Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sterrenbeeld Orion.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sterrenbeeld Orion.

Sinds kort ben ik mij aan het verdiepen om met telelenzen op te nemen maar dat valt niet mee want hoe eenvoudig het lijkt er komt toch het nodige bij kijken maar ik had achteraf spijt dat ik niet met mijn CCD camera met kijker ben gaan werken want er was bewolking voorspeld en ik heb vaak genoeg mee gemaakt als het zaakje er stond de hemel dicht trok. Dus ik heb het maar kort gehouden en mijn Canon EOS 6 D met een DAW versie en een CLS 4 filter in combinatie met een 52 mm objectief op een azimuthaal statief 9 opnamen van 10 seconden gemaakt op ISO 3200 en wat dark frames en bias frames toe gevoegd. Bekende details zijn zichtbaar maar de belichting is natuurlijk te kort maar dan moet het zaakje mee liftend op een kijker en op de G 11 dan wordt het wat en dan is een telelens ook mogelijk en ik ben naar het zoeken naar een Sky Tracker want dan kan ik het hele zaakje makkelijker verkassen en naar Duitsland rijden om zo opnamen te maken. Dit gaat een vervolg krijgen en zie mijn allereerste opname met dit gegeven en langs de rand wat vertekening maar vergeet niet dat het objectief bijna 50 jaar oud was en op F 2,8 belicht werd en als ik F 4 wellicht had ingegeven was dit misschien niet aan de orde geweest maar op een azimuthaal statief kun je niet lang belichten anders krijg beeldveld de rotatie. Ik ben blij met dit resultaat ik weet het kan allemaal beter maar dit was ook de eerste keer en ik zal ervaring op moeten doen en het is niet makkelijk om aan de juiste CLS filters te komen want die zijn er wel in diverse maten maar het is een zoek tocht om die te krijgen. Bedankt voor het kijken. Ook links van de opname zie je de Rosette Nevel. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Orion Constellation Canon EOS 6 D CLS 4 52 mm F 2,8  90 seconds ISO 3200  29-11-2019.jpg views: 0 grootte: 2,99 MB id: 1434660

En ik heb er ook een gemaakt van het sterrenbeeld Aurigae en op dezelfde wijze belicht en verwerkt maar 2 minuten belicht. Je ziet al vele bekende objecten. Bedankt voor het kijken. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Aurigae Constellation Canon EOS 6 D CLS 4  52 mm F 2,8  120 seconds ISO 3200 29-11-2019.jpg views: 304 grootte: 3,26 MB id: 1434663

Commentaar

Top man ! Ik vind ze erg geslaagd. Ben wel een beetje jaloers haha

Commentaar

Het was kinderlijk eenvoudig, jij kunt het ook. Gewoon je DSLR op een fotostatief zetten met een standaard lens van 50 mm op F 2,8 zetten en als je een CLS filter hebt leg je die voor de lens, met het opname programma EOS UTILITY 10 seconden belichten op ISO 3200 of 2500 en dan minstens 10 opnamen maken of wat meer, 10 dark frames, 20 bias frames, en als het mogelijk is 10 flat field opnamen en bewerken in DSS en daarna in PS, klaar.

Commentaar

Thanks, ik ga dan toch eens kijken of mij dat ook lukt. Ik heb een Nikkor 35mm F1.8, met de DX 1.3 Crop functie van de D7200 wordt dat 52,5mm. CLS filter heb ik nog niet, daar moet ik nog even voor kijken. DSS staat al op de desktop Lijkt me een mooi projectje voor komende tijd

Mvg

Aquarii

Commentaar

Je moet niet met volle lensopening werken ik heb ook een F 1,8 lens geeft dan onscherpte en met F 2,8 prima scherp. Ik leg op het objectief het CLS filter Type 4 gewoon op het objectief M 48 formaat os T 2 formaat en het filter valt er niet uit omdat de camera naar boven gericht is. Als je een parallactische montering hebt kun je veel beter werken dan met een azimuthaal statief. Ik wens je succes bij het opnemen en ik zie het resultaat wel een keer verschijnen en als je hulp nodig hebt je weet me te vinden.

Commentaar

Thanks! Zal volgende keer eens tot F2.8 gaan om het verschil te zien CLS filter heb ik nog niet maar dat komt nog wel, voorlopig kan ik in ieder geval wel vooruit Ik begin lekker op gang te geraken en ondertussen kan ik me stapje voor stapje wat oriŽnteren op nieuw materiaal. Zonder CLS gaat het lastig worden waarschijnlijk?

Mvg

Aquarii

Commentaar

Een CLS filter is hier absoluut noodzakelijk als je in licht vervuilde gebieden woont. Of je moet een hele donkere plek hebben zonder verlichting en probeer die maar eens in Nederland te vinden, op de Waddeneilanden is nog het beste. Dan heb je dat filter niet nodig. Zo,n filter is niet goedkoop en er zijn verschillende uitvoeringen 1, 25 inch of 2 inch, dan heb je nog de keus uit een CLS LPV type 2 filter van HUTECH of nog beter is het Type 4 Filter van HUTECH en die gebruik ik ook voor mijn kijkers als ik in kleur op wil nemen met smal band filters is dat niet nodig. Soms wordt er een tweedehands aangeboden maar kijk uit welk type dat je neemt. Van ASTRONOMIK kun je er een op maat maken maar die zijn peperduur en je kunt ook een clip filter krijgen van ASTRONOMIK maar dat hangt af welke camera je hebt. Bij ROBTICS kunnen ze je wel verder helpen. Succes met het opnemen.

Commentaar

Een tip kan ik je nog geven, koop niet het NISI NATURAL NIGHT filter want die geeft een rose beeld en het CLS filter geeft met 10 seconden op ISO 3200 een donkere achtergrond als het niet mistig is. Het eerder genoemd filter wordt verkocht bij Kamera Express en bij de beschrijving staat dat hij geschikt is voor astro fotografie, niet dus want ik heb deze avond de test gedaan en ik maak er werk van want dit klopt niet zoals hun schrijven en probeer het geld terug te krijgen. Dus trap hier niet in.

Commentaar

Bedankt voor je tips Rigel!

De CLS filters zijn inderdaad redelijk prijzig maar als ik zal deze uiteindelijk dan toch nodig hebben als ik in de toekomst een stap vooruit wil zetten in astrofotografie. Wel balen dat de NISI zo tegenvalt zeg, zou ook zeker proberen deze terug te sturen, net even iets te duur om het erbij te laten.

Succes alvast!

Mvg

Aquarii

Commentaar

CLS filters op objectieven met een kort brandpunt geven bij mij rare kleurvertekeningen die moeilijk tot slecht te corrigeren zijn in bewerkingsprogramma's. Bij mijn 85mm objectief heb ik daar geen last meer van. Het kan zijn dat dit effect pas echt zichtbaar wordt bij lange belichtingstijden. Hoe zijn de ervaringen van anderen eigenlijk?
                      Canon 6d astrodon mod, ef 500mm f4, ef 200mm f2.8, ef 135mm f2, ef 50mm f1.8, Heq5 pro

Commentaar

Dat klinkt wel logisch als je bedenkt dat er voor de coatings vaak vele (tientallen) laagjes gebruikt worden. Deze (interferentie-) filters werken optimaal bij loodrecht invallend licht. Zodra de hoek van inval meer gaat afwijken zal de filterkarakteristiek gaan verschuiven. Het resulteert vaak in een kleurgradiŽnt naar de hoeken toe. Ik herinner me nog wat topics waarin dat ook al besproken werd met wat voorbeelden.
                        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Bij laagstaande objecten gebruik ik altijd een Dispersie corrector van ASH van Herman ten Haaf en zeker als je Planeten opneemt met een kleurencamera maar ook in LRGB IR 685. Bij sterren krijg je zonder corrector wat vertekening en dat kan ook van invloed zijn op het CLS filter. Ik gebruik mijn F 2,8 van de Epsilon en de Boren Simon met een CLS Filter Type 4 IDAS van HUTECH en nooit problemen gehad bij het opnemen, ook bij een wat lagere stand aan de hemel, Ik werk meestal met een CCD en de smal band filters want in LRGB opnemen kan hier haast niet meer vanwege de toenemende licht vervuiling. Soms wil het nog wel eens lukken en af en toe neem ik de DSLR camera van Canon de EOS 6 D met een DAW versie en dan het type 4 filter er voor en op ISO 400 belichten op F 4 en niet langer belichten dan 2 minuten dan blijft de achtergrond mooi donker en je ziet al heel wat van het object en dan 50 of 90 opnamen maken maar dan ben je er nog niet, voorafgaande aan de sessie eerst Flat opnamen maken en na de sessie de DARK frames een 20 stuks en 30 bias frames. In de tussentijd als de camera zijn werk doet met behulp van de timer ( Nog bedankt voor de uitleg Theo, het werkt ) ruim ik de set up op en als dat gebeurd is kan ik de zaak overzetten naar de externe harde schijf. Een goed CLS filter kost al gauw tussen de E 150,= en F 200,'en een ASTRONOMIK Clip filter CLS XL kost wel E 220,= als je met lenzen wilt opnemen. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 006.JPG views: 60 grootte: 535,2 KB id: 1434959

Commentaar

Werken...
                          X