Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Noord-Amerika nevel NGC7000 vanuit Karimunjawa, IndonesiŽ

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Noord-Amerika nevel NGC7000 vanuit Karimunjawa, IndonesiŽ

Wat kan er mis gaan?
    Camera piggyback bovenop mijn William Optics FLT132, die ik als guidecam gebruikte (met Starshoot en PHD)
    Eerste avond geprobeerd met 4 minuten subs (camera EOS 450Da en 135mm telelens).
    Na het maken van de lights, keurig de lenskap op de telescoop en darks geschoten.
    Compleet vergeten dat ik het lenskapje op de 135mm telelens had moeten zetten. Pas laat ontdekt en uiteindelijk nog maar 7 darks gemaakt.
    ....
    Volgende avond:
    Zelfde opstelling, flink wat lights geschoten op ISO 800 met 3 minuten belichting.
    Daarna eerst de BIAS gemaakt MET het lenskapje op de telelens.
    Hierna via EOS Utility ingesteld om pakweg 60 darks te maken terwijl ik sliep.
    Toen ik wakker werd en alles inspecteerde, viel me op dat de batterij van de EOS nog zo vol was. In plaats van 60 darks van 180 seconden bleek ik keurig om de 3:20 minuten een extra BIAS van 1/4000e seconde te hebben gemaakt.
    Geprobeerd om wat darks toe te voegen met de kleine serie van 4 minuten maar de foto zat echt helemaal vol artefacts (vol met rode/blauwe streepjes). Dit werkte dus niet.
    ....
    De derde avond alleen flinks wat darks van 3 minuten geschoten, pakweg 70. Hiervan heb ik er 30 toegevoegd aan 30 lights van 3 minuten en 30 BIAS.
    Dit blijkt goed te werken, misschien omdat ik de hele opstelling nog niet had aangeraakt en de temperatuur en luchtvochtigheid hier best constant zijn.
    ....
    Uiteindelijk een aardig plaatje weten te krijgen met Astro Pixel Processor (waarmee ik alleen tot en met stap 6 verwerk zonder nog goed te weten wat ik doe). Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC7000 met APP en iPhone.jpg views: 165 grootte: 516,0 KB id: 1424553 Geen post-processing met APP maar de kleurtjes van de JPEG via mijn iPhone een beetje ''opgehaald''.
    ....
    Mijn huis en gastenverblijf evenals roll off observatory, heet Deepsky Villa maar het goed vastleggen van objecten is toch iets waar ik me wat beter in moet verdiepen en met goede checklists werken

Dat is ondanks alle problemen een geweldige start! Je zou in Photoshop of Gimp het groen en blauw een beetje kunnen onderdrukken zodat de hemelachtergrond grijzer wordt. Dan wordt het al een heel ander beeld.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Gave foto Jacq! Je woont daar in astro-dromenland!
      Goede checklists is handig, kan je ook in de sterrenwacht hangen als andere mensen je setup willen gebruiken.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
      X