Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 39 van 39

Discussie: Verschil tussen Astronomie en Sterrenkunde ?

Donateur Hugo de Jong's schermafbeelding
    Nee, zo iemand heet gewoon "planetoloog". Een zeer gerespecteerde tak van de astronomie. Heb je zowel kennis van hemelmechanica voor nodig als kennis van geologische processen. Gaat over zwavelzuurwolken op Venus, waarom het water van Mars is verdwenen, dat soort dingen.
    O, ja, en "kosmologie" gaat over het (grootschalige) heelal (big bang, bellenstructuur, Vincent Icke en zo).
    Astronomie is zo'n leuk vak, en je kan er zoveel verschillende dingen in vinden...
    Laatst gewijzigd door Hugo de Jong; 14-04-12 om 23:21
    Meade LX200GPS 14" opdrukken: astronomie is een krachtsport...

Saturnus Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    54
    Aantal Herschel gezien
    40
    Simon Stevin zou zeggen: een planeetwaarnemer.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door svdwal Bekijk bericht
    @Cityjohn

Dat onderscheid is er dus niet. In Nederland studeer je Sterrenkunde, je bent bv. hoogleraar aan de Subfaculteit Sterrenkunde, en de beoefenaren noemen elkaar astronoom. Sterrenkundige als beroepsnaam hoor je zelden. Net zoals je Natuurkunde studeert, werkt bij de Subfaculteit Natuurkunde, en fysicus bent. Bij Scheikunde is het chemicus. Bij Wiskunde is het wel anders, dan ben je wiskundige, niemand die zegt dat je mathematicus bent.

Er is wel het gerelateerde vak Astrofysica, de Natuurkunde van de sterren. Je hebt ook nog steeds de klassieke Sterrenkundige vakken, zoals Astrometrie (de Hipparcos satelliet was een astrometrisch ding). En tegenwoordig is het zo dat de studie Sterrenkunde met Natuurkunde en Wiskunde gecombineerd zijn, je studeert af in de Sterrenkunde met Wiskunde, of met Natuurkunde.

Einstein was overigens fysicus, geen astronoom.

Zo kan ik ook beginnen over het verschil in fysische chemici en chemische fysici, theoretisch natuurkundige en theoretisch sterrenkundige, etc.

Wat hier genoemd wordt allemaal best verouderd;
    Astrometrie bestaat niet meer als vak van Sterrenkunde. Als dat in het vakkenpakket zou zitten vraag ik me echt af hoeveel studiepunten je krijgt voor zo'n enorm klein subject vergeleken met Quantum Mechanics 1&2. Het kan mogelijk voorkomen als practicum.
    De studies zijn niet gecombineerd, je studeert in principe Natuurkunde met een Sterrenkundig thema en dit heet overal Natuur&Sterrenkunde er is geen Wiskunde&Sterrenkunde.
    Je kunt een dubbele bachelor proberen van Natuur&Sterrenkunde + Wiskunde.

"zoals een theoreticus bijvoorbeeld Albert Einstein" Ik zei hier dus dat Einstein een theoretische fysicus (theoreticus) was niet een astronoom.

Overigens zijn fysicus en natuurkundige een synoniem van elkaar...

Mercurius Eelco's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cityjohn Bekijk bericht
    Astrometrie bestaat niet meer als vak van Sterrenkunde. Als dat in het vakkenpakket zou zitten vraag ik me echt af hoeveel studiepunten je krijgt voor zo'n enorm klein subject vergeleken met Quantum Mechanics 1&2.
    'k heb er twee studiepunten voor gekregen, maar het was al weer even geleden ...

Uiteraard moeten ook de moderne telescopen nog steeds op het juiste plekje aan de hemel gericht worden

Sander - Moderator svdwal's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    79
    Aantal Messier gezien
    107
    Aantal Herschel gezien
    192
    Astrometrie verouderd? En de Hipparcos satelliet dan? Juist omdat er veel betere instrumenten zijn is het weer een interessant vak geworden. En nu de afstanden van sterren in de melkweg weer beter bekend zijn kan je weer meer zeggen over zaken als het ontstaan van sterren, verdere sterevolutie, hoe de melkweg in elkaar zit, enz. Dat het geen vak tijdens je bachelor is zegt helemaal niets over het belang van het vak.

In Leiden begin je nu, net als in mijn tijd met Natuur- en Wiskunde, en ga je steeds meer Sterrenkunde doen en steeds minder Wiskunde. Daarin verschilt de Sterrenkundestudie van Natuurkunde, waarbij je alleen maar Natuurkunde studeert. De wiskundige afstudeervariant hebben klaarblijkelijk afgeschaft.

Zoals jij het formuleerde zeg je dat Einstein een theoretisch sterrenkundige is.

Een sterrenkundige is geen astronoom omdat hij geen fotonen meet en geen meetdata met fotonen verwerkt. Wat doet een sterrenkundige dan wel? Je kan namelijk niet veel meer als je van de fotondata af moet blijven. Je kan misschien wel een theorie formuleren, maar je mag niet kijken of die theorie klopt als je met de data niets meer mag doen (=verwerken)?
    eins zwei drei vier fünf sechs sieben acht.
    uno due tre quattro.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door svdwal Bekijk bericht
    Een sterrenkundige is geen astronoom omdat hij geen fotonen meet en geen meetdata met fotonen verwerkt. Wat doet een sterrenkundige dan wel? Je kan namelijk niet veel meer als je van de fotondata af moet blijven. Je kan misschien wel een theorie formuleren, maar je mag niet kijken of die theorie klopt als je met de data niets meer mag doen (=verwerken)?
    Ja dus zoals ik zei zijn niet alle sterrenkundige astronomen en dus is er een duidelijk verschil tussen astronomie en sterrenkunde. Slechts een enorm klein percentage van alle Natuur-/Sterrenkunde graduaten worden actief in astronomie.
    Er zijn net zoveel spectrometristen(Sterrenkundige) als astronomen die het met fotonen in een laboratorium doen van een grote laser.

Sander - Moderator svdwal's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    79
    Aantal Messier gezien
    107
    Aantal Herschel gezien
    192
    Ok, als je denkt dat er verschil is tussen beiden, kan je ook wel een aantal beroemde sterrenkundigen en een aantal beroemde astronomen noemen. Eens kijken wiet het met je eens is.
    eins zwei drei vier fünf sechs sieben acht.
    uno due tre quattro.

Donateur oetie's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    76
    Om nog even als mosterd na de maaltijd op de vraag van Twan te reageren : Ik zeg voornamelijk sterrenkijken want astronomie klinkt wat duurder en ik wil niet hautain overkomen ofzo. Misschien wordt het ooit sterrenkunde, als ik mezelf daar kundig genoeg voor acht

Regels voor berichten