Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M3 in Oostkapelle

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M3 in Oostkapelle

Met Hemelvaart hebben we een huisje gehuurd in Oostkapelle, behorend tot het Astroproject Oostkapelle.
    Na enig overleg met de directie had ik toch maar een hele auto vol met spullen inclusief de TOA meegenomen, alles paste er precies in.
    De verlichting op het complex was aangepast, het enige minpunt was een licht met een sensor tegen het huisje, het afplakken van de sensor met duct tape gaf de oplossing.
    Vrijdagavond leek het helder te worden, hoewel er nog steeds wat bewolking was, heb dit toen toch maar besloten om het zaakje op te stellen.

De bedoeling was eerst om M87 te fotograferen, mede na al die publiciteit over het zwarte gat.
    Al snel bleek, dat er wat lage bewolking aanwezig in het zuiden, zodat ik het fotograferen na 4 opnames van 4 minuten moest opgeven. Na het stapelen van de foto’s was na heel veel croppen toch wel een schim te zien van de jet ca 4000 lichtjaren lang, die uit het zwarte gat komt.

Maar wat was het donker, de SQM waarde was 20,8. Waar ik woon is de SQM waarde maximaal 19,2. Ze noemen het de lichte nachten, maar zo donker is het bij ons niet in de winter.
    Mijn light pollution filter had ik gewoon thuis kunnen laten.
    Je kon alle sterren van de Kleine Beer zonder meer zien, tevens was de melkweg duidelijk aanwezig.
    Schitterend waren ook de lichtende nachtwolken.
    Al met al een schitterende ervaring.

Toen heb ik de teleskoop maar op M3 gericht een bolhoop ten westen van Arctures in het sterrenbeeld de jachthonden met een magnitude van 6,2.
    M3 bevindt zich op ca 33.900 lichtjaar van ons vandaan en heeft een diameter van ca 223 lichtjaar en bevat ca 500.000 sterren. De leeftijd is op ca 7 miljard jaar geschat.
    Vanwege de aanwezigheid van ca 170 RR Lyrea sterren kan de afstand worden geschat.

Tevens is rechts onder het midden het stelsel NGC 5263 te zien . Dit stelsel bevindt zich op ca 200 miljoen lichtjaar van ons en heeft een magnitude van ca 13,4.
    Schuin onder M3 zien we nog de ster HD 119081 met een magnitude van ca 6,2, behorend tot de spectraal klasse K1III, die zich ca 380 lichtjaar van ons vandaan bevindt

Totaal zijn 19 opnames gemaakt van 4 minuten op ISO 800.
    Gestapeld en voorbewerkt in APP en nabewerkt mbv APP en DPP van Canon,
    met flats, bias en darks. Bij het bewerken veranderde bij het toepassen van de correctie light polution helemaal niets.

Set up:
    - Takahashi TOA refractor 130 mm F7,7
    - Montering CGEM
    - ZWO volgkijker 60 mm F4,6
    - Lacerta MGEN V2 autoguider
    -- Canon 600D (mod)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M3_TOA_Oostkapelle_31-5-2019 19x4 min ISO 800 zond filt2.JPG views: 0 grootte: 7,50 MB id: 1418692
    Takahashi Toa 130 CGEM montering en Polarex 75/1200

Leuke opname Hans, de uitgebreide beschrijving erbij geeft altijd wat extra's aan een bericht. Zo te zien heb je nog steeds problemen met de scherpstelling waardoor de goede optiek van de Tak niet helemaal uit de verf komt, ondanks de donkere locatie. Vooral in de 100% weergave is dat goed te zien. Welke hulpmiddelen gebruik je bij het scherpstellen?
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Bedankt! Deze opname is toch wel gecropt. Scherpstellen blijft altijd een probleem, om de zoveel tijd je doel verlaten en weer op een ster scherpstellen vanwege temperatuursverschillen. De vraag is hoe vaak met je dat doen.. Normaal stel ik scherp met lifeview in combinatie met een bathinov masker.

Commentaar

Wellicht toch eens overwegen om het scherpstellen door hardware en software te laten doen?
        Het is in het begin wellicht wat puzzelwerk en je moet je laptop meenemen, maar als je het helemaal gewend bent dan wil je niet anders.

Tis toch zonde van de foto's als je vaak net niet in focus bent.

dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 --TS 90/600 triplet - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Daar kan ik je niet mee helpen, als ik al eens deepsky opnames maak dan is het altijd met de laptop erbij en is een focuscheck om het half uur meestal wel genoeg. Daarvoor hoef ik het gekozen doel nooit te verlaten. Met Live View kan ik niet veel beginnen. Misschien dat anderen je daar raad kunnen geven.
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Tijdens mijn beginjaren werkte ik ook altijd met Live View op mijn Canon 450D. Dit ging het beste met de preview op 10X zoom, ISO-1600 en BULB belichtingsduur. Tevens gebruik maken van de fijne focus knop. Ik bekeek de heldere ster ook altijd een aantal keer in de twee richtingen, dus afwisselend naar binnen en buiten draaien en zo op zoek gaan naar het kleinste sterpuntje. Na het focussen de ISO terug instellen op de normale waarde (niet vergeten!).
            TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
            Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Tja een focuseer inrichting is wel weer een aardige investering. Hebben jullie 230 volt nodig voor jullie laptop? Dit lijkt me niet altijd eenvoudig als je ergens in de rimboe staat.
              Om elke 30 minuten scherp te stellen met een hogere ISO lijkt me een goed idee. Bedankt allen.

Commentaar

Werken...
              X