Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

CaliforniŽ nevel met de 80mm Apo en duo filter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tja had al eerder gezien maar het scherpstellen met de ASIAIR valt niet mee met het duo filter ervoor.
    Ook stond het object ten tijde van de opname nog relatief laag een de hemel.
    Maar eens op een heldere ster focusseren met een Bahtinov masker er voor.

Commentaar

Lees met veel belangstelling de reacties op deze foto. Als beginner realiseer ik me eens temeer hoe veel er nog te leren valt :-).
      Celestron NexStar Evolution 8, Sky-Watcher Evostar 90/900 AZ3, Bynolyt Albatross 8x32, Bynolyt Stork 8x42, Zeiss 10x40, Celestron Skymaster 15x70

Commentaar

Bij een nauwkeurige inspectie van de bevestiging van de flattner en camera bleek dat hij net niet geheel haaks stond op de telescoop.
        Of te wel de camera hing iets door.

Commentaar

Gelukkig maar, dat lijkt me makkelijker te corrigeren dan wanneer er iets met de lenscel niet helemaal goed zou zijn. ;-)
          Toch mooi dat je de afwijkingen in de sterren kan herleiden tot een scheefstand van flattener/camera. Het bevestigt wat de sterbeelden al zeggen.
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ja, mooie tips van Neo, dat bied veel perspectief! De onbewerkte foto vind ik zelf ook meer aanspreken, maar het is echt een kwestie van smaak.
            Met dat guiden met dat slimme ding lijkt het trouwens wel perfect te gaan he? Mooi !

Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Dat guiden met de StarAid is geweldig ik mis dither helemaal niet.
              Dat geld nu ook voor de ASIAR met EQ Mount aansluiting.
              Als je de telescoop goed op de pool zet is het simpel, 1 ster en hij gaat gelijk plate solven en even later staat het object perfect in het midden
              En je kan nu ook daarna Sky Safari gebruiken..
              Over guiden hoef je helemaal niet meer na te denken doet i binnen enkele 10 tallen seconden automatisch.
              Ben het er volledig eens met de laatste bewerking de mooiste is

Commentaar

"ik mis dither helemaal niet"

Ik ben wel benieuwd waarom je dithering niet nodig hebt (en eerst wel?)

Dithering geeft toch wel een verbetering en verwijderd veel ongewenste 'zooi' van je opnames (in combinatie met een goed stacking algoritme). Hoewel niet voor amp-glow.
                dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 --TS 90/600 triplet - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Dithering heb je altijd nodig met het traditioneel volgen op 1 ster.
                  Je kan dat altijd zien aan je "hot" pixels.
                  Het volgen met de StarAid gaat niet op 1 ster. Hoe ze het doen weet ik niet maar het beeld blijft wel schoon met de StarAid.
                  Vandaar de opmerking ik mis Dithering helemaal niet.
                  Bad pixel map invoegen is toereikend.
                  Als ik volg met de ASIAIR gebruik ik Dithering.

Commentaar

Werken...
                  X