Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M 16.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M 16.

Dit object had ik een paar keer in kleur opgenomen maar nooit in H Alfa. vanwege de lage stand aan de hemel kon ik maar een half uur belichten. Om een palet te maken gaat lang duren. Ik kan de montering verplaatsen maar dan staat hij niet stabiel genoeg. Ik heb dat geprobeerd. Toch wil ik nog een poging wagen. Het H Alfa platje oogt mooi, er is veel detail in te zien. Het H Alfa filter is met 7 NM mooi, maar nog mooier met een 3 NM filter. Die is in de maat van 36 mm niet te krijgen voor mijn camera. Bovendien is dat filter erg duur. in de maat van 2 inch is hij wel te krijgen. Ik heb een apart filterwiel, maar dan moet ik het filterwiel van mijn STT 8300 M slopen en de camera alleen gebruiken. Ik heb dan geen volg chip meer. Die zit in de behuizing van het filterwiel. Maar met een remote head, dat is een aparte volgcamera gaat dat wel. Ik heb dat ding nooit gebruikt. In combinatie met een OAG of volgkijker kan ik er mee werken als bij de uitvoering met het camera filterwiel met de volg chip. Ik ga hier achter aan. Ik heb geen idee wat het filter kost. ik weet wel dat Maurice Toet er een heeft gekocht bij een dealer in het westen van het land. Bedankt voor het kijken en ik hoop er nog een palet uit te halen. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled5557 M 16 FSQ 106mm F 5 STT 8300 M H Alpha TC 237 G 11 06-06-2018.jpg views: 10 grootte: 2,60 MB id: 1382209

Een wat betere verwerking met behulp van Astro Art. Nu zijn de omringende nevels ook mooi uitgebeeld. Hopelijk vinden jullie dat ook, en bedankt voor het kijken. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled5557 M 16 FSQ 106mm F 5 STT 8300 M H Alpha TC 237 G 11 06-06-2018.jpg views: 7 grootte: 3,26 MB id: 1382213

Commentaar

Cijfer 9 Hans omdat het een mooie opname is.
      Mvg Peter

Commentaar

De tweede bewerking vind ik ook de fraaiste.
        Ik betrap me er regelmatig op dat, met name bij M16, dat de aandacht vaak naar het centrum gaat om de pillars er goed op te krijgen.
        Dat gaat dan ten koste van de omgeving. Maar daar is inderdaad ook een hele hoop mooie structuur aanwezig.
        De adelaar in duikvlucht, is ook weer eens een wat andere pose.

Arie

PS
        Ik zou wel eens een vergelijk willen zien tussen de verschillende Ha filters
        12nm, 7nm en 3nm
        Genomen met dezelfde set-up, in dezelfde omstandigheden en met dezelfde bewerking.
        De kosten van die filters lopen, omgekeerd evenredig met de bandbreedte, nogal aardig op.

Omdat er in mijn 2e-hands SX- filterwiel een 2" LRGB set van Astronomik zat, en mijn 2" Baader 7nm Ha filter dat ik al had, niet parfocal is met Astronomik heb ik toch maar voor een 12nm Ha van Astronomik gekozen. Hun 7nm vind ik erg kostbaar. Dit 12nm Ha filter wil ik gebruiken ter aanvulling op de LRGB data. Dat geeft vaak mooie resultaten.
        Voor het echte narrow-band werk wil ik een apart filterwiel samenstellen met L-Ha-S2-O3
        Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Ik ben nog niet begonnen aan mijn M16 materiaal van de afgelopen week, maar de twee foto bewerkingen laten me al duidelijk zien dat het weer een soort van M42 klusje wordt, als ik jouw Rigel 4 twee voorbeelden hier zie. Een beetje teveel en je wordt de neveligheid kwijt rond M16, een beetje te weinig en de details in de core verdwijnen.
          Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Bedankt heren, dat geeft mij weer inspiratie. M 16 is vergelijkbaar als M 42, als je 15 minuten belicht of zelfs maar 5 minuten is het centrum al over belicht, maar met DDP is dat prima op te lossen. Helaas geeft DDP wat extra ruis. In ASTRO ART is dat prima en redelijk weg te werken maar je wilt in het centrum de details behouden. Ook door de lage stand en het vochtige weer heeft de opname beïnvloedt. Met helder Weer en betere transparantie is er meer van te maken. Maar je mag blij zijn met deze plaat die je niet vaak ziet. Voor M 17 was ik te laat, ook hetzelfde geval qua belichting. En dan die filters, ze zijn duur dat weet ik en ik heb een hele kist vol met filters liggen, lege doosjes uiteraard want alles is geplaatst in de drie filterwielen. Bedankt Peter voor je 9. een 10 zal ik wel nooit halen, maar dat geeft niet. Bedankt voor je waardering en ook de anderen. Probeer m 16 ook eens, ook een ode aan de gevorderden. Maar de stand aan de hemel doet ons geen goed, het is net te laag. Vanaf een balkon is het beste, maar al dat licht!!!!. Jullie ook succes verder.

Commentaar

MGralike
              Marco, met wat geschuif en geregel kom je een heel eind, Ook zonder maskers.
              Ter vergelijking, als je langer kunt belichten.
              Dit is bijna 4 uur (45x300s). Het was eind mei.
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M16Ha45x300V2 - kopie.jpg views: 7 grootte: 1,01 MB id: 1382278
              Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + Atik16200 + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Hmmm ABakx, het lijkt een beetje tegenstrijdig met wat je laat zien. Ik zou eerder zeggen dat ondanks de 4 uur aan frames, het werken zonder maskers iets te veel problemen heeft opgeleverd in je eind resultaat.

Heb je echt geen maskers gebruikt, ik zou denken dat een CIE-L gebruikt masker in PI al behoorlijk wat van onderstaande problemen vermijd...

Screenshots van "core" contra "niet core" delen in het plaatje bij gelijke vergroting...

Click image for larger version  Name:	Schermafbeelding 2018-06-08 om 21.30.15.png Views:	1 Size:	21.1 KB ID:	1382282Click image for larger version  Name:	Schermafbeelding 2018-06-08 om 21.30.34.png Views:	1 Size:	37.5 KB ID:	1382283

Multiscaletransform te hard geraakt in PI ? :-)
                Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Dit is alles wat ik er mee gedaan heb.
                  Dit was de mei versie.
                  De laatste heb ik iets lichter gemaakt om te laten zien hoeveel nebulosity er te halen is.
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Screendump1.jpg views: 6 grootte: 466,7 KB id: 1382288

Commentaar

Origineel geplaatst door ABakx Bekijk bericht
                    Dit is alles wat ik er mee gedaan heb.
                    Dit was de mei versie.
                    De laatste heb ik iets lichter gemaakt om te laten zien hoeveel nebulosity er te halen is.
                    Click image for larger version  Name:	Screendump1.jpg Views:	1 Size:	466.7 KB ID:	1382288
                    Ah, ok. Snap. Er zit idd ontzettend veel detail in je opname. Het geeft wel aan dat dit weer geen gemakkelijk object is om goed te krijgen.

Misschien helpt dit dan ook nog iets, ook al was het geen eind versie van je, https://youtu.be/-Hy531xgLUw?t=10m20s

Commentaar

Commentaar

Inderdaad, langer belichten laat natuurlijk meer zien. Maar dat is voor mij onmogelijk gelet op de stand aan de hemel en de bebouwing hier bij mijn locatie. Bovendien heb ik een aantal heldere nachten achter elkaar nodig, maar dan moet het wel binnenkort gebeuren. Maar niet getreurd, ik ben tevreden wat ik gerealiseerd heb.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rigel 4 Bekijk bericht
                          Inderdaad, langer belichten laat natuurlijk meer zien. Maar dat is voor mij onmogelijk gelet op de stand aan de hemel en de bebouwing hier bij mijn locatie. Bovendien heb ik een aantal heldere nachten achter elkaar nodig, maar dan moet het wel binnenkort gebeuren. Maar niet getreurd, ik ben tevreden wat ik gerealiseerd heb.
                          Ik moet me er nog even naar zetten om ze te verwerken (mijn subs van afgelopen week) maar ik zou tekenen voor jou plaatjes ;-)

Commentaar

Bedankt kerel, en dat het jou mag lukken. Je zult wel een beter zicht hebben op M 16 en langer kunnen belichten dan dat van mij, ik kan hoogstens een uur belichten, maar ik ga het overnieuw doen. Ik pak een groter instrument want 530 mm is te kort om de detail beter tot zijn recht te laten komen. Ik laat de Boren Simon er op los mocht het nog wat worden. Maar ik vrees gelet op de verwachtingen van het weer dat het moeilijk gaat worden. Maar wie weet.

Commentaar

Zondag op maandagnacht misschien.

Ik kan idd vanaf 24:00 M16 op de korrel nemen maar dan is de seeing nog hopeloos zo laag boven de horizon dat PHD er veel moeite mee heeft. Heb denk ik zo’n 45 min aan RGB via een UHC-S filter en een uur of 3+ aan Ha van de 2 nachten. Guiding overal was niet brilliant maar we zullen zien.

Het is voor de eerste keer dus alles is goed :-)

Commentaar

Werken...
                              X