Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Star Party Dwingeloo Sterrenstad

Star Party Dwingeloo Sterrenstad

CAMRAS (Dwingeloo Radiotelescoop) en Planetron Cinedome organiseren zaterdag 28 april 2012, de internationale dag van de astronomie, een Star Party

Zijn er Astroforum-leden die met hun optische telescoop bij de Dwingeloo Radiotelescoop willen staan aan de rand van het Dwingelderveld (een unieke donkere locatie).

Aanvang 19:00 uur (dan is het nog licht) bij de Dwingeloo Radiotelescoop, Oude Hoogeveensedijk 4, Dwingeloo (gemeente Westerveld).

Programma
    Vrijwilligers van CAMRAS zullen met de radiotelescoop ‘moonbouncen’ en naar pulsars luisteren. Moonbouncen is het naar de maan sturen en weer ontvangen van beeld en geluid. Door de lange reis door de ruimte verkleuren de plaatjes op een unieke manier.
    Bezoekers krijgen de gelegenheid een kijkje te nemen in de radiotelescoop.
    Buiten de radiotelescoop staan optische telescopen opgesteld waarmee u naar een planeet of nevel kunt kijken. CAMRAS organiseert dat in samenwerking met vrijwilligers van KNVWS Noord-Drenthe en Astroforum.nl. Er is voor bezoekers volop gelegenheid te weten te komen hoe een telescoop werkt. En wie dat wil kan een eigen telescoop meenemen.
    Buiten geeft CAMRAS ook een demonstratie van luisteren naar meteoren met een eenvoudige antenne en ontvanger.
    Omstreeks middernacht schakelt de wethouder van erfgoed en cultuur van de gemeente Westerveld, Anry Kleine Deters, de Dwingeloo Radiotelescoop uit. Vanaf dat moment zal het 56 jaar oude historisch rijksmonument van ASTRON, het Nederlands instituut voor radioastronomie, een intensieve restauratie ondergaan die tot begin 2013 gaat duren.
    Maar als het helder weer is kunnen de optische telescopen nog ver na middernacht doorgaan.

De activiteiten bij de radiotelescoop zijn gratis. Sommige programma-onderdelen bij de radiotelescoop zijn nog onder voorbehoud.

Meer informatie op www.camras.nl en www.sterrenstad.nl en es@astron.nl en ard.hartsuijker@camras.nl

Astroforum-leden die met een telescoop komen kunnen via André van Es of Ard Hartsuijker ontheffing voor het inrijden van de storingsvrije zone aanvragen bij ASTRON (t/m uiterlijk 27 april 2012)
    Laatst gewijzigd door ard; 18-04-12 om 12:08

IRL name top secret theritz's schermafbeelding
    Ik heb het rondgestuurd onder onze leden.
    Voormalig secretaris, nu gewoon lekker actief lid @ Publiekssterrenwacht Schothorst | 10" Sumerian Optics proto-Propus (prototype #2) | 210mm F6.5 Piet Kuit of Dark Star dobson --> project (currently torn apart ^_^ )

Ichtyosaurus! Roel's schermafbeelding
    Dat klinkt fantastisch! Wat een unieke plek voor een starparty; ik ben er bij!

Om 19.00 uur staat de Zon nog op 15 graden boven de horizon, dus ik neem de 90mm zonnekijker mee. En voor na zonsondergang de 75mm Polarex om een beetje in het jaren '50 gevoel te blijven.

Leuk!
    350mm f/4 zelfgebouwde reisdobson | 75mm Polarex EQ | 60mm h-Alpha Solarex | 120mm f/5 achr. EQ | www.roelblog.nl

Neptunus Hyperion's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    111
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    400
    Ach, wat jammer. Ik vlieg dan net weer eens de oceaan over. Hier was ik graag bij geweest!
    Bushnell Spacemaster 60mm F/5, Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Orion Starblast 4.5" F/4, Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Atoom
    Aantal Messier gezien
    112
    Zal er ook zijn met de VW bus.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk bericht
    Dat klinkt fantastisch! Wat een unieke plek voor een starparty; ik ben er bij!

Om 19.00 uur staat de Zon nog op 15 graden boven de horizon, dus ik neem de 90mm zonnekijker mee. En voor na zonsondergang de 75mm Polarex om een beetje in het jaren '50 gevoel te blijven.

Leuk!
    Roel, stuur je me even je kenteken voor de ontheffing voor de radiostoringsvrije zone van ASTRON, Ard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marcwolf Bekijk bericht
    Zal er ook zijn met de VW bus.
    Mark, stuur je me even je kenteken voor ontheffing van de radiostoringsvrije zone van ASTRON, Ard

Erik Hoorn - Moderator dieseltijger's schermafbeelding
    Ard,

Wat is dit een leuk initiatief! Toplokatie bovendien. Als ik heel onbescheiden "de" vraag mag stellen: Zijn er plannen om dit jaarlijks te herhalen?
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Steembok Steem's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    99
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    352
    Ik ben ook van de partij! Rij met Roel mee. Leuk initiatief.
    Go is something unearthly... If there are sentient beings on other planets, then they play Go.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dieseltijger Bekijk bericht
    Ard,

Wat is dit een leuk initiatief! Toplokatie bovendien. Als ik heel onbescheiden "de" vraag mag stellen: Zijn er plannen om dit jaarlijks te herhalen?
    Dank voor je reactie
    Reken daar maar op. Hoe we het komende jaar precies gaan invullen al de radiotelescoop wordt gerestaureerd is nog in voorbereiding, maar ik stel me voor dat naast publieksaandacht daarvoor zoals bij Open Monumentendag we ook andere activiteiten gaan organiseren. Julli ideeen daarbij zijn van harte welkom.
    Ard

Regels voor berichten