Announcement

Collapse
No announcement yet.

M16 - Eagle Nebula (HaRGB & wat forum power)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

M16 - Eagle Nebula (HaRGB & wat forum power)

In mijn enthousiasme had ik het gevoel dat ik te veel had ingebroken in de mooie plaatjes van M16 in Rigel 4 draadje. Dus daar even mijn hinderlijke plaatjes weggehaald zodat de focus weer terug op Rigel 4 's mooie werk komt. Sowieso is M16 weer goed aanwezig, al was het maar ook via ABakx zijn noeste werk (draadje alhier).

Na het blijkt nu, is M16 weer een goede leerschool voor me. Veel fouten zijn er door mij gemaakt zoals bijvoorbeeld niet scherpstellen met een parfocal filter voordat je over gaat naar de eigenlijke Ha subs. Al met al was dat 2 avonden aan werk dat ik uiteindelijk niet meer heb gebruikt. Sommige doordat ze gewoon niet in focus waren, andere vanwege dat M16 te laag op het plaatje stond.

Met (grote) dank aan ABakx waarbij ik zijn Baader Ha 7nm en UHC-S filter tijdelijk mocht gebruiken, kon ik nogmaals weer eens aan de haal met het schieten van plaatjes in Ha ook al was de maan hinderlijk aanwezig. Wat een genot om toch zo nog nuttig bezig te kunnen zijn (en niet gedwongen binnen te moeten zitten).

Ik ben dit keer wel erg lui geweest en had geen zin om dark, bias of flat files te schieten met de gebruikte setup. Dit keer mijn 8'' inch EdgeHD SCT weer uit de kartonnen doos gehaald voor "galaxy season" schotjes. Na veel avonden prutsen en oefenen nu ook met deze combi een redelijke guiding voor elkaar gekregen door nu echt over te stappen naar een OAG met Lodestar X2 combinatie.

Het blijft me verbazen hoeveel je toch nog met zo'n Ha filter kunt doen ondanks dat mijn ZWO ASI071MC-Pro camera een kleuren camera is.

Hieronder de Ha data van plusminus 5 uur aan subs uiteindelijk, op 90 gain (-10 graden Celcius ambient / Ha 7nm filter).

Click image for larger version  Name:	M16forum_Ha7nm_Marco_01.png Views:	1 Size:	1.45 MB ID:	1382621

Op basis van een uurtje+ aan RGB data, met behulp van het UHC-S filter, de kleuren bij elkaar gesprokkeld. Met goede tips and trucks van Arie, met veel moeite, de boel uiteindelijk gecombineerd in PixInsight met het HA-LRVB script van AIP dat uiteindelijk, vond ik, de mooiste resultaten opleverde. Mijn vrouw is nog niet happy, want de sterren hebben wat chroma lijkt het, maar ik ben toch best happy met dit artistieke resultaat. Uiteindelijk moet er eerst nog veel meer geoefend worden voordat het nog beter wordt :-)

De RGB data was uiteindelijk net iets over het uur aan subs, weer op 90 gain (-10 graden Celcius ambient / UHC-S filter).

Hierbij de combinatie van Ha en RGB...

Click image for larger version  Name:	M16forum_RGB_Marco_01.png Views:	1 Size:	3.15 MB ID:	1382622

Mijn dank aan, Arie, Wouter, Rigel4, Cyber, Daniel en anderen, waar ik mee mag lezen, tips and trucks leer en soms ook van hun fouten (keep them coming -

Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Dank voor het lezen.

Astrobin files via: https://www.astrobin.com/350971/
    Last edited by MGralike; 13-06-18, 00:00.
    Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Erg gaaf project! Zeker weten indrukwekkend hoeveel Ha je binnen hebt gehaald met die kleurencamera.
    Zelf is het me nog nooit zo heel goed gelukt: maar als je beschikt over Pixinsight zou je eens aan de slag kunnen gaan met het maken van een Point Spread Function, starmask, en met behulp van die twee: deconvolution. Door dit toe te passen analyseer je de fouten in je ster (die dus eigenlijk volmaakt rond zouden moeten zijn) en past op basis daarvan je foto aan. In jouw foto zie ik namelijk licht vervormde sterren (Ha), van linksonder naar rechtsboven. Deconvolution kan die vervorming gebruiken om je plaat te verscherpen. Geen gemakkelijk huiswerk, je krijgt met deringing te maken etc en het zal vaak mis gaan, maar wel in theorie een goed middel denk ik om die resolution-limited pillars nog dat ene kleine haartje scherper te krijgen - zonder tot nep-bewerkingen zoals unsharp oid over te hoeven gaan! ;-)

Van de RGB data weet ik het niet zo goed, het lijkt vooral R? ;-) dus tamelijk monochroom, en je vrouw heeft gelijk haha ;-) Kwestie van smaak - het is inderdaad wel een mooie rode realistische gloed! Wat gebeurt er als je de B en G saturatie verhoogt? Is er nog wat meer uit te trekken dan die rood-fluwelen gloed?
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Dan heb je het toch aardig voor elkaar gekregen. De kleur opname is ook aardig gelukt. Schoonheidsfoutjes hou je toch. De perfecte opname bestaat niet, ook niet de perfecte kijker of camera. wat de een heeft als voordeel heeft de ander als nadeel. SBIG is ook niet perfect, maar met goede software kun je heel wat verbeteren. Je kunt eindeloos blijven klooien maar eens moet het goed zijn. Scherpstellen is een must, ook het volgen. dat moet gewoon goed gaan. Ook als je serie opnamen maakt. dat onderdeel om opnamen binnen te halen moet gewoon goed zijn. Wat je niet in de handen kunt houden is de luchtonrust en de soms harde wind. Die kunnen de opnamen aardig verpesten zelfs met een vaste opstelling. Korte brandpunten zijn altijd in hun voordeel omdat je de wind uit kunt schakelen omdat verstoringen door de wind vaak onder de volg fouten blijven. Luchtonrust is iets anders en speelt een grote rol bij laagstaande objecten. Met een kort brandpunt is dit nog te overzien maar met 1000mm wordt het een stuk lastiger. De afwerking is vaak een hele klus om alles netjes goed te krijgen. Software pakketten genoeg, maar jij bent diegene die dat zelf bepaalt welk pakket hij neemt en als je er tevreden mee bent, dan is het goed. Je kunt meerdere pakketten gebruiken om nog tot een beter resultaat te komen. Maar als de basis niet goed is krijg je het nooit 100 % voor elkaar. In ons klimaat is dat moeilijk. Op het zuidelijk halfrond zit men beter. Ook in Europa neemt de lichtvervuiling snel toe door bebouwing en vernieuwing van steden en dorpen en laten we het niet hebben over verlichting die steeds meer aangepast wordt door LED verlichting, die de zaak nog meer verpest. Ik kan zelf hier geen fatsoenlijke RGB opname maken of ik moet korte sessies maken met veel sub opnamen, dan heb ik nog een kans. Tenminste als de Maan niet schijnt. De beste resultaten kun je hier met NARROWBAND filters halen. Maar goed, we gaan stug door en succes gewenst met je verdere opnamen. Het is niet de bedoeling om een wedstrijd te organiseren wie de beste is maar dit forum is een leerschool ook om van anderen te leren wat hun goed of fout doen. Daar leer je van. Nu is het wachten op een heldere nacht.....!

Comment

"Het is niet de bedoeling om een wedstrijd te organiseren wie de beste is maar dit forum is een leerschool ook om van anderen te leren wat hun goed of fout doen. Daar leer je van. "

Ik denk dat we op dit forum zeker niet mogen klagen. Ik heb op cloudy nights wel eens van die bekvecht threads gezien dat ik denk, waar zijn jullie nou in godsnaam mee bezig. Ik ben best happy met de openheid hier op het forum. Van fouten kun je prima leren en niemand heeft de wijsheid in pacht. Al was het maar dat op een gegeven moment iedereen zelf zijn artistieke draai aan het verhaal geeft.

Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Originally posted by Daniel Beetsma View Post
          Van de RGB data weet ik het niet zo goed, het lijkt vooral R? ;-) dus tamelijk monochroom, en je vrouw heeft gelijk haha ;-) Kwestie van smaak - het is inderdaad wel een mooie rode realistische gloed! Wat gebeurt er als je de B en G saturatie verhoogt? Is er nog wat meer uit te trekken dan die rood-fluwelen gloed?
          Zal morgen eens een poging doen. Al met al was er niet zo veel RGB data door mij geschoten, al was het maar vanwege dat de gebruikte dagen nog rond de 50% volle maan had. Mochten we binnenkort geluk hebben, dan ga ik eens een poging doen om wat bij te schieten.

Sowieso was het ook een goede exercitie in guiding. Man, zo vlak over de horizon is behoorlijk irritant en ik heb gemerkt dat de seeing een behoorlijke impact heeft op de guiding. De 2e nacht was het beduidend minder vorige week en dat had gelijk zijn reflectie op de gemiddeldes. Met een brandpunt van 1422mm merk je het gelijk (via de OAG setup).

Comment

Wow ja inderdaad je zat op 1422mm. Dat is hoog zeg ;-)

Nou, echt een mooie plaat hoor. Ik probeerde deconvolutie op de JPG maar het moet een ongestretchte afbeelding zijn.
            Heb je toevallig zin om de onbewerkte Ha-stack te delen? Ben wel benieuwd!
            Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Originally posted by MGralike View Post
              Op basis van een uurtje+ aan RGB data, met behulp van het UHC-S filter, de kleuren bij elkaar gesprokkeld. Met goede tips and trucks van Arie, met veel moeite, de boel uiteindelijk gecombineerd in PixInsight met het HA-LRVB script van AIP dat uiteindelijk, vond ik, de mooiste resultaten opleverde. Mijn vrouw is nog niet happy, want de sterren hebben wat chroma lijkt het, maar ik ben toch best happy met dit artistieke resultaat. Uiteindelijk moet er eerst nog veel meer geoefend worden voordat het nog beter wordt :-)
              De epische pilaren staan er goed op hoor, mooi!

Die kleurverschuiving in de sterren is mogelijk het gevolg van atmosferische dispersie bij de lage stand van M16.
              Heb je geprobeerd om de individuele RGB kanalen (via StarAlignment) uit te lijnen op de Ha data?
              Process > ChannelManagement > ChannelExtraction

Zoals Daniel aangeeft kan je waarschijnlijk nog wat scherpte winnen met deconvolutie. Dit moet wel gebeuren op lineaire data.
              Let op, het effect van deconvolutie is normaal vrij subtiel, dus verwacht geen wonderen

Het is een vrij complex proces (als je het deftig wil doen), dus misschien heb je wat aan deze decon tutorial:
              http://www.astral-imaging.com/pi_pro...roperdecon.htm
              En deze YouTube podcast van TheAstroImagingChannel over deconvolutie:
              https://youtu.be/GIeRT_lkjTQ

Samengevat:
              - Maak een PSF van de sterren.
              - Maak een stermasker voor de gesatureerde sterren.
              - Pas de deconvolutie parameters aan op een kleine preview.
              - Gebruik 20-50 iteraties Regularized Richardson-Lucy.
              - Gebruik de externe PSF en deringing.
              - Gebruikt het stermasker als local deringing support.
              - Pas global dark en global light aan tot de sterren en achtergrond er goed uit zien.
              - Zet waveletregularization eerst hoog op 2 of 3 wavelet layers, en ga dan iteratief naar een lagere threshold waarbij de achtergrond nog intact blijft.
              - Voer de decon tenslotte uit op de volledige afbeelding (dit duurt waarschijnlijk enkele minuten).

Edit: even snel een animatie gemaakt met mijn M16 data van vorig jaar. Je ziet dat de sterren kleiner worden en er zit iets meer detail in de heldere gebieden van de pilaren.

Click image for larger version

Name:	M16_Ha_decon.gif
Views:	1
Size:	213.2 KB
ID:	1382660

Name:	Decon settings.PNG
Size:	42.4 KB
ID:	1382661
              Last edited by cyber; 13-06-18, 10:38.
              TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
              Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Originally posted by cyber View Post

Heb je geprobeerd om de individuele RGB kanalen (via StarAlignment) uit te lijnen op de Ha data?
                Process > ChannelManagement > ChannelExtraction
                Nee nog niet, maar is het proberen waard.

Zal nog weer eens een poging doen (weer even wat moed verzamelen ) met deconvolution.
                Zaterdag geprobeerd maar kreeg toen te veel artefacten (deringing ging niet helemaal goed geloof ik).

Thanks!

Comment

Et all.

Enig idee waarom je bij drizzle (default instelling PI / 2x) af en toe dit soort rare artefacten krijgt (in dit geval bij RGB) en dus onbruikbaar wordt ?

Name:	0.png
Size:	994.3 KB
ID:	1382668

Comment

cyber Nou, noem dat maar geen wonderen ;-) Ik vind dat een dramatische winst in scherpte, vergelijkbaar met het verschil tussen slechte en goede seeing, of slechte of goede collimatie, slechte of goede scherpstelling. Bedankt voor de tutorial, dit is inderdaad wat ik bedoelde! Eenieder kan voor zichzelf bepalen of hij de winst de moeite waard vind - ik ben in elk geval enorm onder de indruk. Ik vind het de allerbeste vorm van postprocessing: dit is niet cosmetisch, dit is gewoon tot het gaatje gaan om de daadwerkelijke data die je geschoten hebt zo goed mogelijk tot z'n recht te laten komen. Het verschil met een zorgvuldig toegepast unsharp mask mag visueel dan tamelijk klein zijn: maar gezien de moeite die wij astrofotografen al steken in scherpe beelden (duur statief, guidecam, correctieoptiek, scherpstellen, nachtenlange exposure) is deze postprocessing echt een heel waardevolle stap in termen van moeite/resultaat.

Comment

Daniel Beetsma en MGralike : Excuses voor de topic bump, maar ik heb (eindelijk) even de tijd genomen om een meer uitgebreide tutorial te schrijven over deconvolutie.

Staat sinds vandaag op m'n blog pagina: https://astrovirusblog.wordpress.com...tion-tutorial/

Vraag gerust als er iets niet duidelijk (of fout) is! (of Engels te moeilijk is)
                      Nog twee animaties hieronder voor/na deconvolutie:

Name:	M3_L_Decon.gif
Size:	123.7 KB
ID:	1385904Click image for larger version

Name:	M42_Ha_HDR_decon.gif
Size:	110.3 KB
ID:	1385903
                      TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
                      Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

cyber

In tegendeel. Wordt gewaardeerd

Comment

Goede tutorial, dank!
                          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Geweldige resultaten voor/na deconvolutie. Je beheerst de techniek duidelijk erg goed. Ik bookmark dit draadje (en je website). Bedankt voor het maken van de tutorials!

Comment

Working...
                            X