Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ngc 6960

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ngc 6960

De eerste opname waarmee ik begonnen ben op 2 september 2018 stond de gehele zaak gestoken scherp en dat is wel te zien. Dus een carbon buis is ook geen wonder buis want die behoudt zijn scherpte niet als je de tweede opname van NGC 457 ziet, maar ik denk omdat dit object een stuk lager stond de refractie een woordje mee gaat spelen. Immers NGC 6960 stond praktisch in het zenit en daar was het mooi donker. Ik had toen bij de tweede opname opnieuw moeten focusseren vanwege de refractie. Maar goed, voor mijn doen is deze opname best goed. Gegevens:

Kijker: Boren Simon F 2,8 met zoeker 8 x 50 en volgkijker ZWO 60 mm.
    Camera: DSLR Canon EOS 6 D met CLS 4 filter en volgcamera SBIG ST i
    Aantal opnamen: 35 x 2 minuten op ISO 400 bij F 2,8
    Aantal dark frames: 25
    Aantal Bias frames: 32
    Aantal Flat field frames: 6
    Montering: G 11 van Losmandy.
    Zicht: zeer helder en transparant, ik kon de Melkweg met het blote oog volgen tot ver voorbij het zenit.
    Afgewerkt in DSS stacking, Pix Insight, Nebulosity 4, Maxim DL 5 en PS 5. Geen ruisreductie toegepast.

Bedankt voor het kijken en ik hoop dat deze opname beter over komt als NGC 457, dat viel tegen. Het is mij zo bevallen dat ik hier mee verder ga werken. De CCD gaat voorlopig in de kist. Het is een heel werk, dat geef ik toe, maar beter een mooie opname dan 10 van een mindere soort. Ik heb 70 minuten belicht. dat gaat in de toekomst verder omhoog. Ik ben er blij mee met het resultaat. De afstelling is nog niet optimaal maar beter dan de vorige keer. Ook PTW laat zich mooi zien. Click image for larger version

Name:	Untitled 1252 NGC 6960 BS 250 F 2,8 Canon EOS 6 D CLS 4 ZWO guidingscope 60 mm ST-i autoguiding G 11 35 x 2 min.  02-09-2018..jpg
Views:	1
Size:	5.50 MB
ID:	1392474

Ik heb nog een vraag. Ik heb na de opnamen als proef een H Alfa filter gebruikt voor de DSLR camera. Dit was niks. Ondanks 70 minuten belichten zag het beeld er beroerd uit. Hoe kan dit? Mij is door DDW verteld dat dit filter wel kon, Dus mooi niet. Ik denk dat ik de camera op mono moet zetten om dit filter te gebruiken. Het beeld was ook rood uiteraard. Overigens bij de opname van NGC 6960 zijn alle tips en suggesties mits opbouwend welkom. Ik zit nu in de leer curve en ik ga door met DSLR. Alvast bedankt.

Comment

Een uitgebreide beschouwing van smalbandfotografie met een DSLR vindt je hier.
      http://www.astrojac.nl/astrojac/node/113
      je bent nooit te oud om te leren.

Comment

hoi hans, waren je ha subs ook op 2 minuten/iso400 het lijkt dat er dan wel erg signaal overblijft en dat werkt stapelen ook niet echt. ik zou zo wie zo met een canon 6d op iso1600 gaan zitten en als het histogra, het toelaat 5 minuten subs maken (en dan weer niet weer heel weinig) ook al maak je op f2.8 subs
        Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Comment

Klopt, ik heb het op ISO 400 gedaan. Ik had de vorige keer ook opnamen in H Alfa gemaakt met ISO 1600 maar die waren, zoals bekend, niet scherp. Ik heb een DAW versie wat de modificatie aangaat. Ik kan de camera beter op mono zetten en dan de filters gebruiken van H Alfa, S 2 en O 3. dan zal het zeker lukken. Ik kan nog een proef doen met mijn SBIG ST 4000 XCM en daar een H Alfa filter voor zetten. Het nadeel is dat ik de volg chip niet meer kan gebruiken. Maar een volgkijker met camera is geen probleem. Maar ik wil hier ook niet veel tijd aan verknoeien. Als het goed weer is wil je platen maken en ik ga nu ook langer belichten. Gebleken is dat de volgcamera en de volg kijker goed voldoen en lang blijven werken zoals het moet dus ik kan zeker twee a drie uur halen. Ik ga wel van F 2,8 af en zet een lenzenkijker in. Ik denk dat de TOA 130 F 7,7 zeer geschikt is. Die heeft geen last van focus shift. De Epsilon 180 ED is goed maar het beeld van het object blijft klein. Ik zie wel wat ik doe. de ZWO ASI 1600 schijnt erg goed te werken gezien de resultaten die ik zie op dit forum. Zeker met F 2,8 kan ik hier goed mee scoren. Ik kies dan wel voor de gekoelde versie met een verwarmings lint voor het beslaan van de camera chip. Die geeft nogal problemen. Ik zal wel zien wat ik doe, voorlopig is het voorbij met al die mooie nachten.

Comment

Ik heb verder gekeken maar ik kan mijn beide DSLR camera's op mono zetten zodat ik de NARROW band filters kan inzetten. Het vreemde was dat DSS stacking de H alfa opnamen niet kon stapelen. Hoe dit mogelijk is weet ik niet. Ik had alle waarden correct ingesteld. Ik hoop dat ik met mono betere resultaten zal behalen en uiteraard gaat de ISO omhoog tot 800 of 1600. Ik ben erg benieuwd of dit gaat lukken. Met kleur gaat het niet. Ik heb de beschrijving gelezen die mij is voor gesteld maar daar kwam ook aan het licht dat met NARROW band filters beter gewerkt kan worden met een CCD camera. We gaan het zien, wordt vervolgd.

Comment

De DSLR op mono; wat is het output format van je grayscale bestanden?
              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
              (https://www.neophoto.nl)

Comment

Ha Neo, ik zou het niet weten, ik zal eens in de handleiding kijken.

Comment

Nou, ik heb de proef gedaan. De DSLR, de 6 D op mono gezet en het H Alfa filter er voor. Maar dat viel vies tegen. ik kreeg nauwelijks wat te zien op ISO 1600 en 2 minuten belichtingstijd op F 2,8. Nu was de hemel aardig bewolkt dus ideaal om wat uit te testen. Maar voor mij hoeft dit niet meer, een CCD is gewoon beter. Ik kan het beter op kleur houden met mijn DSLR, daar ben ik aardig op dreef geraakt. Misschien dat NEO dat weet waarom dit mislukt is. Het output formaat weet ik niet. Als je dit leest, alvast bedankt voor je commentaar.

Comment

Mooie opname.
                    Kwq belichting zit wel rond de zelfde tijd. Duidelijk verschil.tussen dat daw en normale dslr
                    gr.johan eq5 - 450d- 135mm f3.5 takumar - sw 150pds
                    See more @ https://m.flickr.com/#/photos/126921268@N03/

Comment

Originally posted by Rigel 4 View Post
                      Misschien dat NEO dat weet waarom dit mislukt is. Het output formaat weet ik niet. Als je dit leest, alvast bedankt voor je commentaar.
                      Ik wilde juist niet alles voorkauwen. Zie je in windows überhaupt de bestandsextensie van je opnames verschijnen, of het .JPG of RAW (.CR2) bestanden zijn?

Wat de camera in monochroom weergave doet is niets anders dan inwendig een bewerking toepassen op de raw opname en die als jpeg opslaan. Het raw bestand zal nog steeds alle oorspronkelijke (14-bit) informatie bevatten inclusief kleur, ongeacht de monochroom instelling want die heeft alleen effect op de jpeg. Vanwege de compressie en reductie naar 8 bit is jpeg zo goed als onbruikbaar.
                      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                      (https://www.neophoto.nl)

Comment

Originally posted by Rigel 4 View Post
                        Nou, ik heb de proef gedaan. De DSLR, de 6 D op mono gezet en het H Alfa filter er voor. Maar dat viel vies tegen. .
                        Dit geeft geen winst want het is een bewerking die in de camera op het rawbestand wordt uitgevoerd. Dus gewoon het rawbestand binnenhalen en dat dan op een specifieke manier verwerken. De verwerking moet namelijk toegespitst zijn op deze speciale inzet va je camera.
                        je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Click image for larger version

Name:	017.JPG
Views:	1
Size:	1.45 MB
ID:	1393619 Het is mij duidelijk. Ik g a dus met een CCD met H Alfa weer aan het werk. In kleur is mij de DSLR goed bevallen nu ik ook een goede handleiding via het Forum en van Patrick Duis heb ontvangen. Het is wel veel werk maar het loont de moeite. Bedankt voor jullie suggesties.

Comment

Working...
                          X