Announcement

Collapse
No announcement yet.

North America nebula

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

North America nebula

Hoi allemaal,

Als vervolg op het vorige draadje: https://www.astroforum.nl/forum/astr...el-cygnus-wall
    is hier het afgemaakte shot. Ditmaal 19 x 1800s ha (9,5 uur, ik heb nog nooit een band zo lang belicht), 17 x OIII 900s op 2x2 binning, en gisteravond 8 x 1800s NII bijgeschoten. Sulphur komt misschien nog eens een keer, andere objecten lonken ook ;-) Weer totaal een ander plaatje dan in 't vorige topic, hier heb ik weer gekozen voor een wat fellere stretch: de data kon het nu wel hebben. Geen Ha als luminance - de kleurdetails zijn van de kanalen zelf. Ik denk dat het 2x2 binnen van OIII zich enorm geloond heeft: het is vanuit de aard van de opbouw van de nevel vaak meer een gloed dan een scherpe aftekening van randen, en met 2x2 verhogen we de S/N ratio met een factor drie. Het licht dat je binnenhaalt is dus vergelijkbaar met dat van 17 x 45 minuten. Geen kattenpis, door een astrodon 3nm filter met een sensor die daar een QE van rond de 75% heeft.

Volledige versie:

Click image for larger version

Name:	combined.jpg
Views:	2
Size:	3.41 MB
ID:	1380096

Name:	combined.jpg
Size:	3.41 MB
ID:	1380097
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Erg fraaie "Cygnus Wall"
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Zeer knap gedaan!
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Starless:

full:

Name:	combined starless.jpg
Size:	3.28 MB
ID:	1380108

Name:	combined starless.jpg
Size:	3.28 MB
ID:	1380109
        Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Mag ik je vragen welke CCD camera je hebt gebruikt dus naam van de fabrikant en het type camera. Ik wil van mijn STT 8300 M af zoals ik al eerder schreef dus je doet mij een plezier als je mijn vraag zou willen beantwoorden, alvast bedankt.

Comment

Wat een waanzinnige foto zeg! Zo lang belicht en dan zulke piekfijne sterren en zoveel detail. Petje af!
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Ik keek onder je opname en mijn vraag is al beantwoord, sorry, dit had ik even niet gezien.

Comment

Prachtig resultaat, DaniŽl. Lang belichten loont.
                Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Comment

Thanks allemaal. Rigel, het beeldveld is nog een eindje groter dan dit, ik zal als ik eraan denk de ongecropte ha sturen.

De qhy23 is op z'n best denk ik bij lange belichtingen. Je kunt erg lang doorgaan als je montering het trekt en 1*30 minuten is veel beter en ruisarmer dan 3*10 minuten. Overweeg ook de qhy22 met iets grotere pixels, de 1600mm die de helft kost en baat heeft bij het stacken van vele tientallen kortere shots, of de qhy163m of soortgelijk als je van 20mp houdt, leuk voor zeer snelle optiek zoals die BS van je misschien?

Comment

Hoi Rigel, hier heb je een enkel Ha frame, onbewerkt op een autostretch in Pixinsight na, zodat je een idee krijgt van de originele FOV. Het is een JPG dus de daadwerkelijke FIT bevat nogal wat meer bit depth, maar als je m niet bewerkt en gewoon 1:1 bekijkt is het vrijwel identiek.

f/7 doublet met TS2 flat (geen reducer gebruikt)
                    Beltmodded derdehands HEQ5 - guide RMS error 0,8''
                    Astrodon 3nm Ha filter
                    QHY23, gain 27, offset 127 (getallen zijn een gokje), temp -20 (-40 is geen enkel probleem in de winter)
                    belichtingstijd 1800s = 30minuten

full res:
                    Click image for larger version  Name:	L_Ha_2018-05-08_04-35-04_Bin1x1_1800s__-20C.jpg Views:	2 Size:	5.03 MB ID:	1380175

Click image for larger version  Name:	L_Ha_2018-05-08_04-35-04_Bin1x1_1800s__-20C.jpg Views:	2 Size:	5.03 MB ID:	1380176

Comment

Hoi allemaal - ik ben aan een mozaiekje begonnen! Eerst maar eens dat linkerpanel afmaken, en dan zullen we wel weer eens verder zien ;-) Uiteindelijk zouden deze twee frames
                      nummer 7 en 8 kunnen zijn van onderstaande sequence, dan heb je Pelican's en Bird's nest er ook nog op, maar we zullen zien, we zullen zien.

123
                      456
                      789

Voorlopig is het linkerframe 13 x 1800s Ha 1x1 bin @ -20, rechterframe 18x 1800s ha 1x1 bin @-20 en -30. Rechterframe is dus iets noisarmer maar je moet erg goed zoeken om de grens te kunnen vinden, en voor nu vind ik het prima en staat nu met de volle maan NII op het programma. Voordeel is weer dat je dit bijna net zo makkelijk binnenharkt als Ha en dan toch al leuk twee banen hebt: SII is pittig. Ik mik ook weer op 4 of liever 8 uur (2 nachten NII) en dan zoveel OIII als mogelijk, mogelijk weer 2x2 maar dan met 30min belichting ipv 10, we zullen zien.

Hier het Ha-only 2-panel mozaiek. 6181 x 2464 pixels, toch een aardige lap!

Edit: oh ik kan het ook niet posten hier: Your file is currently 6168 x 2464. Unable to resize image. Your image of 6168 x 2464 exceeds the width and height resize limits of 4608 x 3456.
                      We kunnen geen mozaieken delen hier? Tsja ik kan hem downscalen maar that defeats the purpose. Even bedenken hoe ik dit extern kan linken.

Goed, hier kan je erbij, moet je rechtsonder wel de full version downloaden anders heb je er nog weinig aan ;P
                      https://www.flickr.com/photos/105423...in/dateposted/

Geen bewerking behalve stretch in PI.

Leerzaam weetje: het linkerpanel is met een guidestep van 2,5s geschoten, het rechterpanel met een guidestep van 1,0s. Resultaat: ronde sterren ipv traanvormige/smint-vormige sterren. Ik ben erg onder de indruk: de phd-graph leek veel mooier altijd met 1s maar schijn bedriegt, en luisteren naar ervaring helpt. Hunten op de seeing: wat u hier rechts ziet is het gevolg, in mijn geval!!

Comment

Daniel, welke methode voor polar align gebruik jij?
                        Groet Hugo

Comment

Zo mooi dit, echt ultiem! ook die starless is erg fraai!
                          Zie wel dat je last heb van een soort Coma?
                          iOptron iEQ45 GTN - SW Quattro 8" CF F4 - QHYV5 mono - EOS 60DAW
                          http://www.astrobin.com/users/christiaanberger/

Comment

hugo52 We hebben er een polemaster opzitten, maar ik doe het ook nog geregeld op de oude methode: dwz gewoon met een tooltje* kijken of het stipje op 2 uur of 3 uur moet staan, en dat op de gok, binnen 20 seconden, nadoen kijkend door de polarscope van de HEQ5. Razendsnel en behoorlijk effectief: guide RMS is eigenlijk identiek met wanneer we met de polemaster eindeloos de perfectie opzoeken. Unguided zal met de polemaster ongetwijfeld beter gaan, maar kleine polar align errors worden volgens mij perfect opgevangen door PHD2 - tenminste zolang je niet met veldrotatie te maken hebt, en daar heb ik met onze 714mm scope zelfs met 40 minuten subs nog nooit 1 vermoeden van gezien.

*polar202.zip van http://arnholm.org/astro/polar_alignment/

berger ja ik ben het met je eens dat de sterren op die geintegreerde plaat niet al te mooi zijn, vooral in de hoeken. Vandaar denk ik ook de starless versie ;-)
                            Ik ben sinds het schieten van deze plaat overstag wat betreft een langere belichtingstijd voor de guiding: die had ik al jaren op 1s staan, maar nu naar 2,5 of meer. Ik denk dat ik daarmee een groot gedeelte van die coma-achtige vervorming kwijt ben. En de spacing kan nog wat beter: er moet een millimetertje of 1,5 a 2 bij om de CCD goed achter de tsflat2 te krijgen. Ach ja, zo blijf je tweaken ;-)

Comment

Working...
                            X