Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ngc 6543, kattenoognevel.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ngc 6543, kattenoognevel.

Na het waardeloze olgen van de montering (zie topic https://www.astroforum.nl/forum/astr...360839-ngc6888) de boel afgelopen weekens eens opnieuw gecalibreerd en afgesteld. gisteravond af en toe helder, dus het was meer om het testen hoe de volging gaat, als dat het om een 'plaatje'ging. Blijkt eerder aan de positie van de telescoop (lees balans) en de stand van de dec as te liggen, als aan iets anders. Weet het niet helemaal zeker, maar ik denk het. Weinig keuze gehad qua object helaas. Nog steeds een hinderlijke lantaarnpaal, en rond sterrenbeeld draco zijn niet veel grotere of heldere objecten. uiteindelijk uitgekomen op het kattenoogneveltje. Superklein, maar zelfs op 10 sec. subs direct te herkennen aan een helder blauwgroen stipje. Wel duidelijk, maar helaas de neveligheid eromheen bijna niet. lantaarnpaal en bewolking maakte het ook al niet makkelijk. in totaal 47x60sec. op iso 800, met flats, darks, en bias.
    Click image for larger version

Name:	13-11-17-Ngc6543-47x60ISo800.jpg
Views:	1
Size:	2.85 MB
ID:	1361254
    Skywatcher 150-750 eq3-2, canon 1100d, spc900.

Is niet verkeerd, welke camera gebruik je? En vraag eens aan je gemeente of er een kapje geplaatst kan worden, nee heb je ja kan je krijgen. Heb ik ook gedaan en het is een enorm verschil.
    Mvg Peter

Comment

Peter van Valen ik gebruik een ongemodde canon 1100d . En wat betreft die.lantaarnpaal, heb het allang aangegeven. Is ooit eens een ambtenaar naar wezen kijken ( toen ik niet thuis was helaas), maar was totaal niet meewerkend, laat staan gevoelig voor de hobby. Terwijl het zelfs via een kiertje in de slaapkamer naar binnen schijnt. Misschien maar eens van 1 hoog naar 3 hoog verhuizen haha.

Comment

Originally posted by marcieow View Post
        Peter van Valen ik gebruik een ongemodde canon 1100d . En wat betreft die.lantaarnpaal, heb het allang aangegeven. Is ooit eens een ambtenaar naar wezen kijken ( toen ik niet thuis was helaas), maar was totaal niet meewerkend, laat staan gevoelig voor de hobby. Terwijl het zelfs via een kiertje in de slaapkamer naar binnen schijnt. Misschien maar eens van 1 hoog naar 3 hoog verhuizen haha.
        Hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt maar na mijn belletje voor een kap op de lantaarnpaal was het met 2weken gebeurt.

Comment

Peter van Valen ik ben er al eens achteraan gegaan, eerst bij het verlichtingsbedrijf, daarna de gemeente, zonder resultaat helaas (zie topic https://www.astroforum.nl/forum/theo...alen-oplossing). Ambtenaar was komen kijken, en keurde het af, ook andere aangedragen oplossingen niet mogelijk. Naar aanleiding van je berichtje (en teveel vrije tijd deze morgen) gewoon nog eens gebeld en doorgegeven. Wordt ik na 30 minuten teruggebeld dat er een soort kap wordt geplaatst! Hoe wisselvallig kan het zijn. Zou wel een paar weken duren, maar ben benieuwd!

Comment

Originally posted by marcieow View Post
            Peter van Valen ik ben er al eens achteraan gegaan, eerst bij het verlichtingsbedrijf, daarna de gemeente, zonder resultaat helaas (zie topic https://www.astroforum.nl/forum/theo...alen-oplossing). Ambtenaar was komen kijken, en keurde het af, ook andere aangedragen oplossingen niet mogelijk. Naar aanleiding van je berichtje (en teveel vrije tijd deze morgen) gewoon nog eens gebeld en doorgegeven. Wordt ik na 30 minuten teruggebeld dat er een soort kap wordt geplaatst! Hoe wisselvallig kan het zijn. Zou wel een paar weken duren, maar ben benieuwd!
            Kijk de volharder wint! Laat je het horen dat er een kap geplaatst is?
            Mvg Peter

Comment

Ik probeer zowiezo een voordien en een nadien foto van te maken. ik houd jullie op de hoogte!

Comment

Working...
              X