forumhemelkaartenwikifotoboekforumhulp
Het is nu 11 maart 2010, 01:21 Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen | Toon nieuwe berichten | 24h | 72h | Toon je eigen berichten

Alle tijden zijn GMT + 1 uur      

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 Auteur  Bericht
 Berichttitel: Zeepbelnevel.
BerichtGeplaatst: 07 feb 2010, 20:21 
Mimas

Messiers gezien: 0
H400 gezien: 0
BOC's gezien: 0
Heb vorig jaar augustus 2009 deze opname van de Zeepbelnevel gemaakt met een 30cm. F 4 en een ATIK camera 314E gemonteerd op een EQ 6 en 12 minuten belicht, 36 opnamen van 20 seconden gestackt.

Bijlagen:
Group77.jpg
Group77.jpg [ 39.69 KiB | 431 keer bekeken ]
 Profiel  

Berichttitel: Re: Zeepbelnevel.
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010, 09:09 
Maan

Hoofdinstrument: Skywatcher 200/1000mm op HEQ5
Echte naam: Dirk
Messiers gezien: 68
Knap!
Dat vind ik, eerlijk gezegd, wel echt verbazend voor subs van 20''.

Dirk

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010, 15:49 
Eris

Echte naam: jos
Ik vind 'm heeel fraai :goedgedaan

GR.
Jos

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010, 22:54 
Mimas

Bedankt heren, maar hij is wel aardig, maar de beeldbewerking zou nog iets beter kunnen, wordt aan gewerkt.
Doordat de montering niet goed op de pool stond kon ik maar 20 seconden voor iedere frame belichten.
Dat wordt binnenkort anders, enkele zaken zoals een andere montering zijn nu in bedrijf en kunnen langere frames maken, zodat er in de camera ook een goed signaal doorkomt qua opname.
20 seconden is eigenlijk te kort, je komt toch bepaalde artefacten tegen bij het stapelen.
Dat hangt ook af wat je fotografeert.
Maar vaak is het zo, dat je behoorlijk moet investeren om goede opnamen te maken en eigenlijk heb ik de pest aan autoguiden.
Maar ik kom er niet omheen, er zijn monteringen die een half uur zonder volgfouten kunnen volgen, maar de prijs is er ook naar.
Met korte brandpunten werken is een voordeel, ik heb nu een Takahashi FSQ 106mm vandaag opgehaald en verwacht hier veel van, in combinatie met een G 11 en een SBIG camera is autoguiden dan een fluitje van een cent, maar als je de boel op moet zetten, ik heb geen vaste opstelling, ben je wel even bezig en wacht dan ook een lange heldere nacht af, want voor twee uurtjes heb ik hier niets aan, dan kan ik beter een andere opstelling kiezen die snel is opgebouwd en waarmee ik binnen 10 minuten de eerste opnamen kan maken, want wolken geeft het hier genoeg en die blijven de laatste 7 weken maar komen......

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010, 22:56 
Moderator/Donateur

Hoofdinstrument: 8" Skywatcher F/5 Newton op HEQ5pro
Echte naam: Patrick Duis
Messiers gezien: 110
H400 gezien: 54
BOC's gezien: 29
Een FSQ106 op een G11.......en dan nog een SBIG camera....Mooi spul, daar kan ik alleen maar van dromen! Ik ben zeer benieuwd naar je resultaten met deze setup.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010, 23:14 
Mimas

Ik ook! Maar om de zaak uitgebalanceerd te krijgen viel niet mee, er zitten immers 4 lenzen in deze korte kijker en hij moet vrij stark naar voren, zie bijgaande opname zolang nog op een EQ 6 montering maar hij is inmiddels uitgebalanceerd en past dus direct op de G 11.
Het beeldveld is 9,5 graad en hier kun je mooie nevelcomplexen mee vastleggen.
In combinatie met een H alphafilter, of een UHC filter kun je lang belichten.
Het was een aanbieding en ik heb de kijker voor 1/3 minder kunnen aanschaffen, was 2 jaar oud en zag er uit als nieuw.
Ik heb 12 maanden fabrieksgarantie dus alle tijd om hem uit te proberen.
Maar ik verwacht in het begin geen plaatjes zoals Maurice ze maakt, ik moet ook afwachten hoe dit gaat in dit klimaat.
Maar als ik zie hoe Mike ze maakt vanuit de randstad, dan moet het zeker hier lukken.
En nu maar wachten, tot die wolken eens eindelijk verdwijnen........................ :?
Je moet een hele heldere hemel hebben om met deze kijker goede opnamen te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 feb 2010, 23:16 
Mimas

Hire nog de foto van de FSQ 106mm.

Bijlagen:
012.JPG [272.41 KiB]
Nog niet gedownload
 Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010, 10:06 
Eris

Echte naam: jos
Ja, ik ken dat Hans. Ik bedoel van dat opzetten en zo. Dat is eigenlijk de reden, dat ik nog nooit van m'n GSo 20cm Newton gebruik heb gemaakt. Veels te veel gedoe met opzetten, afkoelen en guiden. Op een EQ6 wordt dat toch wel lastig.
Mijn opstelling met een L lens van Canon werkt tot nu toe uitstekend en kan binnen een half uur operationeel zijn, met autoguiden en al. Met de Takahashi moet dat ook lukken lijkt me. kan je wel je statief buiten laten? Daardoor vervalt het uitlijnen en scheelt weer een kwartier...
Waar had je hem vandaan?

GR.
Jos

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010, 10:31 
Titan

Hoofdinstrument: Leatherman
Echte naam: Marco Verstraaten
Is de FSQ op bijgaande foto zo min of meer in focus? Gebruik je geen filterwiel/losse filters of een OAG?

Ik moet bij mijn FSQ85 wel een extender gebruiken, die heeft vrij veel backfocus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010, 10:41 
Titan

Ik had min of meer t zelfde "probleem".
Dit is mijn vliegtuig setup. Deze en andere foto's staan op mn iPhone. Kan ik aan de douane uitleggen dat t geen raket lanceer installatie is. :D

De volkijkerbeugels zijn vervangen door gewone beugels. Ik had toen even niets anders..........

Focus ligt nog verder naar achteren trouwens.

Ik moet bovenstaande nog even toelichten. Op de foto zie je een externe OAG, dan heb ik geen extender nodig, maar ik heb nu een interne, veel compactere OAG (WSG versie van de QSI 583), dus nu weer wel.

Bijlagen:
grabngosetup.jpg
grabngosetup.jpg [ 211.12 KiB | 218 keer bekeken ]
 Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010, 14:32 
Mimas

Marco, leuke opname van je kijker, ik zie ook, dat de tubus al een eind naar voren is geplaatst op je montering, dus jij hebt dat euvel ook en uitbalanceren is dus een stuk lastiger en vooral als je van te voren alles op moet zetten, maar het is te doen.
De camera die je zag was een SBIG ST 4000 XCM one shot colourcamera, hij maakt eerst een mono opname, en die maakt hij via de software naar een kleurenversie, en de kleuren zijn goed en ook de gevoeligheid.
Maar een mono exemplaar is beter met een RGB filterwiel, kun je ook met meer filters gaan werken.
Het focus moet ik nog zien uit te vinden, maar ik heb ook een TOA 130mm en hier heb ik al het focus bepaald, ligt behoorlijk ver naar achteren maar de aansluitstukken zijn stevig en buigen niet door gelukkig.
Ik ben ook benieuwd wat de kijker presteert en sta op scherp om hem uit te proberen.
Ik denk dat jou FSQ 85 ook heel goed bevalt.
Als je opnamen hebt, wil ik ze wel graag een keer zien.
@Superb: het is inderdaad een gedoe dat opzetten, maar vaak is dat zo gebeurd, je went er aan en meestal kan ik met de EQ opstelling binnen 10 minuten de eerste opname maken, maar met mijn G 11 heb ik iets meer tijd nodig.
Ik heb de kijker gekocht bij Astrotechniek in Velden, dat is ook de enigste officiele Takahashi dealer in Nederland, Robtics verkoopt ze ook, maar het loopt via de officiele importeur.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010, 16:38 
Titan

http://www.astropage.nl/download/m45testresult.jpg

First light met de opstelling zoals op de foto hierboven.
De extra spikes worden veroorzaakt door t prisma van de OAG. Daarom is deze vervangen door de WSG optie van QSI.

Verder vallen toch de sterbeeldjes in de linkerkant op. Niet slecht maar niet goed. Ik denk dat dit kwam door korte afkoelingstijd. (kwartiertje)
De FSQ's hebben wel wat tijd nodig. Ik heb ook tussendoor niet gefocust, wat wel nodig is.

Ook de lockschroef van de focusser zorgt voor een verschuiving van de optische trein t.o.v. de as, wat de vervorming van de sterbeeldjes aan 1 kant kan veroorzaken.
Het beeld van de OAG is indien goed in focus perfect! Mooie ronde sterren.

Hij is verder niet opgepoetst en de belichtingstijden waren ook niet te lang. Was ook maar een testje.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 feb 2010, 22:32 
Titan

Hoofdinstrument: FSQ-106ED
Echte naam: Maurice Toet
De meeste van mijn astrofoto's maak ik op donkere locaties (Wateren in Drenthe, Etoile St. Cyrice in Frankrijk) met een kleuren CCD-camera. In maart verwacht ik een monochrome camera en kan ik smalbandig werk gaan doen vanaf mijn lichtvervuilde thuissituatie (SQM 18,5). Ik wil dan in elk geval de montering buiten laten staan, want het goed afstellen kost inderdaad tijd. Ik kan me echter niet zo vinden in de concessie om dan maar korte belichtingstijden aan te houden. De belichtingstijd van de subopname moet wel lang genoeg zijn om alle gewenste data te registreren. Je maakt meerdere subopnamen (van dezelfde belichtingstijd) om de gewenste data te scheiden van ruis.

De kleuren CCD behoud ik waarschijnlijk voor astrofotografie op donkere locaties. Ik vind het wel prettig om dan maar 1 flatframe en 1 belichting van het object te maken i.p.v. door 3 kleurenfilters. Als ik op een donkere locatie ben, wil ik liefst ook zoveel mogelijk objecten kunnen fotograferen.

De focuser op de FSQ-106ED zit zeer goed in elkaar. De focusseertubus loopt aan de onderzijde over een tandheugel en wordt aan de bovenzijde ondersteund/geleid door een geleideprofiel. Het bereik is bewust beperkt (om verzakking te verkomen) en Takahashi heeft er daarom voor gekozen met verlengstukken te werken. Om de focusseertubus na het scherpstellen op zijn plek te houden, wordt niet de focusseertubus zelf geklemd, maar het tandwiel van de tandheugel geblokkeerd. De gehele focusseerinrichting kan met behoud van focus geroteerd worden door de zilvergrijs gekleurde ring los te draaien. Dit betekent wel dat de zwaluwstaart niet onder de focusknoppen door kan lopen (dat zou de rotatievrijheid beperken) en dat de tubus hoog op de zwaluwstaart gemonteerd moet worden om de ring los te kunnen draaien. Parallax heeft hiervoor speciale, verhoogde buisringen in het assortiment opgenomen.

Marco, mooi reissetje inderdaad zo! Heb jij met de volgcamera altijd prijs, of moet je echt op zoek gaan naar een volgsterretje? Ik heb nog trauma's uit de tijd van volgen met off-axisguider en kruisdraadoculair. Ik werk nog altijd met een ST-4 volgcamera, maar die heeft best wel een helder sterretje nodig om goed op te kunnen volgen.

Takahashi FSQ-106ED | Astro-Physics Mach1 GTO | QHY8

Laatst bijgewerkt door Maurice Toet op 10 feb 2010, 15:57, in totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 feb 2010, 09:35 
Titan

Altijd prijs Maurice! Ook met de TEC bij f7. (met fieldflattener)
Ik denk dat een belangrijke voorwaarde is dat je een groot vlak beeld moet hebben, zodat ook aan de randen de zwakke sterren zichtbaar blijven. De st-4 heeft wel een erg klein ccd-tje, dat kan ook parten spelen. Ik gebruik een SSAG, die doet zn werk erg goed, heeft geen spanning nodig en is niet duur.

De FSQ85 heeft ook weinig travel, maar heeft een gewone klemschroef om te locken. Ik gebruik m nu zonder te locken, dat gaat goed.
Het mechanisme om te roteren zit aan t eind van de focusseertubus, dus ik heb altijd ruimte om te roteren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur