Announcement

Collapse
No announcement yet.

NGC 281 een begin.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• NGC 281 een begin.

Aan dit project ben ik ook geruime tijd mee bezig en een voorlopig resultaat oogt naar mijn inzien wel aardig maar er zullen nog veel data bij moeten, hier heb ik nog wat tijd mee omdat het object bij het begin van de sessie niet al te hoog staat dus dit kan op de lange duur erg fraai worden. Kijker was een BS 250 F 2,8 met een STT 8300 M met diverse narrowband filters. Voor ider filter is 5 x 10 minuten belicht op een G 11 montering en een volg chip van de camera volgde het opnemen, Bedankt voor het kijken, opname datum 4 september 2017. Click image for larger version

Name:	Untitled 1155 NGC 281 BS 250 F 2,8 H Alfa, S 2 O 3 3 x 10 min x 6 STT 8300 M G 11 04-09-2017.jpg
Views:	2
Size:	7.23 MB
ID:	1353853
    Attached Files

In H alfa en nog wat RGB er bij is dit een aardig plaatje geworden. Click image for larger version

Name:	Untitled 1157 NGC 281 HAlpha RGB BS 250 F 2,8 STT 8300 M G 11 04-09-2017..jpg
Views:	2
Size:	8.81 MB
ID:	1353937
    Attached Files

Comment

Reacties gaarne welkom, bedankt alvast.

Comment

Leuk Rigel, ik ben met hetzelfde object bezig. Eergisteren toevallig, maar door het fikse maanlicht en dauwproblemen zagen we met 20 minuten S2 helemaal geen bal.

Hoe is jouw ervaring met dit object: ik heb al schitterende Ha data liggen, komt er prachtig uit, ook al op de enkele subs: zit er ook wat S2 en O3 in de plaat?
        Als je zin zou hebben om van elk filter een autostretch-screenshotje te plaatsen...? ;-) Dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten. En hoe lang ik zal moeten belichten met de S2 en O3 filters. Voor Ha volstaat 300s al zeker om lekker wat data binnen te hebben, dit is hoe het er nu uitziet, ik geloof dat het...15 of 16 shots van 300s zijn.

Eergister schoot ik een plaat van 1200s met S2, vier keer zo lang dus, maar zag zo goed als niets op de foto. Goed, de maan zat er behoorlijk in de buurt en was groot, en vermoedelijk was er ook al wat condens... maar toch. Hoe ziet jouw 10 min S2 eruit in vergelijking met de 10min Ha?

Bedankt alvast voor je hulp. Ik denk dat ik voor het eindresultaat een crop ga maken. Zoiets als hieronder misschien.

Click image for larger version

Name:	pacman.png
Views:	1
Size:	1.14 MB
ID:	1354188
        Heq5 pro - Stellarvue 102ED 710mm - QHY23 - TSFLAT 2 - QHY5L-II OAG
        Het nauwkeurig waterpas zetten van je statief is tijdsverspilling.

Comment

Ik fotografeer het liefst zonder maanlicht ook met S 2 en O 3, je ziet het altijd als de Maan er te dicht bij staat. Op F 7 moet je lang belichten. dan heb je met 10 minuten niet veel aan een enkele opname, dan moet je minstens 15 minuten belichten en dit maal 10 of meer. Op F 5 gaat het sneller en bij F 2,8 gaat het 3,3 x zo snel als bij F 5 heeft Maurice mij eens uitgelegd. Dan is 5 a 8 minuten per opname ruim voldoende en dit maal 5 laat al heel wat zien en zeker met een goede camera met een hoge QE in het H Alfa gebied. Jou camera is goed maar misschien zou een goede focal reducer je kunnen helpen. Die zijn duur maar aan een prul heb je niets aan. dan wordt het wat beter en je kunt korter per frame belichten. Het is maar een tip. Ik wens je succes met je set up.

Comment

Geachte,

Ik vind de kleuren prachtig! Zelfs liever groen dan rood , maar ik merk een soort onscherpe ruis, waas over het beeld. Is dit de JPG conversie die de kwaliteit omlaag trekt? Sterren lijken mij wel mooi scherp!
            www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

Comment

Dat klopt, de JPEG conversie die trekt de kwaliteit omlaag.

Comment

Zet er anders ook eentje op astrobin, dat doe ik ook altijd.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Working...
                X