Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC6888 Crescent en de zeepbel nevel

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC6888 Crescent en de zeepbel nevel

De "soap bubble nebula" is de bekende naam voor de planetaire nevel pn g75.5+1.7. Deze nevel werd pas ontdekt door amateur astronoom Dave Jurasevich op 6 juli 2008. De ontdekking werd onafhankelijk bevestigd en gemeld door Keith Quattrocchi en Mel Helm op 17 juli 2008.

Pn g75.5+1.7 is gelegen in het sterrenbeeld cygnus, zeer dicht bij de crescent nevel (ngc 6888). De nevel is ingebed in een grote diffuse nevel die, in combinatie met zijn lage oppervlaktehelderheid, de reden is dat deze pas recent werd ontdekt.

Ngc 6888, ook wel bekend als de crescent nebula, is een kosmische bubbel van 25 lichtjaar doorsnede, ontstaan door de sterrenwind van de centrale, heldere, enorme ster. Deze afbeelding maakt gebruik van smalband data die licht zichtbaar maakt van waterstof en zuurstof atomen in de nevel. De zuurstof atomen produceren de blauw-groene tint die de gedetailleerde plooien en filamenten lijken te bedekken. Zichtbaar binnen de nevel, is de centrale ster van ngc 6888 geclassificeerd als een wolf-rayet ster (wr 136). De ster schudt zijn buitenste lagen af, waardoor het equivalent van de massa van de zon elke 10,000 jaar wordt verwijderd. De complexe structuren van de nevel zijn waarschijnlijk het resultaat van deze sterke wind die interactie heeft met materiaal dat in een eerdere fase is uitgeworpen. Met de snelheid waarmee deze ster door zijn brandstofvoorraad ploegt moet deze ster uiteindelijk zijn leven eindigen met een knal in een spectaculaire supernova explosie. (bron: apod)

Ik heb in 2015 besloten dat ik wilde zien of ik de zeer zwakke soapbubbel nevel kon vangen met mijn 9.2 cm refractor. Ik ben begonnen met opnamen maken in 2015, maar toen kreeg ik maar 4 beelden voordat het weer dwars ging liggen. In 2016 heb ik meer opnamen van deze regio kunnen vangen om te zien wat er uit zou komen. In augustus 2016 nam ik 5 dagen op rij foto's van deze nevel in Ha en OIII. In 2018/2019 heb ik besloten om de Ha gegevensset verder uit te breiden en in de loop van deze twee jaar is het gelukt om veel meer Ha-data te verzamelen.

Apparatuur:

Telescoop: TMB92ss
    Camera: QSI583ws
    Montering: skywatcher neq6

Belichtingen:

H-alpha: 115 x900s (29 u)
    OIII: 32 x 1200s (11 uur)

Totaal: 40 uur

NGC6888 Crescent and Soap Bubble Nebula by Andre van der Hoeven, on Flickr
    Last bewerkt door andrevdhoeven; 04-08-19, 13:37.
    Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
    TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

OIII: 32 uur (11 uur)
    --> 32 x 1200s (11 uur)

Erg mooi hoor en de bubble staat er goed op.
    Mag ik vragen hoe je bij de belichtingstijd van 1200s voor OIII komt, zit daar een gedachtengang of berekening achter of is het gewoon een tijd die je gewend bent en lekker werkt? Ik kan me voorstellen dat 30 en zelfs 40 minuten geen probleem voor jou moeten zijn, is dat iets wat je overwogen hebt voor deze mooie zeepbel?

Andere vraag: weet jij waar dat behoorlijk donkere gat in het midden van de crescent door veroorzaakt wordt?

Tenslotte: erg mooi bewerkt. Niet bang om de ruis te laten zien, dat vind ik geweldig, ik zit echt naar data te kijken, niet naar kunstmatig toegevoegde egaliteit oid. Bedankt voor het delen.

Leuk dat de eerste data alweer wat jaartjes geleden is ;-)
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Commentaar

Mooi om te zien dat je een totaal ander plaatje krijgt met alleen smalband. (in vergelijking met mijn opname bijv.)
      Nice image!
      Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Indrukwekkend; het laat zien dat de aanhouder wint.

Commentaar

Voorwaar een prachtige plaat, zeer zeker al die moeite waard geweest!
          Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Zeer geslaagd!
            Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Origineel geplaatst door Daniel Beetsma Bekijk bericht
              Erg mooi hoor en de bubble staat er goed op.
              Bedankt! Ik was daar ook erg blij mee.

Mag ik vragen hoe je bij de belichtingstijd van 1200s voor OIII komt, zit daar een gedachtengang of berekening achter of is het gewoon een tijd die je gewend bent en lekker werkt? Ik kan me voorstellen dat 30 en zelfs 40 minuten geen probleem voor jou moeten zijn, is dat iets wat je overwogen hebt voor deze mooie zeepbel?
              Dit is een stukje ervaring en 'educated guess'. Langer belichten kan wel, maar kans wordt ook steeds groter dat opnamen mislukken als je langer gaat belichten. Bij 20 minuten kom ik eigenlijk altijd mooi uit en pik je veel details in OIII op.

Andere vraag: weet jij waar dat behoorlijk donkere gat in het midden van de crescent door veroorzaakt wordt?
              Volgens mij is dat een bok globule die voor de crescent te zien is. Een donker stofwolkje dat toevallig op de goede plek hangt

Tenslotte: erg mooi bewerkt. Niet bang om de ruis te laten zien, dat vind ik geweldig, ik zit echt naar data te kijken, niet naar kunstmatig toegevoegde egaliteit oid.
              Ik heb hier helemaal geen ruis reductie toegepast. Ik ben altijd voorstander van veel data om ruis te reduceren. Daardoor blijf je veel details zien. Soms is een beetje ruisreductie wel ok, maar ik probeer het altijd beperkt te houden.

Origineel geplaatst door marcoverstraaten Bekijk bericht
              Mooi om te zien dat je een totaal ander plaatje krijgt met alleen smalband. (in vergelijking met mijn opname bijv.)
              Nice image!
              Jouw plaatje mag er ook wezen! Is inderdaad leuk om zo de verschillen te zien...

Commentaar

40 uur belichting: das pas volhouden....
                Omegon 150/750 f5 reflector, Skywatcher Startravel 80, Sony Alpha A300 en ASI 034 MC

Commentaar

Schitterend, vooral ook die neveligheid rondom het nevel. Zwaan is toch een prachtige regio en lekker hoog in het zenith. Prachtig resultaat! Dit is echt bemoedigend, ik ben minder dan een jaar bezig met narrowband en ik zie ernaar uit om nog veel meer tijd te steken in objecten, zeker als ik dit resultaat zie. Ga zo door.

Commentaar

Geen ruisreductie... Hier word ik even stil van André
                    Ik vind het prachtig hoe je de zwakke nevels in de achtergrond en de heldere crescent nevel gebalanceerd hebt.
                    Vraagje: waarom de focus op Ha? Ik zou denken dat twee keer zo veel OIII meer effect heeft op de hoeveelheid ruis in de bicolor opname.
                    TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
                    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
                      Vraagje: waarom de focus op Ha? Ik zou denken dat twee keer zo veel OIII meer effect heeft op de hoeveelheid ruis in de bicolor opname.
                      Het grootste deel van het signaal dat je hier ziet is H-alpha. In OIII zit er niet extreem veel signaal. Dus ook in het eindproduct is dat niet overheersend, vandaar

Hieronder zie je de H-a en OIII basis opname. Geeft een beetje idee van de signalen die er in zitten.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Ha-str.jpg views: 110 grootte: 720,0 KB id: 1424547
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: OIII_str-1.jpg views: 111 grootte: 718,9 KB id: 1424548
                      Voeg bestanden toe

Commentaar

Origineel geplaatst door andrevdhoeven Bekijk bericht
                        In OIII zit er niet extreem veel signaal.
                        Dat snap ik net niet. Als je een zwak signaal gaat stretchen krijg je toch heel snel ruis in de opname?

Ben bekend met de signalen hoor misschien heb je mijn versie (met 12 uur Ha en 18 uur OIII) gemist?

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht

Dat snap ik net niet. Als je een zwak signaal gaat stretchen krijg je toch heel snel ruis in de opname?

Ben bekend met de signalen hoor misschien heb je mijn versie (met 12 uur Ha en 18 uur OIII) gemist?
                          Mooie opnamen! Wat ik bedoel is dat er niet op heel veel plaatsen veel OIII signaal zit. Bij de crescent zit wel een sterk OIII signaal, dus ik heb die niet extreem gestretched. Daarbij heb ik de sterkste data in photoshop laten overheersen. Dus het is geen 50/50 verdeling zeg maar.

Commentaar

Origineel geplaatst door andrevdhoeven Bekijk bericht
                            Dus het is geen 50/50 verdeling zeg maar.
                            Ik denk dat dit punt erg belangrijk is. Bij een klassieke HOO combinatie zorgt het zwakke OIII kanaal voor 2/3 van de luminance informatie. Zou je kort kunnen toelichten hoe je de data dan verdeelt?

Commentaar

Werken...
                            X