Announcement

Collapse
No announcement yet.

M45 met rare vlekken

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vermoedelijk gaat het om een optische kwestie - de vraag is alleen: waar in je trein ontstaan de reflecties in het blauw. Kijk, je hebt niet de eerste de beste kijker om het zachtjes uit te drukken, en in het bijzonder is het een oil-spaced triplet, wat eventuele reflecties nog verder zou moeten onderdrukken. Alhoewel de exposuretijd behoorlijk lang is icm 2x2 binning (zijn je sterren niet uitgebrand? ik ben geen RGB imager) zou ik toch verbaasd zijn als een CFF van 10k dit niet aankan.

Ik ben nog steeds benieuwd wat voor flattener je erop hebt zitten. Ik zou in dit stadium namelijk zeggen: het is ofwel je telescoop, ofwel je flattener. Dit is een glas-kwestie. Je kan proberen je flattener er tussenuit te halen en alleen door je triplet heen te schieten in het blauwkanaal. (op dezelfde avond ook eventjes met flattener shots maken natuurlijk).

Je filters zijn het namelijk heel waarschijnlijk -niet-, en het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat een camera als de Trius sx 46 dit soort fouten genereert, in het gecoate afdekglas... maar het kan... je zou er je spiegelreflex als je die hebt of andere camera een keer achter kunnen hangen en kijken of je daar dezelfde ghostings ziet.

Ach ja, een kwestie van opsporen door uit te sluiten. Flattener is mijn hoofdverdachte nr 1.
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Laat je niet gek maken hoor!
      Ik gok dat je aparte sessies per kleur hebt gedaan, waarbij je last van vocht had bij luminance en blauw. Wellicht die 2 later in de nacht geschoten? Zou ook makkelijk kunnen.

Vanavond ff opnieuw proberen. Hou ook je interne optiek in de gaten.
      Motto: Boterzacht bewerken!

Comment

De opnames zijn op 1 avond gemaakt. Van pak hem beet 20:30 uur tot 1:30 uur. Alleereerst de 3 kleuren en daarna het lum kanaal. Wel alle filters na elkaar. Eerst 1 uur rood, daarna 1 uur blauw en vervolgens 1 uur groen. De rest van de avond lum.

Het was wel extreem vochtig die avond.
        CFF 160 MM F6.5 - Trius SX-46 - AZ EQ6 GT - Maxim DL - Photoshop CC 2017- Eagle 2 Pro

Comment

Dank!

Inderdaad marco, blauw en lum waren de laatste die avond.

Daniel, flattener is de riccardi 0,75. Zou ook goed moeten zijn.

Hopelijk krijg ik nog de kans om het te testen. Ik heb namelijk alle optiek verkocht en een nieuwe aangeschaft. Deze komt binnen nu en een paar weken binnen.
          CFF 160 MM F6.5 - Trius SX-46 - AZ EQ6 GT - Maxim DL - Photoshop CC 2017- Eagle 2 Pro

Comment

Een manier om ook gradienten wat beter te kunnen beheersen is in LRGB sessies te schieten en dat te laten rouleren. Moet met goed parfocale filters zoals Astrodons kunnen. In dat geval laat ik autofocussen op t groen filter, zodat je programma dat niet per filter hoeft te doen en onnodig veel tijd hieraan kwijt is. Daarnaast heb je altijd een volledige set LRGB, alleen korter belicht als het tegen zit. In Nederland met beperkte waarneemtijd weet je anders nooit of je een object af kunt maken.

Comment

Goede tip marco

ik heb een focus offset ingesteld per filters in maxim. Dit werkt perfect.

Comment

Ja kan ook!

Comment

Ja Marcos verklaring is plausibeler dan de mijne.
                  tof zeg, wat wordt je nieuwe scope ? ;-))
                  Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Goeie avond,

nieuwe scope wordt een hele uitdaging.
                    het is een 16 inch AG-16 met nitecrawler.

Moet wel een uitdaging hebben

Comment

Op cloudy nights is er een topic met "hetzelfde" probleem.

https://www.cloudynights.com/topic/6...hashi-fc100dl/
                      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Ha! Als je dat leest heeft Daniel gelijk!

Comment

Toch in het glas ja. Wie had dat gedacht van een 10k refractor. Ouch!

Gave telescoop, Originol ;-) Mount ook ingeruild zag ik (dat moet ook wel met zo'n joekel). Ben benieuwd naar je plaatjes en die uitdaging - dat komt wel goed Gaaf spul hoor!

Comment

Niet normaal he. Ik heb het artikel net ook gelezen en schrik er toch wel van.

Ongelofelijk, betaal je de hoofdprijs voor een prachtige kijker en dan krijg je dit

Comment

Heel bizar verhaal. Met name die reacties ook. Dat er iets mis is met een telescoop kan de beste gebeuren, maar neem dan ook je verantwoordelijkheid.
                              What happens in Cygnux X-1
                              Stays in Cygnux X-1

Comment

Het is wel een uitzondering. De meeste mensen zijn zeer tevreden van deze kijkers. Service blijft altijd belangrijk.
                                Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Working...
                                X