
                    Voeg bestanden toe
                    Last bewerkt door Nachtwacht; 14-04-20, 09:28.

Commentaar

Het Astronomik CLS filter is inderdaad ruk. Ik heb het ooit gehad, maar die vieze groenzweem is er nauwelijks uit te halen.
                      Hutech IDAS bleek een stuk beter te zijn, maar toen ik de 6D kocht was er geen fullframe clipin voor, maar ik gebruik Astronomik UHC-S. Ja, ook die geeft een vieze blauwgroene achtergrond, maar als je de na het stacken de TIF bewerkt en de witbalans hoger zet zodat alles heel groen wordt en vervolgens met Curves groen flink naar beneden haalt totdat de hemelachtergrond neutraal is en de totale (alle RGB kanalen) omhooggooit, is die vieze kleur grotendeels weg. Je kunt ook custom white balance gebruiken op je camera.
                      En mijn ervaring is ook: hoe groter de beeldhoek (widefields met 14mm of 24mm) en hoe meer lichtvervuiling, hoe erger de gradiŽnten.

Maar Optolong L-Pro heb ik nu ook en bevalt me beter, afgezien van een makkelijk weg te halen (met witbalans hoger ztten) blauwzweem, geeft deze mooie natuurlijke kleuren weer.

Maar filters blijven lapmiddelen. Een donkere hemel is gewoon het beste, daar kun je zonder filters prima fotograferen.
                      My eyes are the best optical devices provided. Others:
                      GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Werken...
                      X