Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Zwart-wit opnames met DBK21AU618

Zwart-wit opnames met DBK21AU618

Ik ben in het bezit van een DBK21AU618 (kleurencamera). Over de CCD-chip liggen dus kleurenfiltertjes in een bayerpatroon. Nu heb ik gelezen dat deze minifiltertjes (rood, blauw of groen) nauwelijks infrarood licht blokkeren. Hieruit concludeer ik dat als ik bv opnames van de maan maak met deze kleurencamera voorzien van een IR-doorlaatfilter, de CCD-chip zich min of meer zal gedragen als een monochrome B/W-chip zoals die in de DMK21AU618 zit. Volgens mij moet het hierdoor mogelijk zijn om zwart/wit opnames (eigenlijk IR-opnames) met deze kleurencamera te maken die wat betreft resolutie vergelijkbaar zijn met de zwart/wit opnames die je maakt met de DMK (resolutie van de DMK is ongeveer drie keer beter dan die van de DBK).

Ik zit echter met het probleem van het debayeren. Maak je namelijk een opname in RAW-mode met de DBK dan krijg je een opname waarin duidelijk een blokjespatroon zichtbaar is (van het bayermasker?). Door zo'n opname te debayeren verdwijnt dit blokjespatroon en wordt de kleurinformatie toegevoegd. In geval van een opname met een IR-doorlaatfilter wil ik helemaal geen kleurinformatie toevoegen (dat is er namelijk helemaal niet). Ik wil alleen van het blokjespatroon af. Dat lukt echter alleen maar door de opname te debayeren. Daarbij wordt echter tevens een door een pixel waargenomen lichtintensiteit opgevat als de intensiteit in rood, groen of blauw (al naar gelang het filtertje wat boven dat specifieke pixel zit). Deze waarde wordt vervolgens gebruikt om de rood, groen of blauwe intensiteit van aangrenzende pixels te berekenen. Dit gaat volgens mij allemaal weer ten koste van de resolutie en dat wil je nu juist niet.

Oftewel is het mogelijk om een gemaakte RAW-opname in Infrarood om te zetten in een zwart/wit opname waarbij het blokjespatroon in de opname verwijderd wordt, maar waarbij het hele gereken aan kleurintensiteitswaardes voor elke pixel achterwege blijft en je dus geen resolutieverlies krijgt.
    Laatst gewijzigd door Ruben; 23-04-12 om 11:23 Reden: Opmaak goed gezet
    Orion 180 mm Maksutov-Cassegrain (f15); GSO 200 mm Newton (f5); DBK21AU618.
    Skywatcher NEQ6 pro; Lid van Sterrenwacht Hellendoorn.

Dat zou in principe moeten werken met een infra-rood flatfield opname, en daarna geen debayeren.

Erik Hoorn - Moderator dieseltijger's schermafbeelding
    Het debayeren houdt niets anders in dat er per beeldpixel de intensiteit wordt omgezet in een kleur. Dus in de eerste pixelrij worden pixels 1,2,3,4 omgezet in
    bijvoorbeeld: B-G-B-G. De tweede rij in: G-R-G-R.

Dus ik zou gewoon vrolijk debayeren, dan zie je volgens jouw theorie een grijs beeld, en volgens mij zie je een rood beeld. Vervolgens zou ik het omzetten in een monochroom beeld.

erik
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Saturnus
    Je moet sowieso altijd debayeren.. en dan komt het wel goed. Wel veracht ik dat het beeld nog steeds roze achtig zal zijn omdat een blauw filter misschien wat minder IR doorlaat als een roodfilter. Maar dat weet ik niet zeker. De kans lijkt me wel gering dat je een precieze neutrale RGB balans krijgt.. maar een erg goede gedachtengang hier en een mooi experiment!

(Misschien kun je een witbalans doen op het, niet overbelichte) ledje van je afstandsbediening?)
    Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

Tags for this Thread

Regels voor berichten