Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC 7000 en LDN 935 - 20 uur SHO

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC 7000 en LDN 935 - 20 uur SHO

Vorige zomer had ik al eens een proefopname gemaakt van de Noord-Amerika nevel.
    Met slechts 4 minuten belichting per OIII/SII filter was er eigenlijk al best wat te zien dankzij tonemapping: https://astrob.in/355976/0/ maar een object zoals dit verdient eigenlijk veel meer integratietijd.

De afgelopen weken kon ik mijn nieuwe EQ6-R bijna elke avond buiten zetten, dus dit jaar heb ik NGC 7000 eens deftig aangepakt.
    Wat werkt zo'n hoop data lekker zeg. En toch zou ik nog altijd wel meer willen Het ionisatiefront van NGC 7000 vertoont duidelijke verschillen in elke filter, en LDN 935 laat met name in de tonemap versie erg veel interessante structuren zien.

Onderstaande opnames zijn gemaakt tussen 25 en 29 juni 2019 met een 80mm f/4.8 TS triplet, ASI1600MM-C en ZWO 7nm filterset. Totale belichting 69x300s Ha, 74x300s OIII en 95x300s SII. De data werd volledig gekalibreerd en bewerkt in PixInsight. 2X drizzle integratie en correctie met deconvolutie. Verder is er geen verscherping toegepast.

Ik heb de bewerking uitgevoerd in 3 smaken, hopelijk voor iedereen wat wils.
    De volledige versie van elke afbeelding (~1.0"/pixel) is beschikbaar via de AstroBin links.

1: HOO palet met 'natuurlijke' kleuren:
    https://astrob.in/full/415083/0/

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC7000_HOO_1web.jpg views: 0 grootte: 612,9 KB id: 1422076

2: SHO palet met aanpassing van de paarse sterren:
    https://astrob.in/full/415083/B/

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC7000_SmtHO_2web.jpg views: 0 grootte: 638,6 KB id: 1422077

3: SHO tonemap met Ha luminance laag:
    https://astrob.in/full/415083/C/

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC7000_HaSHO_tm2_mix_web.jpg views: 0 grootte: 628,2 KB id: 1422075
    TS 80 mm f/6 | EQ6-R met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

WAAAAAAAAAAnzinnig

Edit: sorry, toch even mierenneuken. Vooral de heldere sterren hebben een ovale, off-center halo in de eerste bewerking. Heeft een van de filters die veroorzaakt? Ik zie ze nu ook in de andere twee foto’s. In de tweede foto is de halo blauw.

Overigens doet dat niets af aan de schoonheid van de opnames. Ze blijven WAAAAAAAAAAnzinnig!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Geweldig mooie opname - uitstekend gedaan! Voor mij (smaken verschillen en ook afhankelijk van beeldscherm/omgeving) mag de laatste (SHO) bewerking nog net iets meer (lokaal) contrast hebben - de 'wall' springt er dan nog meer uit.

Commentaar

Holy crap Cyber dat is me eens eventjes een plaat!
        ​​​​​​ (mijn dochter van vijf heeft even wat bijpassende smilies uitgezocht "allemaal zonnen?? Ik dacht dat 't er maar 1 was..!"
        Daar gaan we vanavond even goed voor zitten :-)
        Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Zeer mooi gedaan.
          Goed dat je het over tonemapping had.
          Eventjes verder deze techniek bekijken.
          Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Super gedaan alleen ik zie een spider en die zitten toch niet in een APO?

Commentaar

Aanstekelijk enthousiasme hier, bedankt allen.

Denk dat ik ook wel 20 uur ben bezig geweest met het kalibreren en nabewerken van de data. Deze tijd is vooral naar twee zaken gegaan:
              1) Aftasten en uitproberen wat er mogelijk is, vergelijken met referentiefoto's enzovoort.
              2) Foutjes in de ruwe data proberen te corrigeren zodat het basismateriaal voor de verdere bewerking zo goed mogelijk was.

wvreeven heldere sterren + snelle optiek + diepe stack + 'goedkope' filters = halo's PixelPeep maar lekker, want ik ben van plan om deze op groot formaat af te printen en dan zijn alle suggesties voor verbetering meer dan welkom. Er zit bijvoorbeeld tilt op mijn sensor, waardoor de sterren vooral aan de linkerkant ongelijke afwijkingen vertonen. Met deconvolutie kon ik veel repareren, maar verzadigde sterren kunnen hier helaas niet mee aangepakt worden.

Hieronder voorbeeldje uit de linkerbovenhoek van de SII data, voor en na deconvolutie:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC7000_SII_DRZ_repair.gif views: 297 grootte: 730,1 KB id: 1422106

Extrafocaal Ik heb de bewerking hier rustig gehouden om de kwaliteit van de data beter te tonen, maar meer contrast in de Wall zou ook zeker niet misstaan denk ik. Weet echter niet goed welke techniek ik best kan gebruiken om het lokaal contrast te verhogen. Suggesties?

Daniel Beetsma heb je opname van de Wall wel gebruikt als referentie hoor Heb de indruk dat de combinatie van een AstroDon 3 nm OIII filter, betere sensor en bin 2x2 jouw ook een veel betere SNR opleverde voor OIII, waardoor de donkere globules veel beter zichtbaar zijn. Daarnaast was het ook interessant om de subtiele verschillen te zien tussen SII en NII.

Astrobug J-P Metsavainio heeft deze techniek mee populair gemaakt, kijk zeker eens op zijn website: https://astroanarchy.blogspot.com/20...e-mapping.html
              ​​​​
              dekkerjj De spikes rond de heldere sterren ontstaan hier door microlens diffractie op de ASI1600MM sensor. Mijn apo heeft inderdaad geen spider!

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
                ... meer contrast in de Wall zou ook zeker niet misstaan denk ik. Weet echter niet goed welke techniek ik best kan gebruiken om het lokaal contrast te verhogen. Suggesties?
                Beste Victor, uiteraard zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, maar mocht je Photoshop hebben dan zou je bijvoorbeeld een kopie van het origineel in de 'Overlay blending mode' over het origineel kunnen leggen met deze eveneens als masker - deze laatste om de donkere partijen te ontzien. Toepassing van een 'High Pass' filter op de kopie zal details/intensiteitsverschillen nog meer accentueren. Door meerdere van deze 'Overlay' lagen te stapelen ontstaat een cumulatief contrastverhogend effect. Tenslotte, raad ik aan het origineel en het resultaat m.b.v. een geschikt stermasker opnieuw te combineren - de sterren worden namelijk ook wat 'vetter'.
                Mocht deze beschrijving onbegrijpelijk zijn (maar ben je wel enigszins vertrouwd met PS), dan hoop ik dat bijgaand plaatje meer duidelijkheid verschaft.
                Wanneer je geen Photoshop hebt dan is b.v. in FIJI (gratis, voor Mac ,Windows, Linux) het CLAHE (Contrast Limited Adaptive Histogram Equalization) filter met stermasker misschien het proberen waard.

MvG,
                Peter
                Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_103552_PHed.jpg views: 264 grootte: 2,06 MB id: 1422201

Commentaar

Erg goed gedaan! Top!

dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 --TS 90/600 triplet - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Zeer fraaie opname en top nabewerkt.
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door cyber Bekijk bericht
                      Ik heb de bewerking hier rustig gehouden om de kwaliteit van de data beter te tonen, maar meer contrast in de Wall zou ook zeker niet misstaan denk ik. Weet echter niet goed welke techniek ik best kan gebruiken om het lokaal contrast te verhogen. Suggesties?
                      Dat rustig houden om de kwaliteit te tonen is zeker gelukt. Ik snap ook met wat je bedoelt dat er mogelijk nog wat meer inzit. Nog even los van welke technieken je ervoor zou kunnen gebruiken: als ik nu naar de foto kijk zie ik ruwweg een verdeling in twee vlakken: een donker vlak (de zwarte nevel) en een licht vlak (de rest, blauwe-achtergrond-en-de-wall). Het contrast tussen die twee is aanzienlijk. De zwarte uitlopers van die nevel zijn dan ook zeer goed zichtbaar. Dat is echt het onderwerp in je foto. De rest fungeert nu als achtergrond. Kleine, aquarel-achtige kleurverschillen, een beetje relief. Terwijl je misschien de wall een prominentere plek wil laten innemen.

Eigenlijk bedoel ik misschien gewoon te zeggen dat je een geduchte kandidaat hebt opgeworpen in je foto: de dark structures. Je kan dus ook aan die knoppen draaien: maak die wat minder contrastrijk.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: cyber NA.png views: 0 grootte: 321,5 KB id: 1422232

Zoals je ziet knalt het zwarte stof letterlijk je histogram uit maar is het onderdeel 'the wall' maar een klein deel van je histogram. Heel simpel komt het erop neer dat je dat gedeelte meer moet stretchen, en de rest wat minder.

Ik doe twee curves.
                      Eerste: het diepste zwart wat meer gelijktrekken (omhoog dus) met het minder diepe zwart (die gaat omlaag). Ik gebruik dat 'handje' en zet Sample Size (helemaal linksboven) op 3 by 3 average, en dan klik ik als ik het representatieve gebied heb. Ik doe de wijzigingen niet met de hand maar verhoog de 'output' in het curves window door 3x pijltje omhoog (en omlaag) te duwen.
                      Zie hoe het linkerpijltje in het grote window zo'n beetje in de licht-zwarte nebulosity staat (die gaat down in brightness) en het pikzwarte gaat omhoog.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Cyber curves 1.png views: 0 grootte: 1,18 MB id: 1422233

Dat scheelt al een hoop. Maar wat ik dan wil is het contrast in de wall omhoog. De wall (goudgelig) kent lichte en donkere gebieden. Ik maak een nieuwe curves layer en zoek weer met dat handje die twee gebieden op in het histogram. Kijk op verschillende plekken in de wall hoe je zit in je histogram want je kan je vergissen in dat soort waarden door langzame gradienten.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Cyber curves 2.png views: 0 grootte: 1,38 MB id: 1422234

Dat haalt veel uit. Ik probeer een 100% quality animated gif te maken maar dat lukt me nog niet in photoshop

Na:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Cyber post.png views: 0 grootte: 1,72 MB id: 1422235

Het is eigenlijk niet goed te zien.
                      Hier een super el cheapo animatie van een online tool die de kwaliteit volledig onderuithaalt maar wel laat zien wat deze twee curves doen.
                      Huh... ziet er hier op 't forum dan weer behoorlijk okee uit - in Faststone image viewer is het echt helemaal niks.
                      Nou, heb je toch een aardig idee.

De lichtere versie is jouw origineel, de wat donkerder versie is na deze twee curves. (je had ook bij curves 1 de wall kunnen 'locken' door een 3e punt daar aan te brengen, maar dit is eigenlijk wel okee).
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: cyber animation.gif views: 0 grootte: 1,02 MB id: 1422236

Take home message: denk niet in tools / tricks / sharpening maar kijk naarje histogram en beschouw contrast als onderdeel van de stretch.
                      Je kan ook denken: nou ik vind de ragfijne zwarte dustlanes nu te weinig afsteken tegen het blauw. Zet je twee punten, eentje in het blauw, de ander in de zwartgrijze dustlanes, en je trekt ze uit elkaar.

Oh, en kan het zijn dat je door 'ha-als-luminance' en de rest als tone natuurlijk de luminance-bijdrage van je OIII kwijtraakt? Zou het kunnen dat je OIII en SII kanalen, nu je zoveel belicht hebt, mogelijk in aanmerking komen voor een 'volwaardige' integratie in je foto? Je kan ook nog de ha-luminance laag, ik weet jouw techniek niet precies, voor 50% toepassen oid.

Ongetwijfeld zeg ik niks wat je nog niet wist maar ach ik was lekker aan het prutsen en dacht - op deze gedetailleerde manier met curves werken was voor mij wel een eye opener en pas ik ook graag toe in normale foto's, bijvoorbeeld bij daglichtfoto's van golven oid.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Krabbenland small.png views: 193 grootte: 4,13 MB id: 1422262
                      Last bewerkt door Daniel Beetsma; 15-07-19, 19:02.
                      Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - ATIK383L+ - Orion SSAG guiding

Commentaar

Anders kun je een hdr multiscale transform laag aanmaken in Pixinsight en deze lokaal aanbrengen en samenvoegen in PS? Het is dan een beetje zoeken naar de juiste parameters van de HDR en van de % dekking in PS.
                        Het is net hetzelfde als de hoogdoorlaatfilters in PS maar sneller in gebruik.
                        De beperkende factor hier is de integratietijd en bij deze technieken zie je snel uw ruis opduiken.
                        We moeten het doen met onze beperkte aantal heldere nachten :P
                        Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Peter, Daniel en AstroBug, enorm bedankt voor de suggesties! Ik ga hiermee eens aan de slag.

Origineel geplaatst door Daniel Beetsma Bekijk bericht
                          Als ik nu naar de foto kijk zie ik ruwweg een verdeling in twee vlakken: een donker vlak (de zwarte nevel) en een licht vlak (de rest, blauwe-achtergrond-en-de-wall). Het contrast tussen die twee is aanzienlijk. De zwarte uitlopers van die nevel zijn dan ook zeer goed zichtbaar. Dat is echt het onderwerp in je foto. De rest fungeert nu als achtergrond. Kleine, aquarel-achtige kleurverschillen, een beetje relief.
                          Goed om te horen, je beschrijft echt de look/beleving die met deze kadering wou bereiken.

Origineel geplaatst door Daniel Beetsma Bekijk bericht
                          Oh, en kan het zijn dat je door 'ha-als-luminance' en de rest als tone natuurlijk de luminance-bijdrage van je OIII kwijtraakt? Zou het kunnen dat je OIII en SII kanalen, nu je zoveel belicht hebt, mogelijk in aanmerking komen voor een 'volwaardige' integratie in je foto? Je kan ook nog de ha-luminance laag, ik weet jouw techniek niet precies, voor 50% toepassen oid.
                          De tweede versie hierboven is zo'n volwaardige integratie, luminance info is daar puur de SHO combinatie. SII is eigenlijk nog steeds vrij zwak na 8 uur belichting, dus daarom is deze versie ook wat donkerder. Ik kon hem gewoonweg niet zo ver pushen omdat het rode kanaal hier al maximaal gestretched is. OIII is een stuk helderder en geeft vooral het middelste gedeelte van de foto een andere look. Het ionisatiefront van de Wall ziet er in de eerste versie (HOO) ook duidelijk anders uit, de felle OIII gloed verdoezelt zelfs een deel van de details. Hier heb ik stiekem wel wat Ha luminance gebruikt om (met een masker) de OIII ruis in de donkere wolken te verminderen.

Commentaar

Toch fantastisch welk resultaat je met een 80mm f/4.8 TS triplet kan bekomen. Er zijn volgens mij hiervoor twee voorwaarden te vervullen m.n. een lange integratietijd en een vakkundige bewerking
                            www.caelum.be

Commentaar

Uiteindelijk vond ik een blend van beide methodes (Peter en Daniel) het mooiste.
                              Bewerkingen van Peter in GIMP v2.10.8, curves van Daniel in PixInsight.
                              Bedankt mensen! Forumpower

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC7000_HaSHO_tm2_mix_Astroforum_web.jpg views: 82 grootte: 539,7 KB id: 1423436

Commentaar

Werken...
                              X