Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Spelen in Orion met Stellarmate

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Spelen in Orion met Stellarmate

Recentelijk ben ik aan het stoeien geslagen met Stellarmate, en afgelopen nacht weer een stapje voortgang gemaakt: volledig draadloos en met twee ZWO camera's en eigenlijk voor het eerst serieus onder de sterren bezig geweest.

Tussen de wolken en mist en stadslichtvervuiling door heb ik afgelopen nacht een mooi Bambi object gefotografeerd: de Orion nevel.
    Die zakte al snel te veel weg in de mist en achter het huis van de buren, dus ben ik een stapje hoger gegaan en heb nog even de paardekopnevel mee kunnen pakken.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: orion_nebula_2019-12-01_EF400_ASI1600.jpg views: 183 grootte: 1,12 MB id: 1434713

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: horsehead_Ha_2019-12-01_EF400_ASI1600.jpg views: 136 grootte: 2,41 MB id: 1434714

Gebruikte apparatuur:
    • Canon EF400mm F2.8L lens
    • 2" Baader 7nm H alpha filter losjes in de niet passende filterhouder van de lens
    • ASI 1600 MM (koeler niet aangesloten, maar zat toch nog rond het nulpunt)
    • Volgkijker met ASI 120 MM
    • NEQ6 pro
    • Stellarmate
    • Loodaccu voor de voedingen
    De Orionnevel is 3 x 100s + 10 x 10s + 10 x 1s, geen darks, geen flats.
    De paardekopnevel is 10 x 100s, ook geen darks of flats, wel wolkenflarden voor een beetje extra variatie

De bewerking is in APP gedaan zonder er al te veel tijd in te stoppen.

De stellarmate werkt best aardig. Via wifi aangesloten terwijl ik (na het scherpstellen met de hand) lekker warm binnen zit. Ekos draait autonoom op de stellarmate zodat bij eventuele netwerkproblemen alles zelfstandig door kan draaien. En met de accu onder de driepoot is alles volledig draadloos, een primeur voor mij!

Ik heb nog redelijk veel met de hand zitten instellen omdat ik Ekos nog niet helemaal onder de knie heb, maar het werkte al opmerkelijk soepel.
    Autoguiding was een fluitje van een cent, klik een ster aan en klik op "guide" en de stellarmate doet zelf de rest, en best goed resultaat.

Na een eerste plate solve en sync was het voor Ekos ook niet moeilijk om nieuwe objecten te vinden (tenzij er te veel mist/bewolking was, bij Capella...). Gewoon co÷rdinaten ingeven en de stellarmate slewt er naartoe, doet een proefopname, plate solve, correctie, totdat het object goed in beeld staat.

Daarna heb ik met de hand een reeks opnames gestart, maar dat kan allemaal van tevoren geprogrammeerd worden zodat alles automagisch gaat.

Een minpuntje: na een aantal uren hing Kstars/Ekos terwijl de file browser op de stellarmate nog wel goed werkte. Opnieuw opstarten van Kstars lukte ook niet, dus ben ik er maar mee opgehouden.

Ik moet nog wel wat meer oefenen om de vele, vele instellingen wat onder de knie te krijgen. Maar deze eerste test onder de sterren is zeker geslaagd!

En het verlanglijstje groeit al: nu nog een motorfocuser die het liefst de motor in de lens zelf aan kan sturen, en een filterwiel, en gestuurde dauwlinten, en een contragewicht-accupack, betere stekkers, nette bekabeling, en en en...
Werken...
X