Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC 2261 Hubble’s Variable Nebula 14 februari 2017

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC 2261 Hubble’s Variable Nebula 14 februari 2017

Ondekt in 1783 door William Herschel. Het object was in 1949 de “First light” voor de Palomar Hale telescoop onder leiding van Hubble himself. Het was ook Hubble die al in 1916 ontdekte dat de nevel van structuur veranderde, soms zelf binnen weken of maanden.

Toen ik de nevel in maart 2015 de eerste keer fotografeerde heb ik me voorgenomen om hem ieder jaar een keer vast te leggen. Het zou mooi zijn om zelf in de loop der jaren een verandering te zien. Maar het is een lastig neveltje van slechts ca. 3x1 boogminuut. Het zijn dan ook slechts grove structuren die ik zichtbaar kan maken en dan moet er nogal wat veranderen wil je dat met zekerheid kunnen vaststellen. Ook nu durf ik daarover geen uitspraak te doen als ik vergelijk met de vorige twee opnames. Desalniettemin leek het me de moeite waard om dit object weer even onder de aandacht te brengen.

Voor een zo groot mogelijke beeldschaal werd de 600mm lens voorzien van een 2x extender. De 7D MkII camera met de 1,6x cropfactor helpt om de vergroting nog wat verder op te voeren. Het betreft een stack van 25x300s, iso1600.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC2261_14feb2017.jpg views: 2 grootte: 117,8 KB id: 1327440

Zozo, heel erg fraai zeg. Ik vind dit ook een zeer intrigerend object.
    Last bewerkt door patrickduis; 20-02-17, 16:57.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Mooi plaatje hoor. Toont leuk het komeetachtige van deze nevel.
      Maar hoezo lastig?
      Deze is zelfs visueel redelijk eenvoudig te zien.
      Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
      Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyscanner Bekijk bericht
        ......Maar hoezo lastig?
        Deze is zelfs visueel redelijk eenvoudig te zien.
        Lastig in de zin van klein en lichtzwakke uitlopers en juist van dat laatste wil je ook zoveel mogelijk vastleggen.
        Die felle punt die zie je zo ja. Maar magnitude 9 visueel......

Commentaar

Ik vind het een knappe opname .
          Mvg Peter

Commentaar

Interessant object, op SN is Kees aan de slag gegaan met dit object, ik heb wederzijds de links opgenomen:

http://www.starry-night.nl/forums/to...riable-nebula/

Commentaar

Origineel geplaatst door mth75 Bekijk bericht
              Interessant object, op SN is Kees aan de slag gegaan met dit object, ik heb wederzijds de links opgenomen:

http://www.starry-night.nl/forums/to...riable-nebula/
              ja leuk, bedankt voor het delen van de informatie.
              Ik was bekend met die snel bewegende ster en had al geprobeerd de verplaatsing in mijn opnames van 2015 en 2017 vast te stellen. Dat is vooralsnog niet gelukt. Met de beeldschaal van mijn laatste opname (0,7 boogsec/pix) zou het over die twee jaar misschien mogelijk moeten zijn maar de opname van 2015 heeft een beeldschaaal van slechts 2.0 boogsec/pix, het onderwerp was toen NGC2264 en de Hubble's varaiable nebula was slechts een "bijvangst" zoals bij Kees. Mijn opname van 2016 heeft dezelfde beeldschaal als die van dit jaar maar met een verplaatsing van ca. 0,2 boogsec in 1 jaar moet ik met een resolutie van 0,7 boogsec/pix toch nog een paar jaar wachten

Commentaar

Origineel geplaatst door ReneW Bekijk bericht
                ja leuk, bedankt voor het delen van de informatie.
                Graag gedaan, ik zie de notificatie mail volgend jaar wel verschijnen :-) ... als je een 2018 versie hebt geschoten.

Commentaar

Werken...
                X