Announcement

Collapse
No announcement yet.

NGC 6888 met een DSLR camera.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    NGC 6888 met een DSLR camera.

    Ik ben toch maar verder gegaan met het opnemen met mijn DSLR camera. kostte veel werk maar het resultaat is niet slecht, al begrijp ik de werking van DSS nog niet helemaal. Ik heb verschillende beschrijvingen ontvangen van de forum leden maar die waren soms wat tegenstrijdig dus ik heb de beschrijving van Patrick Duis maar toegepast. Hier volgen de details:

    Aantal frames: 45, belichtingstijd 45 x 2 minuten op ISO 400 op F 2,8 met een CLS 4 filter.
    Camera: Canon EOS 6 D gemodificeerd in een DAW versie van DDW.
    Aantal dark frames: 16
    Bias Frames: 26
    Flat Field Frames: 5
    Verwerking: DSS 64 bit uitvoering.
    Verdere bewerking: PS CS 5.1 64 bit en Maxim DL 5.
    Volgkijker: ZWO 60 mm volg camera: SBIG ST i
    Kijker: Boren Simon F 2,8 Montering: G 11. Click image for larger version

Name:	NGC 6888 Boren Simon F 2,8 Canon EOS 6 D CLS 4 07-08-2018..jpg
Views:	1
Size:	5.70 MB
ID:	1389541

    #2
    DE opname was 7 augustus 2018. Hier is de kijker waarmee hij gemaakt is. Click image for larger version

Name:	068.JPG
Views:	2
Size:	725.0 KB
ID:	1389543

    Comment


      #3
      Graag jullie commentaar als je wilt. Hier leer ik van.

      Comment


        #4
        Hier plaats ik ook maar NGC 7789 in. Ik heb dezelfde gegevens gebruikt als bij NGC 6888, echter de opname bevatte 30 opnamen van 2 minuten dus totaal een uur. Sterrenhopen behoeven niet lang belicht te worden. Maar het beeldveld is wel groot, dat is het voordeel van een DSLR camera. Precies het hele veld van mijn 8 x 50 zoeker. Bedankt voor het kijken. Click image for larger version

Name:	NGC 7789 BS 250 mm F 2,8 Canon EOS 6 D CLS 4 ZWO guidingscope ST-I autoguiding G 11  6 augustus 2018..jpg
Views:	1
Size:	9.25 MB
ID:	1389546

        Comment


          #5
          Als laatste plaats ik IC 5067. Ik heb deze opname op 6 augustus gemaakt met 45 frames van 2 minuten dus 1,5 uur belichtingstijd. Toch moet dat langer want de nevel is behoorlijk zwak. ISO 400 is eigenlijk te weinig maar vergeet niet dat je met F 2,8 werkt. Toch zal ik hoger moeten inzetten, dus ISO 1600. Op 8 augustus heb ik in H Alfa gewerkt met een DSLR camera, dus een H Alfa filter van Baader in de filterlade geplaatst. Die hou je nog te goed. Bedankt voor het kijken. Click image for larger version

Name:	IC 5067 Boren Simon F 2,8 Canon EOS 6 D CLS 4 ZWO guidingscope ST-I autoguider G 11  06-08-2018..jpg
Views:	1
Size:	6.67 MB
ID:	1389548

          Comment


            #6
            Het enigste commentaar wat ik kan leveren is dat de opnames heel goed gelukt zijn..
            Mvg Peter

            Comment


              #7
              Originally posted by Rigel 4 View Post
              Als laatste plaats ik IC 5067. Ik heb deze opname op 6 augustus gemaakt met 45 frames van 2 minuten dus 1,5 uur belichtingstijd. Toch moet dat langer want de nevel is behoorlijk zwak. ISO 400 is eigenlijk te weinig maar vergeet niet dat je met F 2,8 werkt. Toch zal ik hoger moeten inzetten, dus ISO 1600.
              De iso instelling betreft eigenschappen van de camera en staat als zodanig los van de openingsverhouding van je ota. De 6D kan zonder problemen op 1600 iso worden gebruikt en de openingsverhouding van de kijker die je gebruikt bepaalt dan welke belichtingstijd je kunt toepassen. Het aanpassen van de isoinstelling aan de snelheid van je ota is dus een verkeerde benadering.
              je bent nooit te oud om te leren.

              Comment


                #8
                DSS is een vrij eenvoudig programma en met de ingebakken helpfunctie kom je al een heel eind. Maar daarnaast heb je absoluut nog werk te doen met de afstelling van de camera & optiek. Vooral de opname van de sterrenhoop 7789 laat duidelijk zien dat daar nog wat aan schort. Het zal je zelf ongetwijfeld zijn opgevallen. Je had laatst toch opnames met DSLR gemaakt die er aanmerkelijk beter uit zagen.

                Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	155.4 KB
ID:	1389569

                Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	175.1 KB
ID:	1389568
                Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                (https://www.neophoto.nl)

                Comment


                  #9
                  Ik ben er inmiddels ook achter gekomen dat na enige tijd de scherpstelling verloopt ondanks het gebruik van een Carbonbuis. Ik moet dit nu beter in de gaten houden. Bovendien is het altijd moeilijk om over het gehele beeldveld alle sterren scherp te krijgen en zeker met een DSLR. Die reactie had ik wel verwacht. Als je de opname normaal bekijkt zie je niets. Ik kan wel proberen als een perfectionist aan het werk te gaan maar ik ben van de veronderstelling uit gegaan bij het focusseren aan het begin van de sessie dat de zaak goed stond. En dat was het ook. Maar schijnbaar met die hitte en de behoorlijke daling in die nacht qua temperatuur is de zaak onscherp geworden. Ik ben daar ook achter gekomen met een H Alfa opname met de DSLR. Die was niet scherp dus voor niets gewerkt. Ik ga nu ook over op een lenzensysteem dan ben ik ook van dat gedoe af. De zaak verloopt altijd na een sessie. dat komt door het opzetten van de kijker buis op de montering en het afnemen er van. Dan trilt de zaak behoorlijk en het beste is als de kijker gemonteerd is om de afstelling nog na te lopen. Maar dat valt niet mee een buis hoog in de lucht. Vaak wordt het dan al donker en kan ik weinig uit richten. Maar goed, het probleem was mij bekend,Neo.

                  Comment


                    #10
                    Bij het scherpstellen kijk ik naar mijn thermometer. Bij een verschil van 2 graden stel ik mijn kijker weer scherp. Het gaat ook over een newton met een carbonbuis. Misschien is 2 graden al teveel?
                    Kijk ook anders uw bayonet aansluiting na. In het verleden had ik er eentje met speling. De body kon ik bijna 1mm verdraaien en kantelen. De zwaartekracht had vrij spel om alles te verpesten.
                    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

                    Comment


                      #11
                      Het lijkt me een crime om met zo'n gevoelig systeem te werken. Met een lenzensysteem wordt dat hopelijk een stuk robuuster als dat eenmaal goed staat.
                      Maar je bent de laatste tijd verrassend produktief onder de sterren bezig, da's ook wat waard.
                      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                      (https://www.neophoto.nl)

                      Comment


                        #12
                        Kijk, daar heb ik wat aan. In het verleden, een paar jaar geleden had ik dit probleem helemaal niet. Ondanks de kou altijd een scherp beeld van het begin tot het eind. Ik zal de focusseerinrichting eens gan bekijken want ik heb het idee dat deze speling gaat geven als de temperatuur daalt. Vaak bij het afnemen zit er soms al een schroef van die inrichting los. Dat kan de camera doen verschuiven. Echter bij het inzetten van de DSLR camera met de F 2, 8 corrector gaat dat met moeite, komt ook door de warmte die we hebben gehad. Bij het er uit halen gaat het heel vlot. deed hij vroeger nooit. Ik denk dat het tijd wordt voor een nieuwe focusseerinrichting. want deze voldoet zo niet meer. Zal ook wel gekomen zijn doordat ik de STT 8300 M camera van 2,5 kg er aan heb gehad meerdere malen. dat kan hij net hebben. Hierdoor en het gewicht van deze camera kan op den duur speling ontstaan. Je denkt dat de zaak scherp staat, maar het gaat dus snel verlopen. Bij een sessie met een ST 4000 XCM camera waren de laatste opnamen ook niet scherp. En dan praat je over een gewicht van 1 kg plus de corrector. Als de STT 8300 M er aan moet en de corrector zit je zo over de 3 kg heen. En dat kan deze niet hebben. Jou tip om vaker te controleren is goed. Dat doe ik ook bij de FSQ 106mm want die staat bekend om zijn focus shift. De Epsilon heeft nergens last van want die focusseer inrichting kan wel 5 kg hebben. En hij verloopt ook niet. Ook mijn TOA 130 niet. De BS 250 is een mooie kijker van TS maar aan de focusseerinrichting is niet over na gedacht. Daar had een beter exemplaar op gemoeten. dat doen ze bij CFF ook. En uiteraard bij TEC en AP. Zelfs Skywatcher zet er een goede op, ook bij O.O. TS heeft het concept zelf ontworpen. daar mankeerde het nodige aan. Mijn dealer heeft een nieuwe vangspiegel houder gemonteerd en een nieuwe hoofdspiegelbak. Toen was het wat beter. Niets is zo erg dat je achteraf ziet dat de zaak onscherp is geweest. Je hebt dan kostbare tijd verloren. Ook de handleiding van TS om de BS 250 af te stellen is slecht. bij TAKAHASHI die ook met F 2,8 werkt is die veel beter. Ik ga dan ook dezlfde procedure doen als bij dit merk voor mijn BS 250. dan hoop ik van die ellende af te zijn. Overigens is de focusseerinrichting nog wel te repareren. De lagers vernieuwen of andere zaken vervangen helpt ook. We gaan weer verder. Bedankt voor de tip. Maar zo op het oog zien de opnamen er wel redelijk uit voor iemand die daar weinig mee werkt. maar als de zaak onscherp is dan is ook vaak sprake van geen vlak beeldveld. Dan is de ene kant wel scherp en de andere kant niet. Een DSLR wordt door TS afgeraden omdat de scherpte niet volledig kan worden gehaald vanwege het grote beeldveld. Een camera met een Kodak KAF 8300, dus 8,3 megapixel is de grens, zie ook hun website. Maar ik moet meer gaan controleren tijdens het opnemen. een aandrijving op de focusseerinrichting met een temperatuursensor is de beste oplossing. Maar die kan ik niet krijgen hetgeen ik nu heb. Anders had hij er al wel opgezeten.

                        Comment


                          #13
                          De hoeveelheid megapixels heeft niets met de scherpte te maken in een boren-simon. De chip in de KAF8300 (en je 4000 camera) zijn fysiek kleiner dan de 6D. Als je op de website van ASA gaat kijken bij een vergelijkbare reducer (om van een f4 een f2.8 systeem te maken) is dat duidelijk te zien. De Epsilon heeft een beeldveld die over 60mm gecorrigeerd is en kan dus wel een full frame camera aan. Het aantal Mp wordt bepaald door een combinatie van de grote van de sensor en de grote van de pixel. Voorbeeld, mij iphone heeft een 12mp sensor ter grote van een luciferkopje (als het ware) die zou prima door de Simon-Boren uitgelicht kunnen worden. Als je een camera kiest kijk je dus eers naar de grote van het gecorrigeerde veld en dan naar de pixelgrote om over/undersampling te voorkomen. De reden dat ik een william optics star71 kocht was omdat het beeldveld voor een fullframe (35mm) sensor gecorrigeerd was bijvoorbeeld.

                          Over het temperatuurverloop en focusverloop. Ook met een snel lenzensysteem last van en zeker bij hete dagen en relatief koele nachten. De perfectionist gebruikt.dat ook vaak een gemotoriseerde focusser die na x opnames het focus opnieuw bekijkt en scherp stelt waar nodig.

                          ralph
                          Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

                          Comment


                            #14
                            Helemaal mee eens. Maar zoek eens een goede motor met een temperatuur instelling. Voor mijn focusseer inrichting is hij net te krijgen. Wel als ik een andere plaats. Maar ik ga met mijn FSQ 106 verder omdat F 2,8 erg gevoelig is voor scherpstelling. Omdat een stuk van het beeldveld wel scherp was en het andere niet dat ligt volgens mij aan de hoofdspiegel, die zit er niet goed in. Neo had gelijk. De camera is wel goed, maar de optiek moet anders afgesteld worden. Ik krijg nooit bij scherpstelling dat de spikes van de sterren allemaal, dus 4 stuks scherp zijn. Er zijn er drie scherp en de andere is onscherp, die straalt in twee strepen uit elkaar. dat ligt aan de vangspiegel, Die zit er ook niet goed in. Ik denk dat ik de oude maar weer monteer want die was wel goed te krijgen. Ik ga dit aankomende zondag eens doen. Wat dat betreft heb ik met de 300 mm F 4 betere scherpere opnamen gemaakt, zie bijgaande afbeelding. Click image for larger version

Name:	Untitled3235 NGC 6819 300mm F 4 ST 4000 XCM Hutech IDAS LP 4 TC 237 600 seconds G 11 20-05-2014.jpg
Views:	1
Size:	3.19 MB
ID:	1389758

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by Rigel 4 View Post
                              Helemaal mee eens. Maar zoek eens een goede motor met een temperatuur instelling. Voor mijn focusseer inrichting is hij net te krijgen. Wel als ik een andere plaats. Maar ik ga met mijn FSQ 106 verder omdat F 2,8 erg gevoelig is voor scherpstelling. Omdat een stuk van het beeldveld wel scherp was en het andere niet dat ligt volgens mij aan de hoofdspiegel, die zit er niet goed in. Neo had gelijk. De camera is wel goed, maar de optiek moet anders afgesteld worden. Ik krijg nooit bij scherpstelling dat de spikes van de sterren allemaal, dus 4 stuks scherp zijn. Er zijn er drie scherp en de andere is onscherp, die straalt in twee strepen uit elkaar. dat ligt aan de vangspiegel, Die zit er ook niet goed in. Ik denk dat ik de oude maar weer monteer want die was wel goed te krijgen. Ik ga dit aankomende zondag eens doen. Wat dat betreft heb ik met de 300 mm F 4 betere scherpere opnamen gemaakt, zie bijgaande afbeelding. Click image for larger version

Name:	Untitled3235 NGC 6819 300mm F 4 ST 4000 XCM Hutech IDAS LP 4 TC 237 600 seconds G 11 20-05-2014.jpg
Views:	1
Size:	3.19 MB
ID:	1389758
                              Hallo Hans,
                              Ik ben wel benieuwd hoe jij de scherpstelling doet. Kun je daar wat over zeggen?
                              DSS : kijk eens bij de tutorials van dhr Tenaka. Anders zou ik je zeker APP willen aanbevelen.
                              Is er mogelijk een probleem met de TS focusseerder?
                              groeten Frank
                              FrankT

                              Comment

                              Working...
                              X