Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41

Discussie: Messier-schetsmarathon 23 maart 2012

Astigmaat reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    93
    Aantal Herschel gezien
    284

Messier-schetsmarathon 23 maart 2012

Deel 1 van 5

Steven heeft de aanloop als verteld, dus dat laat ik achterwege. Dus toch maar Messier-marathon op de eerste avond van het achterhoekweekend. Het was eigenlijk wat te nevelig, waardoor laag aan de horizon veel hinder was. Tijden in MET. Ook had ik geen lijstje met volgordes uitgedraaid, maar dat gemis zou pas later blijken.

Begonnen om 20h10 met M79 in Lepus omdat ik schatte dat die het laagst stond. Terecht, want erg laag met de 15 cm rich-field telescoop opgezocht. Dat was nog net te doen. Een kleine korrelige vlek. Toen naar laagstaande M77 in Cetus, een compact helder stelsel, dus dat moest kunnen lukken. En inderdaad om 20h18 zag ik hem zeker in de 15 cm. Voor het volgende object M74 heb ik bijna twintig minuten staan speuren, maar ik noem het een misser. Hoewel het goede gebied in de 15 cm stond en de vergroting 50x de hemelachtergond enigszins verdonkerde, was er eigenlijk niets te zien. Steeds als ik dacht wat te zien, kon ik dat niet bevestigd krijgen door nog een keer te kijken. Jammer, want Steven zag deze wel (op een andere locatie nog). Ja er zit enige competitiedrang achter! Daarover later meer.

Het was inmiddels al 20h41. Door naar M41, een makkelijke open sterrenhoop. Om 20h50 stond ie op papier. Het volgende object, de orionnevel M42 was niet handig gekozen, want ik had beter eerst M33 moeten opzoeken. Ook een schets gemaakt, dus dat kost tijd. Om 20h55 opgetekend en M43 om 21h05. Inmiddels weer met de 40 cm kijker aan het waarnemen, dus naar M33 en die staat tot mijn schrik al heel laag. Dat werd dus een mislukking! Alleen het NGC604 waterstofgebied kon zich nog losmaken uit de achtergrond, maar dat telt niet. Het was 21h16 toen ik mijn verlies nam en verder ging. Want M31 staat ook al laag en M110 zal ook niet eenvoudig zijn. Gelukkig lukten de drie messiers van het Andromeda stelsel wel. M31, M32 en M110 geschetst om 21h16, 21h20 en 21h21. Alleen M110 was lastig met de 40 cm, maar inmiddels waren we al getraind.

Hierna weer terug naar het zuidwesten om M93 op te pikken. Het was een aardige open sterrenhoop, die goed te zien was. Om 21h25 opgetekend. Door naar M78 in Orion. Na een minuutje zoeken om 21h30 gevonden, bij 70x een helder neveltje rondom twee sterren. Vervolgens een kleine pauze (koffie!), de druk is van de ketel, want er dreigen geen messiers te vertrekken onder de horizon. En verder gegaan om 21h45. M46 en M47 zijn vlug gevonden, maar vooral M46 vergt aardig wat schetswerk, om 21h50 is die gereed. M50 in Monoceros is de volgende. Leuke heldere hoop, 22h00. Hierna rustig verder naar Perseus, M34 en M76 geschetst. In M76 is nog aardig wat structuur zichtbaar. Veel kleiner dan M27, die aan het begin van de ochtend nog langs zou moeten komen! Om 22h11 staan de objecten op papier. Met de 15 cm bij 26x vergroting de Pleiaden M45 geschetst, het is dan 22 uur 16. Weer terug naar de 40 cm voor M1, de krabnevel. Met een OIII nog een enigszins serieuze waarneming gedaan, waarbij wat structuur zichtbaar was. Om 21h24 was dat. Daarna in Cassiopeia M103 opgezocht. Hoewel rijk aan open clusters dragen er in dit sterrenbeeld gelukkig slechts twee een messiernummer, dus dat scheelt weer. En dat waren de eerste twintig.

R1-1 2012-03-23_messier-marathon%201%20van%205_1_af.jpg
    R1-2 2012-03-23_messier-marathon%201%20van%205_2_af.jpg
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 26-04-12 om 06:52 Reden: Tekeningen in tekst geplaatst

Zon TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    112
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    400
    oh oh oh dit wordt smullen ....
    Celestron SCT CGEM1100 - Newton 8" F/5 @ EQ3-2 - Doublet ED80CF F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Waar is die smilie die op z'n handen en knieen valt?
    Benieuwd naar de overige schetsen en het verhaal er om heen.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Eruptief sujet Nop's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    208
    Pff met stip nu al toptopic van 2012!
    48cm Martini Dobson | 20cm Hofheim Dobson | 80mm Vixen ED80SF | 75mm Polarex EQ Model 131 | 35mm Lunt | Zeiss 10x56 night owl

Aantal Messier gezien
    93
    Aantal Herschel gezien
    284
    Ik wil Harro nog bedanken voor het idee.

Aantal Messier gezien
    93
    Aantal Herschel gezien
    284
    Deel 2 van 5
    Het vervolg gaat verder in M52 in Cassiopeia. Deze staat haast in het noorden, een voordeeltje dus t.o.v. de zuiderlingen. Nu om half elf tot elf uur even een half uur pauze en rondgelopen. Er is nog wat tijd over voordat er weer lage objecten door het zuiden trekken. Van vijf tot kwart over elf de Voermannetjes M36, M37 en M38 opgetekend. Eigenlijk veel te kort om al die sterretjes in te tekenen, zeker voor M37. Maar er moeten nog heel wat open sterrenhopen deze avond. Dus verder in de staart van Gemini voor M35, dat is wel een heel mooi ding en eigenlijk veel te groot voor de 40 cm, maar het centrale rijtje is ook schitterend in een grote kijker.

Half twaalf, in Hydra M48 opgezocht, ook een groot cluster. Daarna toch maar de 15 cm gepakt voor het overzichtsbeeld van Praesepe M44, om vijf over half twaalf. Het zuidelijker gelegen M67 is een stuk compacter en er lijkt zelfs een waas van onopgeloste sterren te bestaan bij 50x in de 15 cm. We doen het rustig aan en gedurende die tijd is er dauw op de vangspiegel van de 40 cm gekomen. Want de glans van M81 was helemaal weg. De dauwverwarming stond dus toch niet aan, want toen ik de schakelaar omgooide ging de fan langzamer draaien. Toch nog even de spiegel met de handen omvat en in een mum van tijd weer verder, naar M82. Hoog in het noorden was het zilverreepje mooi te zien, scherp maar toch ook pluizig als altijd. Het is dan middernacht. Score nu zo’n dertig, dus nog niet echt hoog, gegeven de moeite bedenk ik me nog. Door naar M95. Die kennen we nog van de supernova. Hij staat er nog steeds. De theta-vorm zie ik niet.

Dan weer naar beneden de zuidelijke horizon in de gaten houden want daar kruipt M68 langs. Deze valt mee qua zichtbaarheid, er is nog wat korreligheid zichtbaar in de bolhoop. Ik kijk nog even of de volgende lage M83 al een poging waard is, maar daarvoor is het nog te vroeg. Dus weer terug naar Leo. Het is kwart over twaalf. De lichtkoepels zijn al duidelijk beter dan aan het begin van de avond, dus dat zit in ieder geval mee. M105 is een heel mooi stelsel, vooral dankzij het rechthoekige driehoekje dat hij vormt met een bijna even heldere buurman en een zwak veegje. M65 en M66 zijn zeer prominent en samen met NGC2903 en M95 de topattracties van Leo. Te horen op het veld denk ik dat deze bovenaan veel lijstjes stonden. In M66 de typische “krabvorm” ontwaard bij 200x. Het is dan weer zaak om in de bak van Ursa Major het typische stelsel M108 te pakken en hierna de nabijgelegen Uilnevel. Een object dat ik ooit met een 10x50 net kon zien, leek nu met een UHC een heldere lampion met twee openingen die vooral perifeer ineens naar voren kwamen.

En dan plots rond deze tijd hoor ik ineens een bekende stem: Steven is terug van de Papenslagweg! Maar niet uit belangstelling, hier was een opponent gearriveerd die eerst nog heel veilig een aantal kilometers verderop in een desolaat weiland stond temidden van mesthopen. Toen wist ik het: als twee wielrenners die elkaar naar de finish moesten opzwepen gingen wij het einde halen. Ons eerste object was M83, die we heel laag aan de horizon konden plukken. Het bekende sterrijtje van drie vormde de bevestiging. Steven stond hiervoor helemaal in de hoek van het veld. Op het tafeltje dat daar stond zette hij de 30 cm kofferdob. En zo gingen we verder, op enige afstand van elkaar.

R2-1 2012-03-23_messier-marathon%202%20van%205_1_af.jpg
    R2-2 2012-03-23_messier-marathon%202%20van%205_2_af.jpg
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 26-04-12 om 06:54 Reden: Tekeningen in tekst geplaatst

Steembok Steem's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    99
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    352
    Haha jij weet het mooi te brengen! Maar het voelde wel een beetje als een race ja. Het is ook niet anders met de Herschell lijst. Maar ik was ook erg blij met jouw aanwezigheid om de druk er op te houden! Ook Rocky bleef gezellig hangen om de lieve vrede tussen ons te bewaren...

Maar die schetsen Tom, briljant!
    Go is something unearthly... If there are sentient beings on other planets, then they play Go.

Sander - Moderator svdwal's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    79
    Aantal Messier gezien
    109
    Aantal Herschel gezien
    197
    Het leest als een spannend jongensboek. Meer, meer...
    No shade.

Saturnus Christian1990's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Diep respect voor deze onderneming! Ik vind het vooral knap hoe je al die sterrenhopen gedaan hebt, maar dat maakt de andere schetsen niet minder mooi!
    200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Rhea UrsaMinor's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    89
    Echt ongelofelijk knap dit!
    You're a Jedi Master!
    -There is a light that never goes out-

Regels voor berichten