Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Orion nevel met de ASIAIR en ASI294MC met de 120mm ED F6

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Orion nevel met de ASIAIR en ASI294MC met de 120mm ED F6

Eerste poging met de ASIAIR nog geen Guiding dus 80X 5 seconden subs verwerkt in APP met 0.8 groen.
    Geen darks en flats en dus ook geen dither want ik had de ASI120MM nog niet als guider camera.
    Na plate solving op Betelgeuze en Goto in Skysafari stond i prachtig in beeld.
    En dat met warme voeten met een kop koffie er naast achter PC (Blue Stack). Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Laatste_Orion_nevel_5_seconden.jpg views: 361 grootte: 2,53 MB id: 1408056

Heel mooi. Goed scherpe sterren en veel detail. Op mijn mobiele telefoon ziet-ie er nog steeds wat groenig uit, vooral de nevels. Maar dat kan aan de telefoon liggen.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ja mooi scherp. Je nieuwe setup gaat vast mooie plaatjes opleveren.

Commentaar

Inderdaad een mooie setup - de darks en flats denken we er wel even bij (of af?).
        Wel lijkt het of het groene en blauwe kanaal verwisseld zijn - correct debayer patroon (RGGB)?

Commentaar

In APP debayer patroon in gesteld op RGGB
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 5sec_RGGB_Orion-St.jpg views: 221 grootte: 7,19 MB id: 1408157

Commentaar

Fraaie opname, mooi nabewerkt.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Met hulp van tips van Rutger Bus uit Roden kon ik in APP "ontgroenen" naar de meer rood gevoelige oogjes
              Vermoedelijk is het ook een kwestie van smaak. Toch kan ik visueel met een grote telescoop de Orion nevel zien als een enigszins groenig object met rode delen.
              Dat zie je niet perifeer maar alleen gefixeerd. De kegeltjes op het netvlies zijn nu eenmaal gevoeliger voor groen.
              Maar ja waterstof natuurlijk vooral in rood waar de censor veel gevoeliger is dan het oog terwijl reflex nevels vooral als blauw getoond worden.
              Als het een probleem is kan je altijd terug vallen op zwart/wit (grijs) foto's wat ik voor H-alpha ook prachtig vind.
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Orion kleur gecorrigeerd.jpg views: 185 grootte: 2,18 MB id: 1408251

Commentaar

Mijn smaak ligt meer op de onderstaande ik ben meer een bruin werker
                Volgende keer eens proberen met een HDR opname maar dat wordt de 30cm F3 met de ASIAIR er op want ik wil wel warme voeten houden!
                Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Orion kleur gecorrigeerd.jpg views: 177 grootte: 2,75 MB id: 1408254

Commentaar

Fraaie opname.
                  Van die twee laatste nabewerkingen word ik erg vrolijk
                  Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door dekkerjj Bekijk bericht
                    In APP debayer patroon in gesteld op RGGB
                    Daar ligt het dus niet aan. Binnenkort weer volle maan - heb je daar al eens op gericht om het RGB histogram bekijken (b.v. in Sharpcap, gebruik je dit?) - wanneer je een auto-witbalans doorvoert krijg je ook een idee hoe je misschien al bij het converteren van de raw beelden een betere balans tussen de kanalen kunt krijgen.

Commentaar

Ik gebruik voor de opnames ASIAIR die voor de kleuren camera's een automatische wit balans geeft.
                      Nu even weer H-alpha tijd kan ook met de 294MC maar ik overweeg de 174MM er op te zetten meer geschikt voor H-alpha

Commentaar

Goede data vergaren. Daar gaat t om. 80 x 5 seconden is geen goede data.
                        Geen flats, darks en bias? Niet bewerken en in de vuilnisbak.

Ik begrijp dat je dingen wit proberen of uittesten, maar ga er dan niet van uit dat je een goed resultaat kunt krijgen.
                        Gewoon opnieuw met de juiste kalibratiefiles en een paar goede, langbelichte frames.
                        Astrofoto's maak je buiten en niet binnen. Probeer de balans te verleggen naar het vergaren van goede data in plaats van het repareren van slechte data.
                        Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Lezen doe je binnen.
                          Zoals geschreven DE ASIAIR uit proberen.
                          Geen guiding dus ook geen lange belichtingen enz enz.
                          Probleem van het guiden met de ASIAIR lijkt nu opgelost ik heb de 120MM mini binnen.
                          De bedoeling van de ASIAIR is dat je binnen alles kan regelen zodat hij buiten (in de kou) mooie lange belichting tijden kan maken.
                          Soms is het even helder op mijn locatie en dan is het mooi dak open en starten maar, zeker als de optie focusseren op afstand er op zit zoals beloofd door ZWO.
                          Verder kan je niet zeggen dat korte belichting tijden alleen maar slechte data oplevert behalve als je de foto's van Emil Kraaikamp slecht noemt???

Commentaar

Werken...
                          X