Announcement

Collapse
No announcement yet.

The Wizzard Nebula, van 7-7-18

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

The Wizzard Nebula, van 7-7-18

Vorig weekend weer eens een poging gedaan om een wat leuks te schieten. Veels te laat donker, en dan nog niet eens goed donker. Maar goed, een heldere nacht niks geschoten is een weggegooide nacht. ik kon niet echt kiezen wat te schieten. Alles in het zuiden zoald M20 en consorten veels te laag, westen niet veel mooie nevel op het moment, en noordoost pas superlaat echt donker. Dan maar oost.Ooit eens dit object gedaan, maar met veels te weinig subs en zonder guiding, was geen succes dus. Mijn dochter van 9 wou ondanks dat ze niet echt zelf door de telescoop kon kijken toch mee. Altijd leuk wat samen doen. Eerst de boel opgezet en uitgelijnd, aangesloten, en klaar gezet. Ngc 7380 it is then.Licht briesje uit het noorden, maar dat was niet veel, goed voor de dauw zeg maar haha. Volgster was snel gevonden, en de guiding ging wonderwel hartstikke goed! Toch leuke resultaten voor een zoekertje van 15,- en een vastgelijmde cmos webcam haha.
    Uiteindelijk 35 x 180 seconden subs op iso400 geschoten. Daarna nog een mix van darks flats en bias, en nog wat smaakmaker van dss en gimp 2.10.
    Click image for larger version

Name:	7-7-18-Ngc7380-35x180ISo400.jpg
Views:	1
Size:	4.45 MB
ID:	1385844

Bijgaand nog een screenshotje van de guiding, lijkt het ergens op, of zijn er nog tips? Het lukt me redelijk, maar weet niet waar ik sta qua verhoudingen met anderen.
    Click image for larger version

Name:	Guiding 7-7.jpg
Views:	1
Size:	435.3 KB
ID:	1385845
    Skywatcher 150-750 EQ6, canon 1100d

Dit is geen makkelijk object hoor. Door de enorme hoeveelheid sterren is het lastig om de nevel goed te tonen. Met de gemodde camera staat hij er in jouw opname gelukkig duidelijk op. Guiding ziet er goed uit, 0.81 arcsec total RMS is prima en de sterren in je opname zijn ook mooi rond.
    TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

NGC 7380 is geen gemakkelijk object om in kleur vast te leggen, daar is veel tijd voor nodig. Ik vind de achtergrond nog wel het mooist! Grapje, maar je bedoeling was goed. Ik ben nu ook driftig met mijn DSLR aan het werk gegaan en eens kijken wat het deze nacht oplevert. Jij ook succes verder en het volgen ziet er goed uit, 0,8 pixel volg fout is al heel netjes. Met 500 mm haal ik 0,3 pixel als volg fout en met 1 meter zit ik al aan de 0,9 pixel. Wil ik met langere brandpunten ga werken moet de AO er voor.

Comment

cyber Vind het altijd wel mooi, zo'n beeldveld vol met sterren. Guiding was voor mijn doen zeer goed, hopelijk wordt het vanavond weer zo, maar geen garanties natuurlijk haha.

Rigel 4 Vond de achtergrond wel mooi.... nee grapje, beetje teveel kleur erin gestopt. En meer subs had ook geen kwaad gekund haha. bedankt voor de opbouwende puntjes natuurlijk, kan alleen maar van geleerd worden.
        Skywatcher 150-750 EQ6, canon 1100d

Comment

Working...
        X