Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste Deep Sky pogingen met 102/600 Achromaat

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste Deep Sky pogingen met 102/600 Achromaat

Enige tijdje terug van EdwardB een 102/600 achromaat overgenomen, mede om mensen zelf met astrofotofrafie te laten experimenteren.
    De afgelopen week is het twee avonden heel eventjes helder geweest en dus ben ik zelf wat aan het oefenen geslagen met deze kijker.
    Helaas niet lang genoeg helder (voor mij dan) om drift alignment te doen (mijn huis blokkeert het noorden). Dus 15 seconden per foto op iso 1600 met een Canon EOS 1000D.
    Pleiaden zijn ong. 12 minuten met DSS totaal (80% van 15 minuten totaal) en Orionnevel is ong. 7 minuten (80% van 9 minuten). Na DSS nog wat GIMP.
    Foto's zijn gecropped en herschaald (naar 150 DPI).
    Geen guiding, maar gewone motordrive op Bresser EXOS2.

Het is nog niet veel, maar het blijft me iedere keer weer verbazen hoe diep je gaat met zo'n camera.

VRAAG: stel ik heb een keer een hele avond en het lukt me om een drift alignment te doen. Als je bijv. 45-60 seconden integreert (of langer), is ISO 1600 dan gewoon te hoog voor deze objecten?

Groet, Victor Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M42_iso1600_15s_43exp.jpg views: 65 grootte: 1,80 MB id: 1405630Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M45_15min.jpg views: 36 grootte: 2,06 MB id: 1405631

Sterren kijken in de stad | Meade LXD75 6" Newton | Bosma 150/1800 Rumak | Orion Skyscanner 100 mm tabletop | Horizion 60/415 refractor

Leuk om te zien wat je al met deze kijker hebt kunnen doen.
    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Om te kijken of je lang genoeg belicht: bekijk op elk frame het histogram. Je moet zolang belichten dat aan de linkerkant de grafiek loskomt van de Y-as en, belangrijker, aan de rechterkant de grafiek de Y-as ook niet raakt. In de praktijk laat "men" vaak nog ca. 20% ruimte aan de rechterkant open om uitbranden van de sterren of nevelkern te voorkomen bij het stacken.
      Bij bijna alle camera's is het hoger zetten van de ISO even uitproberen: de sensor zelf wordt er niet gevoeliger door. Bij het hoger zetten van de ISO ontstaat er wel meer ruis, de interne versterker van de camera moet immers een zwak signaal versterken danwel het signaal stretchen. Misschien werkt dat beter om dat achteraf op een PC te doen, dan heb je er meer controle over.
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Dank voor de input Bert. De histograms zijn inderdaad wel los van het nulpunt, maar kunnen nog een stuk naar rechts. Alleen zitten er wel al sterren tegen de max aan.
        Eerst stap voor mij is om nu eens de montering zo afgesteld te krijgen dat tenminste een minuut volgen zonder stersporen lukt. Dan probeer ik ook verschillende ISO-waardes.
        Overigens met een synthetische flat (flats maken is ook nog een te nemen stap) en iets langer Gimp'en komt er al meer detail in de nevel naar voren. Maar de kern raakt zo meer overbelicht. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M42_2sessions_nozerodark_crop_final.jpg views: 50 grootte: 1,50 MB id: 1405696
        Sterren kijken in de stad | Meade LXD75 6" Newton | Bosma 150/1800 Rumak | Orion Skyscanner 100 mm tabletop | Horizion 60/415 refractor

Commentaar

Werken...
        X