Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M78 in RGB (osc) met 130mm TS-APO, februari 2019

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M78 in RGB (osc) met 130mm TS-APO, februari 2019

Bijgaande opname toont M78 (NGC 2068; midden) en NGC 2071 (linksboven M78), beide reflectienevels en deel uitmakend van het Orioncomplex.

Deze winter werkte niet erg mee om vanaf mijn stek dit object vast te leggen, maar de reden om dit toch per se te proberen is de afwezigheid van McNeil's nevel, 15 jaar geleden ontdekt door de amateur Julian McNeil (https://en.wikipedia.org/wiki/McNeil%27s_Nebula). Deze in helderheid variabele reflectie nevel werd in november vorig jaar gemeld als weer verdwenen (https://www.skyandtelescope.com/astr...ishing-nebula/). Vergelijkbaar met Hubble’s Variabele Nevel (NGC 2261) zijn de helderheidsvariaties waarschijnlijk het gevolg van het aanstralen door een nabije variabele ster - V1647 Ori.
    Dus in deze opname niet te zien, maar hopelijk in latere opnamen (volgende winter?) weer wel en dan dus een mooi vergelijk mogelijk - zie ook bijgaand animatie met overlappend AAVSO kaartje (https://www.aavso.org/apps/vsp/chart/?chartid=X23427ATC).

Opgenomen in de nachten van 26/27 en 27/28 februari met een 130mm TS-Optics PHOTOLINE + field flattener op G11 (brandpunt met flattener ca. 730mm, f/5,6) en een ASI294MCpro @-20°C met IDAS LPS-D1 filter. Totaal ca. 60 subs van 2min bij een gain van 240; DF en FF kalibratie, debayering, stacking en stretching in Nebulosity; afwerking in FIJI en Photoshop.
    Centrum opname ca. RA. 05h46m47,6s Dec. +00°03'36,2" (FOV ca. 84'x56'; 1,29"/px; noord boven, oost links).

MvG,
    Peter
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M78_20190226_27_PH1.jpg views: 282 grootte: 3,20 MB id: 1411087Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M78_AAVSO_X23427ATC_PH2.gif views: 234 grootte: 1,00 MB id: 1411088

Mooie, gedetailleerde opname Peter!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Há is die nevel verdwenen?! Leuk weetje en inderdaad ideale reden om daar een meerjaren project van te maken.

Mooie opname, het contrast van nevel, stofwolkjes en rondom fijne sterretjes is erg netjes in balans.
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Ik schoot deze op 26 feb jl.
        Eerst dacht ik wel wat te ontwaren.
        Maar de nevel is er inderdaad niet (meer)
        Bewerking is niet super.
        Arie

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M78V1Small.jpg views: 195 grootte: 359,8 KB id: 1411114
        Last bewerkt door ABakx; 11-03-19, 13:50.
        Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + ASI1600MM-C + QHY294C + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Origineel geplaatst door ABakx Bekijk bericht
          Ik schoot deze op 26 feb jl.
          Eerst dacht ik wel wat te ontwaren.
          Maar de nevel is er inderdaad niet (meer)
          Bewerking is niet super.
          Arie
          Arie, de bewerking is misschien niet super, maar jouw opname gaat wel dieper en toont meer detail. Wanneer ik deze met de in Wikipedia getoonde Kitt Peak en La Silla observatoria opnamen vergelijk (https://www.eso.org/public/images/eso1105d/) dan lijkt toch iets van de driehoekige omtrek van de nevel in je opname te zien - inderdaad niet oplichtend door een aanstralende ster bij de onderste punt van de driehoek.

Opvallend is ook het heldere vlekje in de opname van 2006 (Kitt Peak) - dit is ook heel duidelijk in jouw opname terug te vinden echter niet of misschien heel zwak in die van mij. Vraag me af of dit door een eventueel verschil in gebruikte filters komt (kun je iets meer detail geven hoe jouw opname tot stand is gekomen?) - het rode vlekje wordt volledig overstraald in de La Silla opname (2011?).

MvG,
          Peter

Commentaar

Een andere versie. En een uitsnede, waar het neveltje volgens mij toch wel vaag te zien is.
            Sommige sterren hebben een puistje links boven.
            Dat komt door een probleem waar ik nu ineens mee zit met het ditheren.
            De camera en mount sync werkt niet goed. Moet een SGP probleem zijn.
            De eerste opname van een serie is sinds kort, altijd bewogen (star trails)

Opnamegegevens
            100x120s unity gain -10C
            QHY294C op de 10"f/4 newton
            Locatie Drenthe

Gestackt met APP bewerkt in PI

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M78V4.jpg views: 99 grootte: 2,69 MB id: 1411251

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M78Uitsnede.jpg views: 0 grootte: 141,7 KB id: 1411250
            Last bewerkt door ABakx; 13-03-19, 19:03.
            Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + ASI1600MM-C + QHY294C + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Origineel geplaatst door ABakx Bekijk bericht
              Een andere versie. En een uitsnede, waar het neveltje volgens mij toch wel vaag te zien is. .......
              Ja, ik meende dit ook in de vorige versie te herkennen. Dank ook voor de opname details - de gebruikte camera's hebben dezelfde chip dus als ik het goed uitreken hebben de sensor pixels in jouw opname zo'n 4x meer fotonen 'gezien'.

Overigens een beetje zoeken op dit forum levert nog een paar zeer fraaie opnamen waarop McNeil's nevel heel goed te zien is, o.a. de adembenemende opname uit oktober 2017 van Beddie, (https://www.astroforum.nl/forum/astr...ky/1359851-m78), maar ook uit 2014 Nikao (https://www.astroforum.nl/forum/astr...-eerste-aanzet) en 2013 andrevdhoeven (https://www.astroforum.nl/forum/astr.../51783-m78-wip).

MvG,
              Peter

Commentaar

Net even naar de opname van Bart gekeken. Daar kan ik niet tegen op hoor . . . .
                Daarop is het neveltje inderdaad duidelijk te zien.
                Dat had er bij mij dan ook uit moeten komen.

En ik maar denken dat die vlekkerige achtergrond aan mijn camera ligt.
                Maar dat hoort dus zo.

Dan beginnen we maar weer eens opnieuw,
                Goede oefening. Het is toch hondenweer.

Commentaar

Erg fraaie opname van een interessant gebied.
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Bij mij staat ie er ook nog op. Deze is uit december 2017....
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M78.jpg views: 117 grootte: 1,38 MB id: 1411225
                    Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Marco, dit is ook een hele mooie (vast niet vanuit de Lage Landen opgenomen) - en met zeer bijzonder contrast zo met een deel Barnard's loop!
                      Vraag me af of er iemand een nog latere opname heeft, e.g. maart of oktober 2018, waar de nevel nog op te zien is.

Commentaar

Klopt, is genomen met mijn remote setup in zuid Frankrijk.
                        Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Werken...
                        X