Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noord Amerika vanuit de achtertuin

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Noord Amerika vanuit de achtertuin

Na wat experimenten met de 8" RC met de QHY9 vanuit de achtertuin wilde ik gisteren weer eens de WO ZS 71 met de Canon EOS 700D gebruiken. Het weer was niet optimaal, er hangt veel prut in de lucht hier nabij Madrid. Waarschijnlijk een combinatie van vocht uit opgeloste wolken en zand uit de Sahara. Waar ik vorige week nog een SQM waarde van 20.2 mat bleef deze op 19.8 steken gisteravond. Zeker niet slecht, ik weet het!!!

De hele boel werd weer aangestuurd door Ekos vanaf een Raspberry Pi3. De bedoeling was aan het eind van de astronomische schemering te beginnen (23:49) en door te gaan tot het begin van de astronomische schemering (05:00) met subs van 3 minuten elk. Uiteindelijk is er wat fout gegaan en is de teller op 78 subs (van de 100 beoogde) blijven steken. De laatste 20 subs vertoonden veel volgfouten dus ik vermoed dat er wat wind was opgestoken. Dat zou dan kunnen betekenen dat Ekos de guide star kwijt raakte en er mee ophield. Een andere mogelijkheid is dat de meridian flip mislukte. Ik ga toch maar eens basic logging aanzetten zodat ik na afloop kan zien wat er mis gegaan is.

Na inspectie van een flink aantal subs heb ik er 22 niet gebruikt vanwege volgfouten of erg lichte hemelachtergrond. De rest heb ik in PI gestackt. Daarna heb ik de PhotometricColorCalibration toegepast. Tenslotte via een RangeMask de achtergrond iets donkerder gemaakt en de saturatie van de nevel verhoogd en daarna met een StarMask de sterren minder saturatie gegeven en iets verkleind. Zie hier het resultaat.

Ik ga er komende nachten nog meer data bijschieten want 2.8 uur is toch wat aan de korte kant. Ook moet ik toch nog maar eens naar de afstand tot de flattener kijken want deze is sub-optimaal.

Bedankt weer voor het kijken.

Groetjes, Wouter

Click image for larger version

Name:	NGC_7000_PCC_HT_CT_CT.jpg
Views:	1
Size:	1.20 MB
ID:	1385787
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Jaja, deze is erg fraai hoor. Prachtig!
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Working...
    X