Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

The Eagle flies M16

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

The Eagle flies M16

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M16Ha45x300.jpg views: 10 grootte: 1,98 MB id: 1381353

Altijd weer een dankbaar onderwerp, met zijn dank zij de Hubble bekende "Pilars of creation" in zijn hart.
    Ha opgenomen i.v.m. maanstand.
    45x300s met een Equinox120ED (te koop) , ASI1600MM-C en Hotech flattener.
    Door een 12nm Ha van Astronomik. En unguided.
    Vorig jaar toonde ik hier dezelfde pose maar dan opgenomen met de ASI 071MC-C OSC camera in Ha.
    Dan gaat het met deze monochrome camera toch wel fraaier.
    Arie

Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Wow!! ;-) Wat schitterend. Zulke korte belichtingen, 'slechts' 12nm breed filter - sjongejonge! 5 min unguided is ook wel heel mooi zeg, welke montering gebruikte jij ook alweer?
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED.

Commentaar

Dank je wel Daniel.
      Deze . . . . .

Click image for larger version  Name:	IMG_1434.JPG Views:	1 Size:	95.8 KB ID:	1381360
      Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Ah juist , daar gaat het wel mee ja ;-) *drool*

Commentaar

Slabbetje?

Ik heb er ook lang over zitten dubben. Mag je best weten.
          Het is nu eenmaal een hele kostbare montering.
          Maar als ik nu zie hoe nauwkeurig dit loopt . . . . .
          Zien is geloven.
          Platesolven ? Laat maar. Elke goto is spot-on. Ook na een meridian flip.
          Guiden? Als je sky model goed is en je brandpuntsafstand niet extreem is, kan ie, met een beetje geluk, zo 20min on track blijven.
          Voor een vaste opstelling is dit een ideale montering.
          Point and shoot.

Echt de moeite waard om voor te sparen

Commentaar

Ik twijfel er geen seconde aan, ik twijfel er geen seconde aan ;-) Voorals nog moet ik met mijn beltmodded HEQ5 nog lijdzaam toezien hoe hij er na de eerste platesolve doorgaans nog wel 2 shots voor nodig heeft, soms meer als hij door de backlash weer wegglijdt ;-) Voor een vriend heb ik dit soort high end monteringen eens op een rij gezet, en dan moet je natuurlijk ook de merken 10 Micron en Paramount overwegen, en natuurlijk astro-physics. Heb jij de Mesu-200 trouwens ook overwogen? Toen ik de prijzen aan het vergelijken was viel me op dat die toch beduidend minder kost dan deze AP, de 10 micron instapper, of de paramount MYT (even uit mijn hoofd de goedkoopste modellen van deze merken). Terwijl de payload toch zeer hoog is, 100kg, 65 voor fotografie.

Maar guide je nog wel eens, en wat voor guide error rms in arcsec haal je dan? Met de HEQ5 kom ik op zo';n beetje 0,8''. Mesu-200 adverteert met 0,1'', en ik denk dat dat ivm de seeing in Nederland misschien niet veel beter meer hoeft...

Commentaar

Prachtige plaat, Arie. Deze “Hubble-klassieker” blijft het goed doen. Wat astrofotografie betreft is investeren in een goede, betrouwbare montering het geld dubbel en dwars waard. Zo’n montering gaat in principe een mensenleven mee. Ik beoefen de hobby nu zo’n 20 jaar. De aanschaf van een Mach1 was de grootste uitgave aan de hobby, maar beschouw ik tevens als de beste uitgave. Ik heb hem inmiddels 8 jaar en in al die tijd nog nooit iets af hoeven stellen of te onderhouden.
              Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

De Mach1 ziet er schitterend uit. Maar nu we het er toch over hebben, heren - wat waren jullie afwegingen mbt een mesu-200, een 10-micron instapmodel, een Losmandy G11, of een Paramount MYT? Ze zitten een soort van bij elkaar in de buurt qua prijs.

Commentaar

Zonder het onderwerp te willen kapen: toen ik mij op de wachtlijst had gezet voor de Mach1, bestonden de MESU-200, 10-Micron en Paramount MYT nog niet. Ik beschikte toen over een GM-8 en vond de stap naar een G-11 te klein. Andere merken/monteringen die ik overwogen heb, waren Gemini, Fornax, Millennium Mount en Axis Instruments. De Mach1 kon ik tegen een goede prijs aanschaffen vanwege de zeer gunstige dollarkoers destijds. Toen dacht ik nu of nooit.
                  Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Bedankt voor de feedback Maurice ;-)

En even weer back on topic: ik hoop toch dat die overbuurman zijn boom eens wil snoeien - dan kan ik dit object ook gaan fotograferen vanuit de tuin! ;-)

Commentaar

Top prentje met een top montering.
                      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5 - Esprit 100

Commentaar

2Daniel
                        Mijn eerste montering was een Ioptron ZEQ25. Die kwam toen net uit en ik mag graag wat onbetreden paden bewandelen . . . . .
                        Die werd opgevolgd door een Ioptron IEQ45. Stuk stabieler voor de Equinox..
                        Daarop heb ik een tijdje een TDM (Telescope Drive Master) gehad, die de RA as bijzonder nauwkeurig controleerde. Premium mount nivo.
                        Daarmee proefde ik aan het fotograferen zonder guiden. Fenomenaal apparaatje. Maar die is vertrokken naar Zwitserland, voor een bod dat ik echt niet kon weigeren.
                        RMS 0,4 - 0,5 gaf dat. Daarna weer guiden met een Lodestar2. RMS van 0,7 was geen uitzondering. Maar ja, wel guiden . . .

Dan ga je eens kijken naar wat een echte premium montering je brengen zou.
                        Bijna had ik een tweede hands ASA DDR65 op de kop getikt, maar dat ging door een misverstand aan de andere kant niet door.
                        Dan blijven de bekende namen over. Ik had met Ioptron wel geleerd dat als je ooit wil doorverkopen je een doodgewoon merk moet hebben.
                        Skywatcher of Celestron. Iets anders verkoop je echt niet 2e hands. Gewoon geen belangstelling voor.

Mach-1 had ik bij Maurice gezien. Bloedmooi apparaat, aantrekkelijke aanbieding van Robtics, maar daar kon ik geen TDM aan hangen.
                        Toch weer Ioptron CEM60EC? Te weinig meerwaarde over mijn IEQ45 met TDM.
                        10MicronGM1000hps, Nog mooier, maar veeeeel te duur. Wel absolute encoders op beide assen EN unguided fotograferen.
                        Paramount MyT. Wat betaalbaarder. Maar je moet van rood houden. Mooi softwarepakket erbij.
                        Mesu? Gezien mijn ervaring met de Ioptron-verkoop, exotisch en te nieuw op de markt. Maar inderdaad een stuk betaalbaarder en lokaal fabricaat!

Ik was intussen zo verwend met de TDM features in mijn remote (wel 60m van de woning verwijderd!) koepeltje, dat de voorkeur toch steeds meer neigde naar een 10Micron.
                        Na lang dralen, wist de verkoper mij met wederom een aantrekkelijke aanbieding en, voor hem bijzonder gunstige, inruil van mijn IEQ45, over de streep te trekken.
                        Ik had inmiddels ook het beruchte AOW-gat overleefd, dan moest ik hier ook wel overheen kunnen komen.
                        En nu mijn AOW dan eindelijk binnenstroomt, heb ik geld in een paar jaar al weer terugverdiend.

Met de 10Micron kan ik nu volledig geautomatiseerd werken, omdat ik niet hoef te guiden,
                        Voor sommigen niet zo romantisch, maar ik kan nu binnen 5 minuten aan het fotograferen zijn.
                        Zelfs als ik niet thuis ben kan ik via een Remote Desktop App, zelfs mijn telefoon, de boel aansturen.
                        Zo kan ik veel data verzamelen.

D'r is ook nog een echte licht-emmer onderweg, ter vervanging van de Equinox120ED.
                        Dan kan ik objecten als deze nog beter vastleggen.
                        Ik heb bij Lacerta (telescope with no name) een 10"-F4 carbon foto-newton besteld.
                        Die staat nu in de steigers.

Click image for larger version  Name:	IrisNebula_V2.jpg Views:	1 Size:	2.24 MB ID:	1381637

Oh ja,
                        Die ASI1600MM-C? Gewoon doen !

Arie

Commentaar

Interessante info allemaal Arie ;-) Het gaat goed daar in de Champignon!

Commentaar

Werken...
                          X