Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wip: Ngc7000

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Wip: Ngc7000

Afgelopen zondagnacht: kletsnatte frut lucht in Wateren. Kon het even niet laten: een single shot, dus no stacking, no flats, much noise en een satelliet spoor. Met photoshop een paar lessen van Maurice Toet van anderhalve week geleden toegepast.

Maf. Je zou zeggen met de vochtige lucht dat je niets uit de sub kan persen - maar hier hoefde alleen met levels gespeeld te worden, en niets gestretched. Wordt vervolgd. 7 minuten sub met Canon 6D, TS 90mm f/6.6 icm 0,79 TS photoline 3"reducer

Single shot:

Click image for larger version

Name:	NorthAmerica single shot.jpg
Views:	1
Size:	1.53 MB
ID:	1396204

Single shot zonder enige bewerking:

Name:	Knipsel.JPG
Size:	107.2 KB
ID:	1396205

"Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Zo, dat is een aangename widefield zeg. Een stack van deze plaatjes zal er waarschijnlijk erg goed uit komen. Hoe bevalt de reducer? Ik zie nog wat elongatie in de sterren aan de rand (ben een pixelpeeper).
    TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Yep, dat klopt!. Ondanks Duct tape tussen T-ring en cameraflens toch wat tilt blijkbaar. Mogelijk een iets scheve sensor? Ok, klooi poging 2: gewoon gestapeld met batch preprocessing. Niet gecropped, en wat starreductie toegepast in photoshop. We gaan vrolijk verder mieren.

Name:	light-BINNING_1.jpg
Size:	1.42 MB
ID:	1396482

Comment

Wow dat is echt al een fabelachtig mooie plaat zeg! Ben benieuwd naar de rest van het gemier
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Ja, ik heb er wel zin in om mijn gemier te delen - inclusief alle fouten. Maar nu net terug van een klant in Hengelo, morgen idem, en maandag een trip naar Hoogezand (Groningen). Ehhh...het wordt tijd dat de aarde een rotatiesnelheid van 32 in plaats van 24 uur heeft (o nee, dan moet ik een nieuwe montering kopen).

Comment

Click image for larger version  Name:	light-BINNING_1-StAPPstarredplus hoogdoorlaat.jpg Views:	1 Size:	3.17 MB ID:	1396857
            Nou, een beetje verder lopen mieren: een crop in Photoshop toegepast omdat de sterren aan de randen wel erg zee meeuwerig waren. Had ik bij de vorige foto de sterren gereduceerd door herhaaldelijk het filter ruis => stof en krassen => straal 6 level 106; straal 5 level 75 ....straal 1 level 6 toe te passen: dit was wel erg grof qua resultaat.

Hierboven heb ik in dus ver ingezoomd, en met selecteren => kleurbereik optie: pipet + (=selectie uitbreiden met iedere muisklik) met het pipet een 15 tal sterren aangeklikt.

Je ziet dan dat er een gedeeltelijk stermasker ontstaat. Spelen met de schuifregelaar "Overeenkomst" leidt er toe dat je voldoende sterren in het masker ziet, terwijl de nevel niet mee geselecteerd wordt:

Click image for larger version  Name:	selectieplus.JPG Views:	1 Size:	109.7 KB ID:	1396858

, en dan vervolgens selecteren => doezelaar ("Feather") radius 1 geactiveerd:

Click image for larger version  Name:	doezelaar.JPG Views:	1 Size:	57.4 KB ID:	1396859

, en filter => minimaliseren radius 0,8 gebruikt, waardoor de sterren zichtbaar kleiner worden:

Click image for larger version  Name:	minimaal 1.JPG Views:	1 Size:	85.3 KB ID:	1396860

Click image for larger version  Name:	minimaal 2.JPG Views:	1 Size:	103.3 KB ID:	1396861

Het resultaat is bevredigender dan de "stof en krassen" methode.

Hmmm. De gele ster linksonder heeft nu weer een donut uiterlijk. (Perfectionisme vereist, maar die ontbreekt nu ten eenenmale)

En de sterren zijn allesbehalve rond in het beeldveld (5..7 duizend Euro vereist - ook dat ontbreekt). Niet het probleem van de dag. Een beetje croppen doet wonderen, en is goedkoper bovendien.

Comment

Working...
            X