Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC 7000 Hubble Palet 37.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC 7000 Hubble Palet 37.

Met de FSQ 106 mm F 3,6 ben ik er goed voor gaan zitten en heb deze voor mijn doen een leuke plaat er neer gezet met de nieuwe filters van Baader H Alfa 3,5 nm S 2 4,5 Nm en O III 4,5 nm en heb de opname in series gemaakt onder een kraakheldere hemel waarbij de temperatuur bij de grond bijna onder het vriespunt kwam. Ik kon met een sensor werken om de temperatuur in de gaten te houden tijdens het belichten om zodoende focus shift te voorkomen. De totale belichtingstijd was anderhalf uur. Door gebruik te maken van een reducer van Takahashi kon ik vrij kort belichten en heel wat opnamen maken en dit ziet er veel beter uit dan vroeger met de oude filters en ik ben er blij mee want ik heb er bijna E 950,= ingestoken om de filters aan te schaffen maar het is een waardevolle aankoop geweest dankzij Daniel die mij deze tip gaf ook om de S 2 en de O III aan te schaffen. Bedankt voor het kijken en tot ziens maar weer. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled 1304 NGC 7000 FSQ 106 mm F 5 STT 8300 M  S 2 H Alpha O III  series Hubble Palet 37  TC 237  G 11 04-07-2019..jpg views: 335 grootte: 7,35 MB id: 1421394

Schitterend! Geweldig mooie kleine sterren en wat een detail!!!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Mooi gedaan. Op 3.6 moet het wel niet eenvoudig zijn voor de scherpstelling. Hoe sterk is de focus shift met de temperatuur misschien?
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Hij is erg mooi, Hans! Echt een grote sprong voorwaarts volgens mij zeg met deze filters, dat ben ik helemaal met je eens! Top!

Gebruik jij toevallig Pixinsight? In dat geval heb ik nog wel een truucje om je sterren wit te maken ipv magenta - dat kan soms nog weer wat rustiger ogen.
        Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Commentaar

De scherpstelling is lastig en moet in alle hoeken goed zijn dus een testopname is belangrijk. Op een bol hoop scherp stellen is het mooiste. Ik heb PI er op staan en heb ook een licentie maar ik vind die rode sterren mooi en dat hoort zo bij een palet maar het is maar wat je van houdt. Inderdaad het is een hele vooruitgang met die nieuwe filters maar ik wacht nog even tot ASTRODON met zijn prijzen omlaag gaat dan schaf ik die graag nog aan maar dat zal nog wel even duren en ik ben zeer tevreden met het resultaat en ik heb meerdere paletten gemaakt alleen nog bewerken. Want de oogst was groot de afgelopen 14 dagen dus dit gaat nog even duren voordat alles bewerkt is. En jullie bedankt voor jullie commentaar. Is het toch nog wat geworden na al die jaren.

Commentaar

De focus shift is erger met F 3,6 daarom heb ik een USB motor er aan gezet met temperatuursensor en die deed zijn werk goed.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rigel 4 Bekijk bericht
              Is het toch nog wat geworden na al die jaren.
              Nou niet zo somber, Hans! Je shots hebben een enorme stap vooruit gemaakt o.a. dankzij die filters maar daarvoor was het toch ook mooi? ;-) Trouwens als we superkwaliteit willen gaan we wel naar hubblesite.org, het belangrijkste is dat we lol hebben en lekker bezig zijn buiten en binnen met schieten en nabewerken en plannetjes maken, toch?

Een upgrade naar Astrodon zal zeker nog wel zijn vruchten afwerpen: de curve van zo'n getal "4,5nm" is natuurlijk alles bepalend. Ik heb grafieken gezien van beide, en die van Astrodon is hoog en smal, totaan de 'bodem' zullen we maar zeggen: die van Baader hebben een lagere kurtosis, een plattere / bredere grafiek. Het filter waarvan ik het meest verbetering verwacht is het oIII filter, dit omdat de atmosfeer dit nog het meest verstrooit en je dus van maanlicht behoorlijk veel last hebt: van de rode Ha en SII lijnen heb je daar veel minder van te vrezen. Dat betekent veel minder gradienten in je shots, en uiteraard kleinere sterren.

Maar ze zijn inderdaad behoorlijk aan de prijs.

Tot die tijd kan je nog extreem veel in kwaliteit van je eindresultaat winnen door langer door te gaan met dezelfde objecten. Mijn ervaring is dat 1 nacht per kanaal een plaat oplevert die af is, dwz lekker kunnen stretchen zonder dat je gelijk in gevecht met de ruis komt. Maar dat is met de f/5,6 en een QHY23 met behoorlijk kleine pixels: ik kan me voorstellen dat jij met je mooie lichtsterke FSQ / BS / Epsilon die allemaal onder de f/4 zitten veel sneller klaar kunt zijn.
              Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102 Ed f/7 - GSO 200mm f/4 @ 892mm (ES HR cc) - Orion SSAG guiding

Commentaar

Je hebt gelijk Daniel, alles kan beter en mooier en met meer opnamen per kanaal wordt het nog beter maar de nachten zijn kort en ik heb het programma wat je in kunt stellen om de volgende avond verder te gaan niet onder de knie maar misschien kun jij me helpen dit mij eigen te maken want ik kom niet op de naam van dit programma en het zorgt er voor dat je het object weer op dezelfde plaats kunt krijgen als bij de vorige opname. Dus tot nu toe moet ik alles in een enkele nacht doen en daar wil ik van af. Bedankt voor de hulp en tot ziens.

Commentaar

Aha, ik snap het! Goed streven Wil je daar zeker bij helpen hoor, graag zelfs. Ik gebruik er geen apart programma voor, maar mijn setup is natuurlijk veel simpeler dan die van jou.
                  Maar komt het er niet op neer dat je op Nacht 2 hetzelfde moet doen als op Nacht 1? Dat is wat ik doe. Op nacht 1 geeft ik de opdracht: slew naar die en die nevel. Een go-to opdracht. Dan maakt het programma een opname, doet platesolving, en zegt dan doorgaans, we zitten er nog wat naast, dan volgt nog een slew, nog een foto + platesolving, en dan is hij er meestal al wel, binnen 50 pixels nauwkeurig. Het is eigenlijk simpelweg een kwestie van coordinaten doorgeven. En dan ben ik gecentered op, laten we zeggen de paardekop. Op nacht twee zet ik de spullen weer buiten, en zeg dan weer 'ga naar de paardenkop' (programma weet dan echt niet meer wat ik gister deed), en dan doet hij precies hetzelfde. En zolang je je camera niet loshaalt van je telescoop heb je ook nog eens exact dezelfde rotatie te pakken - en zolang je je telescoop niet uit je buisringen haalt komen je spikes ook nog eens precies onder dezelfde hoek op de foto.

Of zoek jij je objecten met de hand op? Geen gecomputeriseerde Go-To? Dat vind ik heel knap bij targets anders dan M31 en de pleiaden, maar dat kan ik me toch niet voorstellen. Jij had toch een best wel chique statief? Die heeft toch zeker wel go-to functies.
                  Misschien anders 'n keertje over bellen. Zou wel tof zijn als je die mogelijkheid hebt!

(programma dat ik gebruik en waar het sowieso mee kan heet Astro Photography Tool. https://ideiki.com/ gratis een maand trial uit mijn hoofd, volledige versie kost 18 euro. Ik doe er trouwens nog veel meer mee: scherpstellen, foto's maken, etc)

Commentaar

Bedankt voor je advies. Ik ruim alles op na de sessie en kan de zaak niet buiten laten staan en dat is het probleem als je geen vaste opstelling hebt. Maar ik zal het programma wat jij beschrijft eens opzoeken en misschien kom ik er zelf wel uit. Het gaat er om dat het object precies op dezelfde plaats de volgende avond moet staan als bij de vorige avond en ik heb GO TO maar ieder avond is de stand van het object anders en ik ben bang dat ik er dan te ver naast zit en dan krijg je beeldveld rotatie en dat is niet de bedoeling.

Commentaar

Aha op die manier. Ja ik moet mijn setup ook altijd binnenhalen, ruim alles altijd op ja. Het gratis programma deepskystacker weet trouwens wel raad met kleine (en grote) afwijkingen, en legt alle beeldjes perfect over elkaar heen van verschillende sessies, zonder enig probleem. Geroteerd, verschoven, maakt allemaal niet uit: zulke programma's registreren elke ster, zien welke ster het is, herkennen die ster in elke aparte foto, en leggen de beeldjes perfect over elkaar heen. Van AstroPixelProcessor van onze eigen Mabula heb je vast ook gehoord: dat programma gaat nog een stuk verder en daarmee kan je zonder problemen zelfs frames van je verschillende telescopen over elkaar heenleggen.

Zolang er maar een beetje overlap is tussen de beelden, is dat allemaal geen enkel probleem!

Pixinsight (je zei dat je dat had) kan dat ook: maar dat is een behoorlijk omslachtig proces: https://www.lightvortexastronomy.com...ixinsight.html

Astropixelprocessor is op dit gebied momenteel de 'king' zou ik zeggen: https://www.astropixelprocessor.com/
                      Gratis 30 maanden op proef geloof ik, daarna 54 euro per jaar of eenmalig 130 euro voor de volledige versie.

Waar ik zelf al zes jaar mee werk is het uitstekende (en gratis) programma DeepSkyStacker oftewel DSS:
                      http://deepskystacker.free.fr/english/index.html

Je gooit simpelweg alle frames die je hebt van 1 object (en 1 filter) bij elkaar, je gooit er darks/bias/flats bij als je dat wil (hoeft niet), je klikt hier en daar op ok en go, en hij combineert alles tot 1 mooie tif file. Nul zorgen over precies dezelfde plek als gister; zelfs als het centrum 1000 pixels wegligt van dat van de vorige dag en de foto is 30 graden gedraaid: geen enkel probleem!

AstroPixelProcessor zou ik je willen aanraden, zeker als je met narrowband verdergaat. Je gooit dan werkelijk alles bij elkaar, alles van de drie filters, bias /darks /flats erbij, je drukt op Go, en hij integreert alles voor je. Echt een topprogramma.

Met een GoTo zit je waarschijnlijk met jouw kwaliteit spullen altijd sowieso binnen 100 pixels nauwkeurig op je target, met een rotatie die hooguit 1 of 2 graden afwijkt en dat is echt peanuts voor zulke programma's! APP is er zelfs op gemaakt om mozaieken te maken waarbij slechts 10% overlap tussen twee foto's bestaat, aan de randen - en daar maakt hij naadloze mozaieken van!

Het echt perfect op de pixel nauwkeurig weer verdergaan de volgende nacht zodat je de beelden gewoon over elkaar heen kunt leggen... volgens mij doen zelfs de meest geavanceerde vaste opstellingen dat niet. Software 'registreert' de beelden en vangt dit allemaal op. Zo kan je ook lekker data 'bijschieten' van objecten die je vorig jaar hebt gedaan. No problem!

Commentaar

Origineel geplaatst door Daniel Beetsma Bekijk bericht
                        Het echt perfect op de pixel nauwkeurig weer verdergaan de volgende nacht zodat je de beelden gewoon over elkaar heen kunt leggen... volgens mij doen zelfs de meest geavanceerde vaste opstellingen dat niet. Software 'registreert' de beelden en vangt dit allemaal op. Zo kan je ook lekker data 'bijschieten' van objecten die je vorig jaar hebt gedaan. No problem!
                        Allez jongens. We schieten al met een pc. Dan is een platesolve onderdeel van het geheel. SGP doet dit op 50 pixels, maar wat je wilt. Dit is toch standaard procedure tegenwoordig.
                        Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Voor jou wel maar ik heb er geen ervaring mee helaas en zo zijn er meerderen die dat probleem ook hebben en dat is geen schande en het is maar hoe je het bekijkt.
                          Daniel, bedankt voor de uitleg maar ik heb de opnamen in FITS gemaakt met donkere platen maar DSS accepteert het niet en wat APP betreft ze hebben alleen maar video's waar je kunt zien hoe het werkt maar een handleiding zou mooier zijn en ik heb APP op proef gehad maar het is niets voor mij en ik hou het liever op PI, PS 5 en Maxim DL en soms Nebulosity 4.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rigel 4 Bekijk bericht
                            maar DSS accepteert het niet [...] ik hou het liever op PI.
                            Okay. Nou, zowel DSS als PI moeten goed in staat zijn om jouw frames van verschillende sessies/nachten keurig te stacken, kan zijn dat je daarbij eens tegen een probleem aanloopt maar dat is vermoedelijk niets wat niet opgelost kan worden. De programma's zijn er specifiek voor gemaakt en de ST8300 is geen afwijkend model. Mocht je daar ooit hulp bij willen hoor ik 't wel!

Commentaar

Ik heb de opnamen in FITS formaat gemaakt maar DSS accepteert het niet omdat het programma schrijft dat de afbeeldingen verschillend van formaat zijn en als je in de lijst kijkt zijn ze allemaal gelijk van formaat en zo ook de donkere platen maar het lukt eenvoudig niet misschien dat ik ze eerst moet omzetten naar een ander formaat. Misschien lukt het dan wel. Ook het programma wat jij adviseert zijnde APT doet het ook niet want ik moet eerst betalen anders doet hij niets maar goed, we gaan vrolijk verder.

Commentaar

Werken...
                              X