Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het donkere zeepaardje met wat vuurwerk

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het donkere zeepaardje met wat vuurwerk

Gisteren thuisgekomen van een weekje astrofotografie vanuit het donkere Zuid-Frankrijk. Laat ik beginnen te zeggen dat ik nogmaals ervaren heb dat je nooit blind moet afgaan op de weersverwachtingen van bv. Meteoblue. Van donderdag op vrijdag werd vrij veel (sluier)bewolking verwacht. Omdat het rond zonsondergang nog erg bewolkt was, het daarvoor zelfs kortstondig hevig geregend had en met 13 uur sturen naar de huis de volgende dag in het vooruitzicht, had ik de boel bij het invallen van de duisternis - naar voorbeeld van de twee astrofotografen die mij afgelopen week vergezelden - afgebroken en in de auto gelegd. We hadden immers al veel heldere, productieve nachten achter de rug en zo konden we vroeg naar bed om de volgende ochtend fris in de auto stappen om bijtijds te vertrekken. Jullie raden het al, toen eenmaal alles in de auto lag, trok de hemel natuurlijk volledig open en was er alleen aan de horizon iets van sluierbewolking te bespeuren... Toch jammer als je een heldere nacht niet benut.

Enfin, we mogen niet klagen en die sterren staan er volgend jaar ook weer voor een nieuwe ronde zomer-deepsky-fotografie.

Deze opname is van de nacht van afgelopen woensdag op donderdag. Het klaarde toen na 1.30 goed op. Daarvoor verschenen af en toe nog wat plukken laaghangende bewolking, waardoor ik niet alle subs heb kunnen gebruiken. Voordeel is dan weer dat mijn subs maar 5 minuten lang zijn, waardoor ik redelijk “tussen de wolken door” kan fotograferen.

Links van het centrum is B150 te zien: het donkere zeepaardje. Rechts in beeld staat NGC 6946, het vuurwerkstelsel, dat gepaard gaat met open sterrenhoop NGC 6939. Uiterst links is nog een rode sliert te zien van de ‘Fying Bat Nebula’ (Sh2-129). Cepheus staat wat dat betreft vol met interessante onderwerpen voor de deepsky-fotograaf.

Technische details zijn te lezen op mijn website.

Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Meesterlijk mooi
    www.caelum.be

Commentaar

Gefeliciteerd met de dubbele IOTD op AstroBin Maurice! Nachtjes ginder goed benut
      TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
      Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Dankjewel, cyber! Het is in augustus qua weer altijd goed vertoeven in Zuid-Frankrijk.
        Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Origineel geplaatst door Maurice Toet Bekijk bericht
          Dankjewel, cyber! Het is in augustus qua weer altijd goed vertoeven in Zuid-Frankrijk.
          En eind september? , Dan gaan wij namelijk. En de opnames: magnifique !
          Mvg Peter

Commentaar

Hmmmm....
            ik heb m vorige maand iets closer geschoten (alleen t koppie bleef over), maar ik zie nu dat de achtergrond wel wat omhoog kan. Het is allemaal stof daar!
            Voeg bestanden toe
            Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Magnifieke opname, Maurice!
              Absolute top!
              Die "andere" objecten erbij geven het een extra en onverwachte touch. Nice framing!
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Tjonge wat mooi. Dank voor inspiratie. De komende maanden weet ik mijn objecten wel te vinden!
                Canon 6d astrodon mod, ef 500mm f4, ef 200mm f2.8, ef 135mm f2, ef 50mm f1.8, Heq5 pro

Commentaar

Dank voor jullie reacties.
                  @Peter: in september kun je het ook nog treffen met het weer, maar augustus heeft veruit de beste cijfers. Het is overdag dan wel wat aan de warme kant om eropuit te trekken. Ik houd bijvoorbeeld van een flink stuk wandelen, maar dat is bij meer dan 30 °C niet leuk meer als je tussen de lavendelvelden door moet lopen naar een volgend stuk bos.

Commentaar

Prachtig! Ik leer nu vooral hoe het vol gebied rond NGC 6946 is. Spectaculair.

Commentaar

Jeetje wat een topplaat weer zeg ;-) Toet laat weer even zien hoe het moet.
                      Je ziet pas wat voor ongelooflijk zwakke details je allemaal hebt vastgelegd als je zo'n sterrenstelseltje even voorbij ziet komen, die knalt er echt uit ;-)
                      Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Origineel geplaatst door Maurice Toet Bekijk bericht
                        Dank voor jullie reacties.
                        @Peter: in september kun je het ook nog treffen met het weer, maar augustus heeft veruit de beste cijfers. Het is overdag dan wel wat aan de warme kant om eropuit te trekken. Ik houd bijvoorbeeld van een flink stuk wandelen, maar dat is bij meer dan 30 °C niet leuk meer als je tussen de lavendelvelden door moet lopen naar een volgend stuk bos.
                        Dank je Maurice, om die reden gaan we ook wat later gezien het in september koeler is.
                        Mvg Peter

Commentaar

Wat een mooi veld.
                          Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Prachtige foto.

Commentaar

Mijn mond valt open van verbazing, fantastisch. Het beste filter blijft dus nog steeds het benzinefilter, maar ik moet zeggen dat de nabewerking ook meesterlijk is.

Commentaar

Werken...
                              X