Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC 2403, wat een moeilijk sterrenstelsel!

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Extrafocaal Bekijk bericht
    Kan het niet laten - enkel photoshop voor achtergrond/kleur correctie/verzadiging, scherpte. Over smaak en uitgaande van JPG valt geen wonder te twisten .
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_100295PHed.jpg views: 1 grootte: 3,87 MB id: 1405312
    :-) wie zegt dat je van jpg geen mooie plaatjes kunt trekken :-)

Zelfs de sterrenstelseltjes links recht zijn nog steeds goed zichtbaar!
    Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door dekkerjj Bekijk bericht
      Photoshop Element 14 is gewoon te koop
      Natuurlijk is het dat. De vraag is of ik dat wil en ik denk dat je het antwoord wel kan raden ;-)
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Voor 91 euro Element 2019 krijg je anders een hoop meer mogelijkheden onder ander open in RAW.

Commentaar

ik moet zeggen dat ik de bewerking uit de openingspost esthetische nog steeds de mooiste vind!
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Goed, ik heb vanmiddag de stacks van APP weer in APP geladen en nogmaals een bewerking gedaan. In APP heb ik remove light pollution en daarna calibrate star colors gedaan. Vervolgens de foto in Gimp geladen en scherpte, contrast en saturatie verhoogd, de achtergrond donkerder gemaakt en ruis gereduceerd. Wat vinden jullie ervan?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2019-01-06_NGC_2403_LRGB-lpc-cbg-St-Gimp.jpeg views: 4 grootte: 12,42 MB id: 1405575
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Prima resultaat, beter dan de eerste met PI. Het enigste minpuntje wat nog kan opmerken is een licht groene achtergrond van het stelsel, hoewel wel minder dan bij eerste bewerking. Het blijft heel moeilijk bij lichtvervuiling. Mij lukt het ook niet om alle lichtvervuiling weg te krijgen en de bewerking kost meer tijd dan het maken van de opname. Monochrome opnames zijn veel eenvoudiger in de bewerking en daarom bij mij favoriet.

Commentaar

Dank voor de feedback, Han.

Commentaar

Je weet niet van ophouden - ik ken het gevoel je wilt er altijd meer uithalen (en dat kan ook altijd, de vraag is of het loont - in ieder geval leer je ervan), maar eerlijk gezegd vind ik deze laatste geen echte verbetering t.o.v. de in post #3 of #14 getoonde bewerkingen. De laatste oogt misschien scherper en de kleur iets beter (hoewel de nevels in het stelsels mogelijk iets te magenta overkomen), maar na inzoomen lijkt het dat je juist zwakke details verloren hebt - dit lijkt vooral het effect van de hoge chromatische ruis in de achtergrond. Heb deze wat onderdrukt en meer monochromatisch gemaakt - na lokale contrast versterking en wat nascherpen worden zwakkere signalen volgens mij weer iets beter zichtbaar (kan dit laten zien als je wilt).

MvG,
                  Peter

Commentaar

Dank voor de feedback Peter. Ik probeer inderdaad te leren van de feedback die ik krijg zodat ik bij een volgend target een betere initiŽle bewerking doe. Er meer uithalen is secundair bij deze opname.

En ik zie graag wat jij krijgt na jouw laatste bewerking.

Commentaar

Uitgaande van je laatste bewerking en PS.
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_100394_PHed.gif views: 3 grootte: 850,4 KB id: 1405595
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_100394_PHed.jpg views: 5 grootte: 3,61 MB id: 1405596

Commentaar

Dank je! Ik ga zien of ik dat kan reproduceren.

Commentaar

Werken...
                        X