Announcement

Collapse
No announcement yet.

Galactic Wanderer en consorten.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Galactic Wanderer en consorten.

Gister waren de omstandigheden in de vroege avond verre van ideaal. Wind, en lichte sluierbewolking. Maar goed, beter als thuiszitten haha. Paar 'proef'objecten gedaan, kijken wat er uit komt, en of het de moeite is om eens een hele nacht voor te gaan zitten in de toekomst.

Als eerste het double cluster. Lang geleden (vorig jaar haha) geprobeerd met lichtere montering en zonder CC, nu toch best leuk geworden. Niet bijzonder, wel mooi, 38x60 sec. op iso 1600.
    Click image for larger version

Name:	12-2-18-Doublecluster38x60ISO1600.jpg
Views:	1
Size:	2.72 MB
ID:	1369140

daarna IC348, bijna niks van te zien. Leuk om te proberen, maar met een ongemodde dslr onder niet al te beste omstandigheden niet aan te raden. 17x60 op iso1600.

Name:	12-2-18-IC348-17x60ISO1600.jpg
Size:	2.88 MB
ID:	1369141

Daarna de globular cluster Intergalactic Wanderer, oftewel ngc2419. Leuk maar klein. Als toetje nog wel een stelseltje van mag. 13,3 meegepakt.
    Ook deze 17x60 op iso1600.

Name:	12-2-18-NGC2419-17x60ISO1600.jpg
Size:	3.38 MB
ID:	1369142
    Geen perfecte plaatjes of hoogstandjes, maar wel een leuke avond gehad. Met zo'n EQ6 en goto gaat er een wereld voor me open, qua gemak en zoeken haha.
    Skywatcher 150-750 EQ6, canon 1100d

Leuke plaatjes!

Weet ik gelijk weer dat ik bij de laatste sessie de intergalactic wanderer vergeten ben.Leuk bolhoopje, staat er ook leuk op. (even doorklikken)
    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Oooooohhh die intergalactic wanderer is echt een leuuuukkkk plaatje!!! Fijn om die eens te zien op de foto, volgens mij wordt hij relatief een stuk meer waargenomen dan gefotografeerd. Zonde want hij is erg leuk! Ik vind hem wel wat groen/blauwig! Wat voor calibratieframes heb je gebruikt? En hoe heb je ze bewerkt? Mag ik spelen met de ruwe stack van de intergalactic wanderer?
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Ze worden waarschijnlijk niet zo vaak gefotografeerd omdat ze zo klein zijn vergeleken met een M13 of Rosetta etc. Dat zijn beeldvullende plaatjes vaak, afhankelijk van brandpunt en sensorgrootte natuurlijk. Dit soort objecten profiteerd van een lang brandpunt. Maar wel leuk om ze zo af toe te pakken inderdaad!
        Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Comment

Gaaf zeg! De intergalactic wanderer NGC2419 is een zeer interessant object. Ik heb het ook eens gefotografeerd met de 300mmF3.8 van sterrenwacht Halley. Zie hier het topic en extra informatie m.b.t. dit object: https://www.astroforum.nl/forum/astr...300-van-halley
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

oetie Zal ik je anders de autosave tiff ff doorsturen? wetransfer doet er zo verschrikkelijk lang over. 17 Subs van 1 minuut, met bijpassende flats (20x), en darks en bias van 1 week geleden (zelfde iso en lengte, 50 x darks en 110 x bias). Daarna in Gimp 2.9 verder eerst met layers de ongelijke lichtverdeling (wegens lichtvervuiling) eraf getrokken, en dan beetje met levels en curves spelen. Was meer een probeersel dan dat ik echt alles eruit heb gehaald hoor haha.
            patrickduis Bedankt voor de link! Wat leuk zo'n goeie en ook grotere ngc 2419. En zeker ook de info erbij en alles. Waanzinnig om te bedenken dat zoiets miniscuuls zo snel naar ons toekomt, en eigenlijk zoveel groter is als dat de mensheid ooit gaat komen.

Comment

oetie Wel ff het resultaat laten zien he En met welk programma en hoe natuurlijk, want naast nieuwsgierig wil ik (en kan ik) qua bewerken nog veel leren.
              https://wetransfer.com/downloads/b2f...4191340/5f650e

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
                Gaaf zeg! De intergalactic wanderer NGC2419 is een zeer interessant object. Ik heb het ook eens gefotografeerd met de 300mmF3.8 van sterrenwacht Halley. Zie hier het topic en extra informatie m.b.t. dit object: https://www.astroforum.nl/forum/astr...300-van-halley
                Wat een leuke aanvullende info, Patrick. Mijn bek viel open toen ik dat kleine tekeningetje onderaan die startpost zag van waar de bolhoop zich bevindt tov de melkweg. Wow ;-)
                Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Leuke foto's, ik kon het niet laten de tiff die je hierboven postte even te bewerken en een uitsnede te maken:

Name:	Autosave002_ABE.jpg
Size:	3.15 MB
ID:	1369769

In PixInsight achtereenvolgens: AutomaticBackgroundExtractor, BackgroundNeutralisation, ColorCorrection met alle sterren als witbalans.
                  Vervolgens de Luminance er uitgehaald, toen de RGB en de Luminance apart gestretched en die twee tenslotte als LRGB gecombineerd om de kleur wat te kunnen verzadigen zonder enorme kleur-ruis toename. Tenslotte een crop gemaakt met DynamicCrop. Er staat nog een klein sterrenstelseltje links in beeld.
                  Er is prima gevolgd zo te zien.

NGC2419 was wel poulair de laatste tijd, ik heb hem toevallig afgelopen week ook op de korrel genomen:
                  https://www.astrobin.com/full/333644/0/

Comment

OK ik ben wat luier geweest, hier is mijn bewerking: Click image for larger version

Name:	Autosave002.jpg
Size:	1.21 MB
ID:	1369790

Leuk object, ik willem ook! Maar is iets te pittig voor mijn configuratie...
                    Spuit 9 op zijn minst...
                    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Albert van Duin en oetie bedankt hoor! Toch leuk om te zien dat iedereen zijn eigen draai eraan geeft. Je hebt altijd van die avonden en nachten waar de omstandigheden niet ideaal tot soms slecht zijn. Misschien wel eens leuk om iets te pakken waar je niet aan dacht of waarvan je denkt dat wordt niks haha. Nooit geschoten is altijd mis!

Comment

Working...
                      X