Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M 1, de Krabnevel, en NGC 2903 in dezelfde nacht

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M 1, de Krabnevel, en NGC 2903 in dezelfde nacht

Gisteren hadden we weer mazzel nabij Madrid wat het weer betreft dus heb ik de 203 mm RC met de ASI1600MM-C Pro buiten gezet. Na Polar Alignment heb ik ditmaal zorgvuldig scherp gesteld met een Bahtinov-mask en met resultaat (al zeg ik het zelf).

Terwijl de Maan nog boven de horizon was, maar wel al erg laag stond waardoor deze niet erg stoorde want de SQM gaf nog steeds 19.8 aan, heb ik de boel op M 1 gericht. In series van 3 x Luminance , 1 x Red, 1 x Green, 1 x Blue met 120 sec per iedere Luminance en 180 sec per R, G en B elk (dus een reeks van 15 minuten) heb ik 72 minuten L en 36 minuten elk van R, G en B binnengeslurpt. Daarna gestackt, de lichtvervuiling verwijderd, de achtergrondkleur gecalibreerd en de sterkleur gecalibreerd in APP. Tenslotte de zo resulterende TIFF in Gimp geladen en met Levels, Saturation, Sharpen en crop aan de slag gegaan om dit te produceren:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2019-01-12_M_1-LRGB-image-lpc-cbg-csc-St_lvl_sat_shrp_crop.jpeg views: 56 grootte: 8,45 MB id: 1405543

Daarna naar NGC 2903 en wederom reeksen van 3 x L, 1 x R, 1 x G en 1 x B geschoten met 90 sec per iedere L en 180 s per iedere R, G en B. In totaal 88,5 min L en 60 min elk R, G en B gedaan. Wederom stacking, lichtvervuiling verwijderen, achtergrondkleur calibreren en sterkleur calibreren in APP en daarna Levels, Saturation, Sharpen, Noise reduction en crop in Gimp:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2019-01-12_NGC_2903-LRGB-image-lpc-cbg-cbg-csc-St_lvl_sat_shrp_noise_crop.jpeg views: 85 grootte: 7,26 MB id: 1405542

Wellicht dat ditmaal de achtergrond een lichte groene zweem vertoont en deze had ik al verminderd maar misschien kan het dus meer. Dat laat ik me graag door jullie vertellen ;-)
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Netjes gedaan maar AArrrhh!! Wij zitten wel met de bewolking.
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

Dank! Ja ik weet dat het slecht weer is in NL en BelgiŽ. Goed nieuws voor jullie: na maandag is het hier ook gedaan met de pret met waarschijnlijk regen tegen het eind van deze week.
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Prima resultaat.

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
          Goed nieuws voor jullie: na maandag is het hier ook gedaan met de pret met waarschijnlijk regen tegen het eind van deze week.
          Heldere nachten in NL en BE is goed nieuws voor ons. Met z'n allen slecht weer hebben, geeft geen vreugde
          www.caelum.be

Commentaar

De krabnevel ziet er echt geweldig uit, mooi gedaan!

Er zit inderdaad weer wat veel groen in de foto van NGC 2903. Gebruik je tools om de kleur van de achtergrond te controleren?
            Als ik het histogram van de afbeelding bekijk met PixInsight, vallen er twee zaken op:
            - De rode en blauwe histogrammen zijn geclipped.
            - De piek van het groene kanaal ligt een klein beetje verder naar rechts dan die pieken van rood en blauw, waardoor de achtergrond een groene zweem heeft. Met de pipet tool (Alt + R) kan je de kleur van de achtergrond ook eenvoudig inspecteren. Voor een neutrale achtergrond moeten de gemiddelde waardes van R, G en B even groot zijn. De sample size van deze tool staat standaard op 1x1 pixel, voor deze toepassing kan je deze best wat groter zetten omdat je dan minder last hebt van ruis in de meting.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Readout mode.jpg views: 64 grootte: 69,7 KB id: 1405619

Ik heb de shadows van het groene en rode kanaal lichtjes aangepast om de kleurzweem in de achtergrond wat verder te neutraliseren.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_100386_HT.jpg views: 61 grootte: 4,58 MB id: 1405620

NGC 2903 is een heel kleurrijk stelsel en je hebt zowel de rode nevelgebieden als blauwe spiraalarmen goed zichtbaar gemaakt.
            Ten slotte: ik denk dat je wat te enthousiast bent geweest met verscherpen, op volledige resolutie zie je duidelijk donkere kringen rond de sterren
            TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
            Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Wow... Die 2903 is MOOI!!!
              Knap gedaan hoor; ik ben fan!
              Esprit 80ED f/5 Triplet, 127mm f/7.5 triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Wat Lifesvr zegt: WOW. Dank wederom voor de feedback cyber, ik ga hier mee aan de slag.

Commentaar

Beide opname zijn heel fraai, maar ik vind de Krabnevel toch het meeste hebben - mis wel het blauw, het kleurloze centrum contrasteert zo iets te veel met de fraaie (magenta/)rode slierten. Wat selective kleurverzadiging/correctie in PS laat zien dat het blauw/groen/cyaan wel aanwezig is. Door het afwisselen van ruisonderdrukking en 'high-pass' filtering zijn de filamenteuze structuren ook nog wat op te halen (ja, helaas al lang geen eigen data meer kunnen genereren om op uit te leven - dus dan ga je vanaf de zijlijn goedkoop commentaar leveren ).

Commentaar

Werken...
                  X