Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M81: Een OAG test (en een pak werk voor de boeg)

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M81: Een OAG test (en een pak werk voor de boeg)

Deze nacht kon ik de setup enkele uren laten klikken dankzij het heldere weer. De maan stoort natuurlijk wel, maar bij het testen maakt dat niet zo veel uit.

Bedoeling was om de reducer van de C11 Edge te testen, maar die blijft me maar kopzorgen baren en introduceert meer coma dan iets anders.
    Reducer de spullenbak in, en dan maar eens extreem gegaan: Off Axis guiden op 2800mm.

Ik ben enorm blij dat guiding perfect liep, de asiair gaat nog wel wat te traag naar mijn aanvoelen, maar eens een sequence gestart is, doet ie het wel.
    De CEM 60 kan de C11 ook perfect de baas; moesten er twijfelaars zijn ...

C11 Edge op Cem 60, 200x 30s met asi071ms op -10 (gain 150)

Géén filters, géén flats, darks, bias, puur de ruwe stack uit APP:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: St-avg-5970.0s-WC_1_3.0_none-x_1.0_LZ3-NS-full-eq-add-sc_BWMV_nor-AAD-RL-noMBB-lpc-cbg-cbg-csc-St.jpg views: 228 grootte: 457,5 KB id: 1416297

En dan zien we toch meteen nog heel wat werk:
    - stof op de sensor... dat wordt opereren.
    - Stof op de sensorplaat: dat wordt kuisen.
    Esprit 80ED f/5 Triplet, 127mm f/7.5 triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Test geslaagd. Met zo een brandpunt/resolutie is er geen andere keuze dan een OAG. Een paar weken geleden ben ik ook overgestap en heb alleen spijt dat ik het niet vroeger heb gedaan.
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Dank je!
      Klopt; alleen had ik er voor het gemak liever een reducer tussen. Wellicht lukt dat met die standaard reducer van Celestron ook wel makkelijk, maar dat ding kost jammer genoeg een arm en een been.

Wel blij te zien dat de montering dit aankan en de software alles onder controle heeft, dat stemt me toch hoopvol.

Nu nog een flat field zien te scoren en die stofjes uit mijn imaging train zien te krijgen ...
      Esprit 80ED f/5 Triplet, 127mm f/7.5 triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Nou, als ik zie hoe je dit soort kleine galaxies beeldvullend in beeld weet te brengen zou ik zeggen: reducen - neen! ;-) Dit oplossend vermogen is toch schitterend. Met die vrij forse 4.8mu pixels van die sensor zit je ook lekker. Je hebt een gave mount. Ik zou zeggen, galaxy season - take it away, Livesvr! ;D
        Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED.

Commentaar

Erg fraaie opname.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Zeer bemoedigende commentaren, waarvoor dank!!

Ik ben me wat gaan informeren en het zou mogelijk zijn dat die drie zwarte puntjes (net links midden bovenaan, rechterhoek, en net rechts van het stelsel) frost zouden kunnen zijn.
            Op de sensor zelf zie ik NIETS zitten. Maar een eerdere opname (met een andere scope) toont ook zwarte puntjes... (op ongeveer dezelfde plaats) In deze kunnen ze wel nog weggekloond worden, maar dat zal niet altijd mogelijk zijn. Hier zien ze er wel net wat anders uit, dus het kan daar alsnog stof zijn op een filter of corrector.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: triplet 60min asi071mc CEM60 skywatcher 254-1200 ddl.jpg views: 0 grootte: 1,83 MB id: 1416454

Ik koelde echter maar tot -10 en de dauwverwarming stond aan (maar dat is voor het raam, niet voor de sensor).
            Blijkbaar komt dat bij deze reeks nog wel eens voor????

Vooraleer ik de sensorkamer open vijs om de sensor te reinigen en de diseccant terug activeer; kan iemand mij vertellen of dit kan kloppen, of er überhaubt iets aan te doen is, en of dit eventueel reden is om hem in te wisselen?

Het ziet er weer super helder uit; dus vannacht kan ik opnieuw testen.

Commentaar

Zelf de sensor kamer open maken zou voor mij echt de laatste optie zijn. Er is namelijk veel kans dat er nadien meer stof op zit, tenzij je maatregelen neemt om de lucht van je werkruimte stofvrij te maken.

Het valt op dat de vorm en grootte van de 3 puntjes verschillend is in de twee opnames, misschien zegt dit iets over de oorzaak.
              Bij ijs verwacht ik grotere plekken. De sensor kamer is afgesloten, dus vuil kan normaal enkel van binnenuit komen. Dan denk ik in de eerste plaats aan brokjes van de dessicant tabletten. Is de camera misschien wat ruw behandeld geweest?
              TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
              Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Jeetje wat een mooie scherpe plaat ook weer die tweede., Leo's triplet. Petje af voor de CEM-60. Ik kijk uit naar meer opnames op 2800mm! Echt geweldig.
                Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED.

Commentaar

Nou, vanavond was een prutsnacht in vergelijking met de vorige. De asiair had er vandaag geen zin in.
                  Of er terug vlekken te zien zijn, weten we morgen pas als ik de subs stack.

ik heb deze keer aan -20 gekoeld, om eventuele vorst erger te maken. Dan zouden de vlekjes logischerwijze groter moeten zijn.
                  Die leo triplet is met een 1200mm 10" newton genomen. In de winter. Misschien moest de koeler dan niet zo hard werken en waren de vlekjes daarom kleiner? Ze blijven wel op dezelfde plek verschijnen... Dus ofwel zitten er daar hardnekkige stofjes van in het begin, ofwel is het inderdaad vorst. Of een combinatie, want je zou vorst het eerst verwachten rond oneffenheden.
                  een andere mogelijkheid is het stacken, of de nabewerking. Veel variabelen dus nog...

wat heb ik geleerd?
                  -Dat de asiair de (beperkte) FOV niet aan kan voor het platesolven, en dat mijn goto daardoor helemaal in het honderd loopt.
                  -Dat filters zorgen voor herfocussen en daardoor de guidescope ook niet meer in focus raakt.
                  -Dat de guiding daardoor in het honderd loopt

Met een beetje geluk heb ik toch nog een kwartiertje op ngc5353 en de supernova erin. Al de rest mislukte vandaag.

Commentaar

Origineel geplaatst door Lifesvr Bekijk bericht
                    een andere mogelijkheid is het stacken, of de nabewerking. Veel variabelen dus nog...
                    Dat is redelijk eenvoudig na te gaan door naar de individuele subs te kijken. Stretch ze een heel extreem en kijk of je de vlekken daar terug ziet. Zo ja, dan zit het inderdaad in de lichtweg en zou het vorst kunnen zijn. Als de vlekjes klein blijven dan zou ditheren kunnen helpen omdat dan tijdens het stacken de vlekjes telkens op een (iets) andere plek komen waardoor deze weggeclipt kunnen worden.
                    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Update:

In het begin van de avond startte ik met NGC 5353, om de supernova te pakken. Ik nam maar een kwartiertje, omdat dat moest volstaan, het stelsel staat ook pal richting de Maan.
                      De koeling was pas opgestart, en in al mijn naïviteit dacht ik dat het voor de rest van de avond wel van een leien dakje zou lopen op de "echte" targets.

Blijkt dat de subs van 5353 de enige zijn die ik nog kan gebruiken, MAAR... Bij het blinken zie ik wel heel duidelijk dat er een waas op de beelden zit, inclusief donkere vlekken; MAAR DIE VERDWIJNEN tijdens de loop van mijn subs.

DUS: vanaf nu naar -20 koelen, en misschien toch maar de pastilles goed in het oog houden.
                      Ik heb vannacht ook dithering gebruikt. Misschien helpt dat ook al wat.

Tegen het einde van de nacht was er van vlekjes niet veel meer te zien (op de paar subs die wel nog lukten) - ik vrees alleen dat stacken wel nog iets naar voor gaat brengen.
                      bvb deze:
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schermafbeelding 2019-05-16 om 10.50.56.png views: 0 grootte: 647,4 KB id: 1416518

Commentaar

Dithering is zeer zeer belangrijk.
                        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                          Dithering is zeer zeer belangrijk.
                          Inderdaad anders ga je "wormen" zien.
                          Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Werken...
                          X