Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M42 - Orionnevel!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M42 - Orionnevel!

Hallo!

Dit is m'n 1e post op dit forum, so be gentle

Ben al een paar jaartjes bezig met de astronomie en ben pas begonnen met digitaal fotograferen...
    Nu heb ik afgelopen zomer een Canon EOS350d gekocht en aangesloten op mijn telescoop 11cm refractor van Astron optics. Had vroegah wel eens wat met een oude zwart/wit Practica gedaan van m'n pa dus ging meteen voor een nevel! En dit is mijn (voor mij) verbazingwekkende resultaat! :applaus:

Alleen vraag ik me af waarom de sterren aan de rand van de foto zo weggetrokken worden...denk dat dit komt door de bolling van mijn (goedkope) oculair? Iemand tips hoe ik dit kan verhelpen! Oculair verder van de camera ccd plaatsen ofzo?

Owjah, de specs zijn als volgt:
    Originele resolutie: 3456x2304px
    Belichtingstijd: 5sec.
    ISO waarde: 1600

Mzzls,
    Johan

allereerst welkom op het Forum Johan.

Ik denk dat je dat niet zo gemakkelijk kunt verhelpen, zoals je misschien al weet, is een goed oculair the key to success! Dus een investering in een goed oculair is nooit weg.

Verder een erg mooie foto een goede herstart laten we dan maar zeggen.

Edit:
    Nu ik de foto beter bekijk, lijkt het net of hij eerder bewogen is. Dus ik denk dat het stil houden van je camera in dit geval het probleem is geweest, want alle sterren ook de dichter in het midden staande sterren zijn wat uitgerekt
    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Hoi Johan. Welkom! Wat voor een montering heb je?
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

ik denk dat MThomas een punt heeft
        heb je al eens zonder oculair geprobeerd?

Commentaar

Neem aan dat de montering net niet goed genoeg volgt om alle sterren pinpoint vast te leggen.
          Maar die sterren aan de rand lijk mij een geval van Coma, en dat zal heel goed kunnen komen door slechte occulairs
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Is die 'coma' niet het gevolg van een sferische spiegel? Ik weet niet in hoeverre dat effect gereduceerd kan worden door oculairs... Maar dat het coma is lijkt me wel duidelijk - al die spoortjes wijzen netjes naar het midden van het beeldveld.

[edit]: Oeps, net te laat. Ossi :steenworp:
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
              Is die 'coma' niet het gevolg van een sferische spiegel? Ik weet niet in hoeverre dat effect gereduceerd kan worden door oculairs... Maar dat het coma is lijkt me wel duidelijk - al die spoortjes wijzen netjes naar het midden van het beeldveld.

Hij zegt dat ie een 11cm refractor heeft, maar het zou idd heel goed een reflector kunnen wezen. Moeten we maar even afwachten
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx

Coma komt alleen van snelle reflectors vanaf f5,5 en lager, deze kunnen geen sferische spiegel hebben.
                sferische geeft aan dat er geen extra holling inzit zoals een parabool. het brandpunt is meestal erg lang bij een sfeer vanaf f8
                Nadeel van een sfeer is sfetische abberatie in en uit focus ziet je sterbeeldje er wat anders uit. een sfeer is wel makkelijker te maken.

Coma komt omdat het brandpunt erg sterk is , de spiegel/lens is heel hol om dat het snel naar het oculair moet

de foto laat vignetering zien, heel erg de kromming is zo erg dat alleen het binnenste licht recht op de sensor komt. Kan ook bijna niet anders met een dslr. de chip is meer als 2 cm groot

De oplossing is zonder oculair, camera direct op de telescoop

Commentaar

Mooie foto hoor,

Ik ben wel benieuwd naar meerder foto's
                  Bynolyt Bynostar SPN130-900
                  2 wide field oculairs 10mm en 20mm (voor vergrotingen van 90x en 45x)

Commentaar

Wow dat zijn al veel reacties!

Om de vraag van Norbert te beantwoorden. Het is een parallactische montering, een die naar de poolster gericht is dus. Het is volgens mij wel een refractor, want d'r zitten helemaal geen spiegels o.i.d. in...

Misschien is de foto idd een klein beetje bewogen. Het is met dit oculair helaas ook zo dat de maan helemaal wazig wordt aan de randen terwijl het centrum scherp is...

Zal eens wat meer lezen over het maken van foto's zonder oculair...wist niet eens dat dat mogelijk was Iemand suggesties of tips hoe ik dit het beste kan doen...of is het gewoon proberen? ???:

Commentaar

een t-adaptor en dan prima focus foto's maken

Commentaar

Origineel geplaatst door djgoldwing
                        een t-adaptor en dan prima focus foto's maken
                        Oki, zal het vandaag proberen op 'n gebouw o.i.d Bedankt!

Edit: Werkt idd super! Hopen dat het vanavond een beetje helder is, de maan komt redelijk laat op dus dat is al een voordeel

Nogmaals bedrankt! :bier:

Commentaar

Nou ik heb hem vandaag voor het eerst gezien met mijn 7cm speelgoed scoopje :tongue:

Voor vele niks bijzonders maar voor mij is het mijn eerste nevel en toch weer een inspiratie om verder te blijven kijken.

Ik wil in de toekomst toch een echte (beginners) telescope kopen en als ik kijk wat ik hier al mee kan zien. kan ik haast niet wachten....

Wou ik toch ff met jullie delen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Hout
                            Nou ik heb hem vandaag voor het eerst gezien met mijn 7cm speelgoed scoopje :tongue:

Voor vele niks bijzonders maar voor mij is het mijn eerste nevel en toch weer een inspiratie om verder te blijven kijken.

Ik wil in de toekomst toch een echte (beginners) telescope kopen en als ik kijk wat ik hier al mee kan zien. kan ik haast niet wachten....

Wou ik toch ff met jullie delen.

ik wacht nu op helder weer om nieuwe oculair te testen maarja... moet volgende keer maaar meer offers uit brengen :@:@:@

Commentaar

Het is hier nu kraak helder. veel te zien, maar wel koud...

Commentaar

Werken...
                              X