Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Stoffige boel in de Stier

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Stoffige boel in de Stier

Wederom iets van de oude harddisk, uit oktober 2016. De stier, in twee opnames.
    De ene met een Samyang 14 mm F2.8, de ander met een Samyang 135mm F2.0, beide lenzen vol open, beide lenzen op een Canon 6D met Baader filter modificatie. De locatie was in zuid Frankrijk op een goed donkere locatie.

De 14 mm opname is totaal 2768 s belichtingstijd, maar wel in de opkomende ochtendschemering met een lens die bijna aan het beslaan was, de andere opname, een moza´ek van 5 panelen, met een totale belichtingstijd van 7689 s. Beide opnames bewerkt in APP, waarbij ik heel veel meer moeite heb gestoken in de moza´ek.

Wat een prachtig gebied is dit! En wat gaat het er op vooruit met hogere resolutie!
    Ik denk dat ik verliefd aan het worden ben op donkere nevels...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Taurus_Orion_widefield_St-avg-2768.0s-LNMWC_1_3.0_none-x_1.0_LZ3-NS-full-eq-add-sc_BWMV_nor-AAD-RL-noMBB-mod-mod-lpc-cbg-csc-mod-St.jpg views: 300 grootte: 667,0 KB id: 1424991

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Taurus_St-avg-7689.0s-NR-x_1.0_LZ3-NS-full-eq-add-sc_BWMV_adv-AAD-RL-MBB25_1stLNC_it3-lpc-cbg-csc-St copy.jpg views: 305 grootte: 1,35 MB id: 1424992

Vind ik wel prachtig. Al die nevels en hun verschillen mooi te onderscheiden op 1 foto.
    De kleuren in de grote moza´ek mooi in contrast met het donkerste zwart van die ene donkere nevel. De Stier van zijn mooiste kant.
    az-eq6gt //sw quattro 10''c// 6''(istar-lens)// sv ed80// orion 130mm newton
    celestron skymaster 25x70 // zenith 12x50

Commentaar

Inderdaad, het moza´ek toont mooie combinatie aan kleuren, contrasten en objecten. Wel lijkt er over het moza´ek een wat groene waas te liggen - waarschijnlijk zullen zonder deze de kleurcontrasten nog mooier tot hun recht komen.

Commentaar

Dank je voor de tip Extrafocaal, ik ben rood-groen kleurenblind en zie dat soort dingen niet. Ik zal er een paar gezonde ogen bij halen bij de kleurbewerking!
        In APP is er een kleurcalibratie die gebruik maakt van de kleurverdeling van de sterren, daar heb ik volledig op vertrouwd en niets gedaan aan de schuifjes voor de kleuren. Maar ze zitten er dus niet voor niets...

Ook eens kijken of ik bij gelegenheid de hoekjes eens in kan vullen.

Commentaar

Die schuifjes zitten er zodat je eeuwig kunt blijven schuiven. Kleurenblind of niet - kleur is geen fysische eigenschap maar een gewaarwording, i.e. de uitkomst van ons visuele systeem.
          Hoop dat je er geen bezwaar tegen hebt maar bijgaand een versie waar ik denk de groene waas te hebben verwijderd - kijk maar of je een verschil ziet.

MvG,
          Peter
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_104065PHed.jpg views: 175 grootte: 2,36 MB id: 1425146

Commentaar

Dank je! Ik zie inderdaad verschil, maar om nou te zeggen dat de groene waas in de oude opname voor mijn ogen zichtbaar is: nee, niet echt. Jouw bewerking oogt wel frisser en kleurrijker.

Commentaar

Jeetje knap gedaan en een puike upgrade door Extrafocaal. Inderdaad een schitterend gebied.
              Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Werken...
              X