Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Messier 13

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Messier 13

Beste allemaal,
    De bekende bolhoop M 13 in Hercules op 25.000 lichtjaar afstand van de aarde. Met de Sky Watcher 72 mm ED refractor en Atik mono en Huchtech deepsky filter. 25 opnames van 5 minuten plus dark frames, bias en light frames . Bedankt voor het kijken.

Mvg PeterKlik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M13 x 25 x 5.jpg views: 193 grootte: 85,8 KB id: 1416615

Netjes! NGC 6207 staat nog net rechtsonder op de rand. En halverwege het centrum van M 13 en de rechter rand van de foto staat nog IC 4617.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Voorwaar een fraaie prestatie voor een 71mm kijker!
      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Peter van Valen als je hetzelfde met een kleurencamera zou doen, zouden dan de kleuren van de sterren goed zichtbaar zijn?

Ik vraag het omdat ik eigenlijk niet weet welke invloed de brandpuntsafstand, objectiefmaat, of verhouding heeft op de kleuren (F, D, f dus).

Visueel is het wel zo dat ik meer kleur zie bij sterren met een groter objectief. Hoe zit dat eigenlijk met foto’s?
        Sterren kijken in de stad | Skywatcher 150p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht
          Peter van Valen als je hetzelfde met een kleurencamera zou doen, zouden dan de kleuren van de sterren goed zichtbaar zijn?

Ik vraag het omdat ik eigenlijk niet weet welke invloed de brandpuntsafstand, objectiefmaat, of verhouding heeft op de kleuren (F, D, f dus).

Visueel is het wel zo dat ik meer kleur zie bij sterren met een groter objectief. Hoe zit dat eigenlijk met foto’s?
          Om je vragen te beantwoorden raad ik je aan om eenvoudig M 13 te googelen, er speelt heel veel mee wat voor telescoop, camera of filters men gebruikt en de bewerking speelt een zeer grote rol.
          Mvg Peter

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
            Netjes! NGC 6207 staat nog net rechtsonder op de rand. En halverwege het centrum van M 13 en de rechter rand van de foto staat nog IC 4617.
            Dank je wel.

Commentaar

Bolhopen, altijd mooie objecten! Ik had geen idee dat het alweer tijd was voor M13. ;-)
              Ligt het misschien aan je beeldscherm dat het histogram zo zuinig gevuld is Peter? Ik zie waarden van ca 60 tot 180 wat het plaatje wat futloos maakt. Je laat veel van het dynamische bereik onbenut waarbij de jpeg ook nog eens sterk gecomprimeerd is terwijl je vast prima data verzameld hebt.
              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                Bolhopen, altijd mooie objecten! Ik had geen idee dat het alweer tijd was voor M13. ;-)
                Ligt het misschien aan je beeldscherm dat het histogram zo zuinig gevuld is Peter? Ik zie waarden van ca 60 tot 180 wat het plaatje wat futloos maakt. Je laat veel van het dynamische bereik onbenut waarbij de jpeg ook nog eens sterk gecomprimeerd is terwijl je vast prima data verzameld hebt.
                Ben ik wel met je eens dat deze opname wat futloos is. De bewerking was minimaal via PS ivm als ik teveel aan het schuiven ging dan kwam dat niet ten goede van het object. Volgende keer een opname die van enthousiasme van het scherm afspat .
                Mvg Peter

Commentaar

Ben erg benieuwd, heb dezelfde kijker nu, dit is een mooie opname.
                  Had dat niet zo verwacht van de 72 op een bolhoop
                  Mooi!
                  GSO 12" Dobson,lui krukje en een flesje Hertog Jan.

Commentaar

Origineel geplaatst door Tomasje Bekijk bericht
                    Ben erg benieuwd, heb dezelfde kijker nu, dit is een mooie opname.
                    Had dat niet zo verwacht van de 72 op een bolhoop
                    Mooi!
                    Dank je, met deze kijker ga/kan je plezier mee hebben.

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
                      Voorwaar een fraaie prestatie voor een 71mm kijker!
                      Thanks John.

Commentaar

Werken...
                      X