Announcement

Collapse
No announcement yet.

Meridian flip

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Meridian flip

bij deze een beginnersvraag. Ik was aan het fotograferen en plots kwam de meridian flip bij mijn object. Dit midden in de foto waardoor deze mislukte. Ik had het pas laat in de gaten dat de mount niet meer liep.

Is er ergens info te vinden over een bepaald object waarin vermeld staat wanneer deze de meridian bereikt?

dan kan ik daar rekening mee houden tijdens het fotograferen.

Thanks.
    CFF 160 MM F6.5 - Trius SX-46 - AZ EQ6 GT - Maxim DL - Photoshop CC 2017- Eagle 2 Pro

Is het mogelijk om je telescoop/ camera bij voorbaat ( en dus bij aanvang al) in de oostpositie te plaatsen, zodat er geen flip plaats vindt? Of weigert de electronica dat?
    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Je object bereikt zijn hoogste punt als het de meridiaan passeert. Dus door het zuiden gaat op de plaats waar jij je waarneming doet en/of foto maakt. Rechte klimming RA van het object is dan in zuid, je uurhoek is 0 uur. Als je gaat fotograferen, als je object net zijn doorgang heeft gehad, zit je west van de meridiaan, niks aan de hand. Je montering zal zich daar met GoTo ook op gericht hebben en niet gaan flppen. Als je een object bent gaan volgen (fotograferen), wat gedurende je waarneemsessie door zuid passeert (dus een meridiaandoorgang maakt), dan maak je grote kans, dan je het niet meer kunt volgen. Sommige monteringen kunnen dan blokkeren, en uit veiligheid moeten ze dan naar de andere kant van de meridiaan flippen, en dus een rondje maken van 360░, of beter gezecht 24 uur de andere kant op, want je draaid om je uuras.
      Bedenk dat je object 15░ per uur verplaatst. Als je object bijvoorbeeld op een uurhoek van 22 uur staat, dan heb je nog twee uur te gaan voor een doorgang (dat is passage door zuid), dus ook twee uur om te volgen voor fotografie, zonder dat je dan een meridiaanflip maakt. Dus altijd eerst even kijken bij aanvang van je fotografiesessie hoe je object ten opzichte van de meridiaan staat. Op een gratis softwarepakket als Stellarium, kun je de meridiaan van jou waarneemlocatie permanent weergeven en het zien (ook een mobile app). Als je die voorziening niet hebt, gebruik dan de klassieke sterrenadlas, al of niet met een planisfeeer en je kunt prima zien hoe veel tijd je nog hebt tot aan een meridiaandoorgang. Als je zonder er over na te denken een object gaat fotograferen en eigenlijk niet precies weet waar je zit in de sterrenhemel, dan maak je kans op verrassingen als een meridiaanflip. Met orientatie vooraf kun je dat voorkomen.
      ''Waarnemen samen beleven''

Comment

Je kan ook heel handig aan de montering zelf zien of er een meridian-flip zit aan te komen: Je kijkt vanuit het westen naar het oosten, of vanuit het oosten naar het westen. Daarbij mogen je gewichten niet hoger dan horizontaal (90graden) komen. Als je telescoop dus aan de westzijde van je montering staat en de gewichten gaan hoger dan horizontaal: tijd voor een meridiaan flip.

Het beste is wel voorbereiding: met Stellarium je object alvast volgen en kijken wanneer hij door de meridiaan gaat. Dan kiezen of je een ander object gaat fotograferen, de flip maakt en doorgaat of stoppen met de sessie.

Veel plezier met ontdekken.
        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Bedankt voor de reacties. Ik zag inderdaad in de app van stellarium dat de meridian aan te zetten is. Nu kan ik precies zien wanneer en of een object deze passeerd
          t.

van te voren dus goed uitzoeken! Vanavond wordt het weer helder. We gaan er mee aan de gang.

Ik zal eens letten op de stand van de gewichten. Dank voor de tip.

CFF 160 MM F6.5 - Trius SX-46 - AZ EQ6 GT - Maxim DL - Photoshop CC 2017- Eagle 2 Pro

Comment

Ik heb bij mijn SitechII besturing de automatische meridiaan flip uitgeschakeld staan, ik kan een heel eind voorbij de meridiaan fotograferen en flip eigenlijk nooit. Ik ga dan gewoon over op een ander object dat dan weer opkomt in het oosten.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Originally posted by Originol View Post
              Is er ergens info te vinden over een bepaald object waarin vermeld staat wanneer deze de meridian bereikt?
              De sterrentijd (ST) is hetzelfde als de rechte klimming (RA) van een object als deze de meridiaan passeert. Je hoeft dan alleen nog maar de RA van het object op te zoeken en de ST converteren naar kloktijd. Daarvoor kan je een planisfeer gebruiken zoals EdwardP suggereert, maar hier is een online converter tool: http://www.jgiesen.de/astro/astroJS/siderealClock/ Even de oosterlengte van je woonplaats invoeren en met trial & error de ST vinden bij bepaalde kloktijden. Maar misschien zijn er ook tools die omgekeerd converteren zodat je rechtstreeks de kloktijd vindt voor bepaalde ST.
              Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Hmmmm...kennen we de termen westpositie en oostpositie van de telescoop nog wel?. Of zijn het archa´sche uitdrukkingen uit een heel ver (mijn) verleden?
                Als de telescoop in de westpositie staat, kijken we naar het oosten. De kijker hangt letterlijk ten westen van de montering.De contragewichten zijn dan lager dan de telescoop.
                Als de telescoop in de oostpositie staat, kijken we naar het westen. De kijker hangt letterlijk ten oosten van de montering. De contragewichten zijn dan lager dan de telescoop.

Als een object tijdens het fotograferen de meridiaan gaat passeren (hij beweegt immers van oost naar west over de meridiaan (lees: het zuiden) heen), willen de meeste geautomatiseerde monteringen flippen. Dit kun je voorkomen door de kijker bij voorbaat in de oostpositie te plaatsen. Dus tegennatuurlijk met de contragewichten te hoog. Als hij dan de meridiaan nadert, gaat hij niet flippen. De meest moderne monteringen zullen bij aanvang dan al waarschuwen dat je aanvangspositie niet correct is. Daar kun je gevoeglijk een lange neus tegen trekken. In analoge dagen deden we niet anders.
                Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

In de meeste handcontrollers staat onder "meridian flip" trouwens de mogelijkheid om deze af te zetten (zodat hij ze alvast niet automatisch doet), maar ook welke zijde je prefereert.
                  Je kan dus vooraf instellen langs welke zijde jouw telescoop het object liefst benadert.
                  Zoals het voorbeeld van John hierboven zou "Favor East" dan je keuze moeten zijn. Denk ik. (ik gebruik het zelf niet)
                  Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, NEQ-6 pro mount, Canon 600D (modded)

Comment

Working...
                  X