Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Gemeente vindt oplossing tegen lichtvervuiling

Uranus Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    54
    Aantal Herschel gezien
    40

Gemeente vindt oplossing tegen lichtvervuiling

Het beprijzen van lantaarnpalen is het ultieme middel tegen lichtvervuiling:
    http://nos.nl/artikel/364421-te-huur...-in-buren.html

Zelden een helder moment Roel's schermafbeelding
    Briljant!

(Maar dan natuurlijk wel de palen die evt. op eigen grond worden geplaatst alleen toestaan met de juiste armaturen)
    Roque de los Kollasos

Donateur Redfish's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Nu de prijs per lamp nog x 10 en dat komt helemaal goed.

Callisto EricG's schermafbeelding
    Als bewustmaking vind ik het wel een goed idee. Mensen vinden het tegenwoordig maar normaal dat er 's nachts verlichting is, dat er zuiver water uit je kraan komt als je ze open draait, en dat afvawater netjes wegloopt. Men staat er niet bij stil dat dit ook iets kost. Nadeel van dit "verhuren" is dat de lamp ook weer de hele nacht zal blijven branden. Daarom vind ik het principe waar men in Duitsland mee experimenteerd beter, Daar kan je via sms een lantaarnpaal een bepaalde tijd laten aangaan, waarna die later ook weer dooft. Zo verlicht je niet langer dan nodig. http://www.krimineel.com/duitsers-ze...ng-aan-met-gsm

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Bijna goed. Nadeel is dat er weer een hoop regelgeving nodig is om rare wildgroei te voorkomen. Voorbeeld: Iedereen een eigen paal in de tuin. Of: "Ik heb last van de lantaarnpaal van de buren"...."tja, maar die heeft hij voor 1000 euro's samen met zijn andere buurman gehuurd". Dit kan ook: Ik huur een "openbare" paal en besluit om hem uit te laten. Gaan buren klagen dat ik hem soms niet aanzet. enz enz. brrrr..... Ik hoop dat dit goed doordacht is.

Als bewustwordertje is het, zoals al eerder opgemerkt, wel een goed idee.
    GPDX, Pronto 70/6.8, Vixen ED 102/9, OMC 140/14.3, C8 200/10, Swift 20*80, Sotem 15*50, ausJena 10*50, Carton 7*50. Stw. Rijswijk: Meade 12" SCT, Polarex 4", Lunt.

Donateur Redfish's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Ik vraag me af of je hem uit mag laten. Dat is de gemeente sowieso al van plan, dus je betaalt om hem te laten branden + onderhoud. Maar misschien zijn mensen/wij gek genoeg om te betalen om ze uit te laten. Dat levert de gemeente nog meer op!

Tegenwoordig heeft ook vrijwel iedereen in zijn achtertuin een lamp aan de muur en voorportaal verlichting. Dus of men werkelijk hiervoor gaat betalen moet ik nog zien.

Aarde Veenmol's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Het was vandaag mooi voorpagina nieuws bij de Telegraaf: geeft toch weer stof tot nadenken over (te veel) lichtvervuiling!
    8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Hopelijk houdt de gemeente zijn rug recht en dat we inderdaad gaan beleven dat mensen de waarde van openbare verlichting echt reeel in geld gaan uitdrukken. ik denk dan dat blijkt dat mensen er veel minder geld voor over hebben dan ze eerst dachten en dat de duisternis eigenlijk minder eng is dan ze denken.

Comavrije binofiel FirstLight's schermafbeelding
    Een zeer puik plan !!

Kunnen wij nog ergens een petitie tekenen ??

Gr, FL.
    Zelfbouw:202 en 310mm watergekoelde Newtons, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Plan:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Uranus Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    54
    Aantal Herschel gezien
    40
    Stuur alle steunbetuigingen maar naar de gemeente Buren.

Regels voor berichten