Announcement

Collapse
No announcement yet.

De Iris NGC7023 vanuit Drenthe

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

De Iris NGC7023 vanuit Drenthe

Een tijdje geleden schoot ik deze nevel.
    LRGB 90x120s = 3 uur integratie met de Equinox120ED en ASI1600MM-C

Vanavond nog eens zitten nabewerken om te proberen die donkere wolken beter zichtbaar te krijgen.
    Dat valt nog niet mee maar volgens mij is het redelijk gelukt.

Kwestie van smaak welke van de twee je het mooist vindt.

Bedankt voor het kijken.
    Arie
    Click image for larger version

Name:	IrisNebula_V2.jpg
Views:	1
Size:	2.24 MB
ID:	1382755
    Click image for larger version

Name:	IrisNebula_V3.jpg
Views:	1
Size:	1.69 MB
ID:	1382756
    SW Equinox 120 + SW Esprit 100 + ASI1600MM-C + Canon7D Mod

De eerste is prachtig!

Comment

Originally posted by ABakx View Post

Kwestie van smaak welke van de twee je het mooist vindt.
      Die eerste vind ik ook wel het mooist, de sterren zien er ook iets beter uit dan bij de tweede.
      Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

De eerste is het mooist.
        Mvg Peter

Comment

Ik moet zeggen dat nummer 2 toch ook heel mooi is.
          Goed, bij nummer 1 komen de sterren er een stuk beter uit, maar ik vind dat nummer 2 veel meer "kleurbeleving" heeft.
          Zeker in de donkere wolken.
          Op 1 of andere manier vind ik dat zelf de mooiste plaatjes die hier de revue passeren.

Comment

Originally posted by toolmaker View Post
            Ik moet zeggen dat nummer 2 toch ook heel mooi is.
            Goed, bij nummer 1 komen de sterren er een stuk beter uit, maar ik vind dat nummer 2 veel meer "kleurbeleving" heeft.
            Zeker in de donkere wolken.
            Op 1 of andere manier vind ik dat zelf de mooiste plaatjes die hier de revue passeren.
            Zo zie je maar weer dat over smaak niet te twisten valt. Het gaat er vooral om wat voor jou mooi is. Nr 1 oogt voor mij ook scherper.

Comment

Mooie foto's. Maar ik vraag me af waarom ze niet iets meer worden bewerkt. Ik ben 5 minuten bezig geweest met de tweede foto en kom uit op het volgende resultaat.
              Dit is misschien wel wat over the top en slordig (ruis / artifacts). Waar ik nieuwsgierig naar ben, is hoe je de grens bepaald van bewerking. Waar let je dan op?

Click image for larger version  Name:	image_95942.jpg Views:	1 Size:	110.4 KB ID:	1382787

Comment

Allereerst welkom op het forum Duinday!
                Ik zie dat dit je eerste post is.(?)

Dank je wel voor je kritiek.
                Het is me duidelijk dat jouw editing kwaliteiten die van mij ver overstijgen.
                Ik ben een beetje een techneut en vind de technologie om astrofoto's te maken ontzettend boeiend.
                Daarom gaat mijn interesse meer uit naar equipment en zijn mogelijkheden dan in het processen van de data.
                In mijn enthousiasme om dat gene waar ik me over blijf verbazen, te delen met gelijkgestemde zielen, zet ik mijn foto's misschien iets te snel op het forum.
                Maar ik vind het zo mooi allemaal!

De 2e bewerking is zeker niet perfect. Mijn PI skills zijn nog lange niet wat ik zou willen.
                Wanneer stop je met bewerken?
                Als ik na veel geprobeer zie dat het resultaat alleen maar slechter wordt, stop ik.
                En soms lukt het me dan ook nog om de laatste stappen weer ongedaan te krijgen.

Zo te zien, kan ik (en ongetwijfeld velen met mij) veel van jou leren.

Arie

Comment

Dank voor de verwelkoming! Ik ben nieuw in dit wereldje en wil binnenkort mijn eerste telescoop kopen om te beginnen met waarnemen. Zodra ik voldoende kennis heb opgedaan wil ik dit graag uitbouwen naar fotografie. Ik zit met veel verwondering te kijken naar de platen die hier worden geplaatst en hoop zelf ook eens te kunnen bijdragen.

Van beroep ben ik grafisch vormgever en vind het leuk om te kijken welke details verscholen gaan in sommige platen. Maar kan me ook voorstellen dat bepaalde nevels bewust niet bewerkt zijn om zo "natuurlijk" mogelijk te blijven. Het lijkt me een kunst om daarin een balans te vinden!

Overigens geef je mijn "editing kwaliteiten" teveel credit ;-). Ik heb maar met een paar sliders in photoshop gespeeld. Ik zal me eens inlezen in PI!

Comment

Leuk en welkom op het astroforum. In deze hobby is veel te ontdekken. Eind van dit jaar is er weer een gezellige bijeenkomst van de vereniging werkgroep astrofotografie in Oss. https://vereniging-astrofotografie.nl/
                    Altijd een hele leuke en gezellige dag.
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
                      Leuk en welkom op het astroforum. In deze hobby is veel te ontdekken. Eind van dit jaar is er weer een gezellige bijeenkomst van de vereniging werkgroep astrofotografie in Oss. https://vereniging-astrofotografie.nl/
                      Altijd een hele leuke en gezellige dag.
                      Grappig zo lees je weer eens wat. Ik wist niet eens dat er een vereniging voor astrofotografie bestond ;-) Goed om te weten.
                      Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Originally posted by ABakx View Post

De 2e bewerking is zeker niet perfect. Mijn PI skills zijn nog lange niet wat ik zou willen.
                        Wanneer stop je met bewerken?
                        Als ik na veel geprobeer zie dat het resultaat alleen maar slechter wordt, stop ik.
                        En soms lukt het me dan ook nog om de laatste stappen weer ongedaan te krijgen.

Arie
                        Misschien idd bij de tweede nog een beetje spelen met HDR in PixInsight. Ik heb, getriggert door de post van Duinday, ook eens even een gooi gedaan. Op basis van zijn plaatje ietsie HDR (die van jouw Arie was te klein) en resultaat...

Er ligt ook een een luminance mask via CIE-L extractie over het plaatje heen als extra masker.

Click image for larger version  Name:	Schermafbeelding 2018-06-15 om 18.15.29.png Views:	1 Size:	439.5 KB ID:	1382813

Comment

Dank je wel voor het advies. Daar had ik ook al mee gestoeid, maar niet tot tevredenheid.
                          Ik denk dat de truc hier zeker in het toepassen van de goede maskers zit.
                          Eerst maar eens terug naar de basis. De RGB en LRGB combinatie.
                          Die moet eerst goed zijn.
                          Stay tuned.

Arie
                          Last edited by ABakx; 16-06-18, 10:20.

Comment

For what it's worth: Ik gebruik Raya Pro als Photoshop plugin om snel maskers te maken:
                            https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=yLCBCURy67A

Comment

Er zit inderdaad nog wat meer in je data. Knap werk Arie.
                              Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Working...
                              X