Na het blijkt nu, is M16 weer een goede leerschool voor me. Veel fouten zijn er door mij gemaakt zoals bijvoorbeeld niet scherpstellen met een parfocal filter voordat je over gaat naar de eigenlijke Ha subs. Al met al was dat 2 avonden aan werk dat ik uiteindelijk niet meer heb gebruikt. Sommige doordat ze gewoon niet in focus waren, andere vanwege dat M16 te laag op het plaatje stond.
Met (grote) dank aan ABakx waarbij ik zijn Baader Ha 7nm en UHC-S filter tijdelijk mocht gebruiken, kon ik nogmaals weer eens aan de haal met het schieten van plaatjes in Ha ook al was de maan hinderlijk aanwezig. Wat een genot om toch zo nog nuttig bezig te kunnen zijn (en niet gedwongen binnen te moeten zitten).
Ik ben dit keer wel erg lui geweest en had geen zin om dark, bias of flat files te schieten met de gebruikte setup. Dit keer mijn 8'' inch EdgeHD SCT weer uit de kartonnen doos gehaald voor "galaxy season" schotjes. Na veel avonden prutsen en oefenen nu ook met deze combi een redelijke guiding voor elkaar gekregen door nu echt over te stappen naar een OAG met Lodestar X2 combinatie.
Het blijft me verbazen hoeveel je toch nog met zo'n Ha filter kunt doen ondanks dat mijn ZWO ASI071MC-Pro camera een kleuren camera is.
Hieronder de Ha data van plusminus 5 uur aan subs uiteindelijk, op 90 gain (-10 graden Celcius ambient / Ha 7nm filter).
Op basis van een uurtje+ aan RGB data, met behulp van het UHC-S filter, de kleuren bij elkaar gesprokkeld. Met goede tips and trucks van Arie, met veel moeite, de boel uiteindelijk gecombineerd in PixInsight met het HA-LRVB script van AIP dat uiteindelijk, vond ik, de mooiste resultaten opleverde. Mijn vrouw is nog niet happy, want de sterren hebben wat chroma lijkt het, maar ik ben toch best happy met dit artistieke resultaat. Uiteindelijk moet er eerst nog veel meer geoefend worden voordat het nog beter wordt :-)
De RGB data was uiteindelijk net iets over het uur aan subs, weer op 90 gain (-10 graden Celcius ambient / UHC-S filter).
Hierbij de combinatie van Ha en RGB...
Mijn dank aan, Arie, Wouter, Rigel4, Cyber, Daniel en anderen, waar ik mee mag lezen, tips and trucks leer en soms ook van hun fouten (keep them coming -

Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Dank voor het lezen.
Astrobin files via: https://www.astrobin.com/350971/
Laat een reactie achter ::