Announcement

Collapse
No announcement yet.

De emissie nevel IC 1396 en de elephant trunk

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

De emissie nevel IC 1396 en de elephant trunk

Zoals je elders hebt kunnen lezen was afgelopen nacht geweldig donker en transparant. Daar moest dus gebruik van gemaakt worden! Een van de moeilijkere nevels aan de hemel is IC 1396 vanwege de lage oppervlakte helderheid en de hoge verwachtingen die de nevel vanwege de naamsbekendheid schept. Ik wilde eigenlijk 5h aan data nemen maar kon de verleiding niet weerstaan om na 3h te stoppen en ng een object te schieten.

Dus werden het 35 opnames van 5 minuten elk genomen met de WilliamOptics ZS 71 ED en de gemodde Canon EOS 700D. Scherpstellen deed ik met de hand m.b.v. een Bahtinov masker en polar alignment, pointing, guiden includief dithering en fotograferen zijn allemaal gedaan met Ekos op een Raspberry Pi 3. De hele bewerking is gedaan in PixInsight. Na image en drizzle integration heb ik eerst een PhotometriccolorCorrection toegepast en daarna met een star mask en range mask de achtergrond meer saturatie gegeven en de sterren weer wat minder.

Dank voor het kijken en zoals altijd is commentaar welkom.

Groetjes, Wouter

Click image for larger version

Name:	2018-08-09_IC_1396_PCC_HTC_CT_CT_CROP.jpg
Views:	1
Size:	1.58 MB
ID:	1389601
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Het tweede object was trouwens NGC 7822 maar vanwege gebruik van de flats van een paar dagen gele komen er te veel artefacten in de opname (die zeer wrsch ook in die van IC 1396 zitten maar mij vallen ze niet op) dus die data verwerk ik verder niet. Ik schiet die nevel nog wel een keer in de komende maanden.

Lesje geleerd: wl ltijd flats schieten!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Prima opname, denk ik zo. Het contrast blijft aan de linkerhelft wat achter, iets dat achteraf nog makkelijk te herstellen lijkt en de plaat een wat frissere uitstraling zal geven.
      Is de cameramod/filter misschien de reden van de blauwe halo's aan de heldere sterren, het is immers een ED die toch wat gevoelig blijft voor een spectrum dat te ver in het blauw doorloopt.

Over je plan om 5 uur data te verzamelen denk ik dat je daarmee twee uren inferieur materiaal aan je set toevoegt.
      Beter spendeer je 3 uren aan het object wanneer het de meest gunstigste altitude heeft, en herhaalt dat desnoods nog eens op een volgende nacht.
      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      (https://www.neophoto.nl)

Comment

Neo Dank voor je commentaar! Ik zal uitzoeken hoe ik het contrast aan de linkerkant omhoog kan halen. Verder heeft mijn camera een Baader IR filter. Geen idee hoeveel blauw licht deze doorlaat eerlijk gezegd...

Comment

Neo en tcpip heel erg bedankt voor de tips! Ik heb in PixInsight een synthetische flat gemaakt en hiermee de bewerking opnieuw gedaan. De zweem aan de linkerkant is nu weg, de nevel komt er beter uit en de blauwe gloed rond de sterren is nu ook veel minder.

Ik houd me warm aanbevolen voor nog meer tips

Click image for larger version

Name:	2018-08-09_IC_1396_SYN_PCC_HTC_CROP_CT_CT_CT.jpg
Views:	1
Size:	1.46 MB
ID:	1389981

Comment

Nice! Hoewel ik niet erg vertrouwd ben met het object vind ik de opname hiermee een stuk evenwichtiger worden.

Zelf fotografeer ik sporadisch nog wel eens wat deepsky met een f/5 achromaat (!), en met geschikte filters valt de onvermijdelijke blauwe kleurfout vaak erg goed te beteugelen zodat je dat niet in de nabewerking hoeft te repareren. In jouw geval zal je een veel zwakker filter nodig hebben dan voor mijn achromaat natuurlijk, maar je kan er je voordeel mee doen. Je blauw/witte sterren zijn vooral in het blauwkanaal nog vrij groot.

Verder check ik na de registratiestap in DSS vaak de waarde van de hemelachtergrond. Daar baseer ik vaak de keuze op welke subs er geschikt zijn om te stacken en welke niet meer. Vandaar de tip om alleen de opnames van hogere altitudes te gebruiken. Door subs met heldere achtergrond mee te stacken maak je het alleen maar lastiger om je object middels stretchen voldoende van de achtergrond te scheiden. Het kan veel verschil maken..

Comment

Dank

Goede tip om naar de waarde van de hemelachtergrond te kijken. Het blijft een beetje een gevoelskwestie om te bepalen welke subs weg te gooien en welke niet. Ik gebruik hier altijd Digital Photo Professional van Canon voor omdat deze van alle opnames in een directory de histogrammen overzichtelijk onder elkaar laat zien. Ook met deze subs zit daar verschil in maar ik meende dat deze verschillen klein genoeg waren om toch alle subs te kunnen gebruiken. Ik vrees dat ik daar toch iets te eigenwijs voor ben maar ik zal het nog eens proberen zonder de eerste 10 ofzo frames.

Comment

In DSS dan kan je na het registreren alle subs met n klikje sorteren op hun achtergrondhelderheid. Ik heb de waarden van 3 nachten eens in een grafiek bijgehouden, dan zie je dat je soms gewoon te vroeg begint met de opnames en een betere selectie kan maken. Ook een nacht met betere transparantie kan duidelijk verschil maken.

Hieronder zie je de resultaten van 3 nachten in 2017 op hetzelfde object, de eerste nacht startte ik rond 21:30 uur (de groene lijn) en de volgende nachten pas rond 23:00 uur tot ongeveer 01:00 uur waar op dat moment zo'n beetje het minimum lag qua achtergrondhelderheid. De gele lijn was een korte sessie met wolken. De aanloop van de groene streep zal niet bijster veel signaal toevoegen, maar wel je gemiddelde hemelachtergrond omhoog halen.

achtergrondhelderheid grafiek

Comment

Dat is toch wel een interessante analyse! Iets dergelijks kan in PI ook maar wel pas na Debayeren als ik het me goed herinner.

De vraag blijft dan nog wel hoe kritisch je moet zijn op je eigen data en wat je nog wl en wat niet meer gaat gebruiken. Als jij met jouw data bv alleen achtergrondhelderheid 8,0 en beter wil dan zou je dus de subs van sessie 2 (oranje) bijna niet en van sessie 3 (geel) helemaal niet gebruiken. Dus de vraag is: waar trek je de lijn?

Comment

Zodra je gekozen grenswaarde teveel subs kost dan zou ik de limiet wat ruimer leggen. Ik geloof dat ik hier 9,5 gekozen heb, weet het niet zeker meer. Als je hier alles boven de 8 zou negeren dan blijft er zo weinig over dat je voordeel in de ruis verdrinkt omdat je te weinig subs hebt.

Maar ik haalde dit voorbeeld aan om je wat anders naar je data te laten kijken.
                    Zomaar 5 uur achtereen hetzelfde object imagen is niet altijd de beste strategie. ;-)

Comment

Nogmaals heel erg bedankt dat je me zo laat nadenken over mijn manier van fotograferen en mijn eigen data. Ik snap wat je wilt zeggen en ik zal er in de toekomst beter over nadenken. Een nacht onder een SQM 21.7 is geweldig en het lijkt haast zonde daar niet volledig gebruik van te maken. Ik had achteraf gezien toch beter wat later kunnen beginnen met het fotograferen van IC 1396 want ik ben gestopt voor dat deze culmineerde! Ik had er domweg niet bij stilgestaan dat ook zo'n donkere hemel zijn sweet spot heeft :-)

En ik zal kritischer naar het resultaat kijken om toch een aantal van de minder goede frames niet te gebruiken.

Comment

Originally posted by Neo View Post
                        I Ik heb de waarden van 3 nachten eens in een grafiek bijgehouden, dan zie je dat je soms gewoon te vroeg begint met de opnames en een betere selectie kan maken. Ook een nacht met betere transparantie kan duidelijk verschil maken.
                        Dit fenomeen kan hier ook zien. Een kennis ziet het zelfde. Ik vermoed dat dit gevolg is van het uitschakelen van verlichting, (huizen, kassen, straatverlichting?) Na 00:00 uur wordt het donkerder ook in de winter. Daartegen wordt het vaak weer vochtig/heiig in de vroege ochtend ergens rond 3:00/4:00 uur. De beste uren zijn voor mij tussen 00:00 and 03:00 uur. Seeing wordt ook vaak beter later in de nacht.

Zoals al aangeven als het even kan opnames van zwakke objecten in de beste uren van de nacht maken en eventueel over een paar nachten spreiden. De eerste uur(en) kunnen gebruikt worden voor de wat heldere objecten. Daarnaast hoe dichter bij het Zenith hoe beter. Echter de volgende goed nacht kan lang op zich laten wachten.

Comment

Working...
                        X